Henry:
Jag tror inte ökad temp. är det man vill ha ut av att isolera.
Utan snarare minkad vedförbrukning.
"Turbocharger" som gasturbin?
Re: "Turbocharger" som gasturbin?
skall man jaga verkninsgrad så handlar det om att få upp lite tryck på gasen innan det värms upp med brännare av något slag.
en vanlig turbo ger förmodligen inte mer än någon bar tryckhöjning, medans gasturbiner har uppåt bensin och kanske tom. diesel-kompression i brännkammrarna.
även om tryckhöjningen kanske bara är 1.2 per kompressionssteg i en axialturbin så blir trycket tämligen högt efter 15 steg... alla som har sett en avklädd viggen har säkert noterat att 'midjan' på motorn är väldigt smal med tanke på intagsareorna och den luftmängd som sugs in där.
en vanlig turbo ger förmodligen inte mer än någon bar tryckhöjning, medans gasturbiner har uppåt bensin och kanske tom. diesel-kompression i brännkammrarna.
även om tryckhöjningen kanske bara är 1.2 per kompressionssteg i en axialturbin så blir trycket tämligen högt efter 15 steg... alla som har sett en avklädd viggen har säkert noterat att 'midjan' på motorn är väldigt smal med tanke på intagsareorna och den luftmängd som sugs in där.
Re: "Turbocharger" som gasturbin?
Det är sant det du säger med kompressionen.
Även om man inte kommer upp i mer än ett par bar med en turbo, så är det ett intressant experiment.
Tunnan körde väl med radialkompressor likt en turbo, undrar vad dom hade för kompressionstryck?
Även om man inte kommer upp i mer än ett par bar med en turbo, så är det ett intressant experiment.
Tunnan körde väl med radialkompressor likt en turbo, undrar vad dom hade för kompressionstryck?
Re: "Turbocharger" som gasturbin?
Jag tror inte ökad temp. är det man vill ha ut av att isolera.
Högre temp på bränslet skapar en renare och mer komplett förbränning och bränner man ved så är det det man får av att isolera då överskottsvärmen inte försvinner. Det snackades visserligen om att driva det hela med metangas i början så det är det jag går efter och då gör det nog inte så stor skillnad med gas men visst skall man driva det hela med ved så tycker jag att man bör få en bättre förbränning om man isolerar då temperaturen kommer att öka då värme inte går förlorad och således förmodligen lite mer effektiv då förbränningen blir bättre. Kanske tom för bra förbränning men det kan behövas till en viss gräns så man inte får in en massa sot och skit i turbon utan förbränningen blir så bra och effektiv som möjligt.
Jetmotorer fungerar mer effektivt desto högre temp som bränslet förbränns som jag förstått det bla därför som det hela tiden jagas bättre högtemperaturmaterial för fläktvingarna så de skall kunna klara den högre temperaturen.
Högre temp på bränslet skapar en renare och mer komplett förbränning och bränner man ved så är det det man får av att isolera då överskottsvärmen inte försvinner. Det snackades visserligen om att driva det hela med metangas i början så det är det jag går efter och då gör det nog inte så stor skillnad med gas men visst skall man driva det hela med ved så tycker jag att man bör få en bättre förbränning om man isolerar då temperaturen kommer att öka då värme inte går förlorad och således förmodligen lite mer effektiv då förbränningen blir bättre. Kanske tom för bra förbränning men det kan behövas till en viss gräns så man inte får in en massa sot och skit i turbon utan förbränningen blir så bra och effektiv som möjligt.
Jetmotorer fungerar mer effektivt desto högre temp som bränslet förbränns som jag förstått det bla därför som det hela tiden jagas bättre högtemperaturmaterial för fläktvingarna så de skall kunna klara den högre temperaturen.