3 försteg, en volym ratt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
davrex

Re: 3 försteg, en volym ratt

Inlägg av davrex »

soundbrigade skrev:Här har du lösningen med stort L:
http://www.diyaudioprojects.com/Forum/v ... f=12&t=388
kanske blir denna lösningen en då det är ju små kool :P och verkar vara ganska simpel ändå :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man ska väl "egentligen" matcha optokopplarna men om man sätter en trimpot för varje LED kanske det går att trimma ganska bra.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Författaren av DIY Lightspeed Passive Attenuator skrev väldigt lite om de elektriska egenskaperna i texten. Lite snabbt kan vi iaf se:

Dämpning:

A = R1 / (R1+Rs)

där spänningen tas ut över resistansen R1 mot jord och Rs är är reistansen i serie med signalen.

Maximal dämpning:

Amax = R1(min) / (R1(min)+Rs(max)) = 40 / (40+1M)

AdBmax = 20*log(Amax) = -108 dB

Minimal dämpning:

Amin = R1(max) / (R1(max)+Rs(min)) = 1M / (1M+40) = 1

AdBmin = 20*log(Amin) = 0 dB

Enligt ovan får man riktigt bra dämpning med NSL-32SR2. Om nu LDR-motståndet beter sig som en ren resistans borde brus vara det ända problemet. Detta kan man räkna ut ganska enkelt, t.ex se Resistor Types - Does It Matter?
davrex

Inlägg av davrex »

frågan är om man kan få tag i NSL-32SR2 eller som man får göra något hemma bygge
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

ELFA har några analoga optokopplare, dock bara en med LDR-utgång, VTL5C3/2 art nr: 75-365-27. Om det inte finns några andra billigare LDR-optokopplar blir det bra mycket billigare att bygga med SSM2164.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

davrex skrev:frågan är om man kan få tag i NSL-32SR2 eller som man får göra något hemma bygge
ÄLÄKKTRÅKITT!!!!! Har jag ju redan meddelat. Hur läser ni inlägg båjjs??? :roll:

Jag har gjort iordning två varianter, dels ett bygge med LDR (har en påse matchade över faktiskt) och lysdioder, dels ett med de däringa optokopplarna. Jag ska använda båda varianterna.
davrex

Inlägg av davrex »

soundbrigade skrev:
davrex skrev:frågan är om man kan få tag i NSL-32SR2 eller som man får göra något hemma bygge
ÄLÄKKTRÅKITT!!!!! Har jag ju redan meddelat. Hur läser ni inlägg båjjs??? :roll:

Jag har gjort iordning två varianter, dels ett bygge med LDR (har en påse matchade över faktiskt) och lysdioder, dels ett med de däringa optokopplarna. Jag ska använda båda varianterna.
oj missa det sorry... det bygget vad ligger kostnaden på det? finns lämpliga på elektrokit :P?
eller har jag missat något nu igen :P?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror jag har en tråd om det: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=34087.
Och som sagt, jag har skapligt matchade fotomotstånd.
Skriv svar