kanske blir denna lösningen en då det är ju små koolsoundbrigade skrev:Här har du lösningen med stort L:
http://www.diyaudioprojects.com/Forum/v ... f=12&t=388
3 försteg, en volym ratt
Re: 3 försteg, en volym ratt
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Man ska väl "egentligen" matcha optokopplarna men om man sätter en trimpot för varje LED kanske det går att trimma ganska bra.
Författaren av DIY Lightspeed Passive Attenuator skrev väldigt lite om de elektriska egenskaperna i texten. Lite snabbt kan vi iaf se:
Dämpning:
A = R1 / (R1+Rs)
där spänningen tas ut över resistansen R1 mot jord och Rs är är reistansen i serie med signalen.
Maximal dämpning:
Amax = R1(min) / (R1(min)+Rs(max)) = 40 / (40+1M)
AdBmax = 20*log(Amax) = -108 dB
Minimal dämpning:
Amin = R1(max) / (R1(max)+Rs(min)) = 1M / (1M+40) = 1
AdBmin = 20*log(Amin) = 0 dB
Enligt ovan får man riktigt bra dämpning med NSL-32SR2. Om nu LDR-motståndet beter sig som en ren resistans borde brus vara det ända problemet. Detta kan man räkna ut ganska enkelt, t.ex se Resistor Types - Does It Matter?
Dämpning:
A = R1 / (R1+Rs)
där spänningen tas ut över resistansen R1 mot jord och Rs är är reistansen i serie med signalen.
Maximal dämpning:
Amax = R1(min) / (R1(min)+Rs(max)) = 40 / (40+1M)
AdBmax = 20*log(Amax) = -108 dB
Minimal dämpning:
Amin = R1(max) / (R1(max)+Rs(min)) = 1M / (1M+40) = 1
AdBmin = 20*log(Amin) = 0 dB
Enligt ovan får man riktigt bra dämpning med NSL-32SR2. Om nu LDR-motståndet beter sig som en ren resistans borde brus vara det ända problemet. Detta kan man räkna ut ganska enkelt, t.ex se Resistor Types - Does It Matter?
frågan är om man kan få tag i NSL-32SR2 eller som man får göra något hemma bygge
ELFA har några analoga optokopplare, dock bara en med LDR-utgång, VTL5C3/2 art nr: 75-365-27. Om det inte finns några andra billigare LDR-optokopplar blir det bra mycket billigare att bygga med SSM2164.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
ÄLÄKKTRÅKITT!!!!! Har jag ju redan meddelat. Hur läser ni inlägg båjjs???davrex skrev:frågan är om man kan få tag i NSL-32SR2 eller som man får göra något hemma bygge
Jag har gjort iordning två varianter, dels ett bygge med LDR (har en påse matchade över faktiskt) och lysdioder, dels ett med de däringa optokopplarna. Jag ska använda båda varianterna.
oj missa det sorry... det bygget vad ligger kostnaden på det? finns lämpliga på elektrokitsoundbrigade skrev:ÄLÄKKTRÅKITT!!!!! Har jag ju redan meddelat. Hur läser ni inlägg båjjs???davrex skrev:frågan är om man kan få tag i NSL-32SR2 eller som man får göra något hemma bygge![]()
Jag har gjort iordning två varianter, dels ett bygge med LDR (har en påse matchade över faktiskt) och lysdioder, dels ett med de däringa optokopplarna. Jag ska använda båda varianterna.
eller har jag missat något nu igen
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag tror jag har en tråd om det: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=34087.
Och som sagt, jag har skapligt matchade fotomotstånd.
Och som sagt, jag har skapligt matchade fotomotstånd.