Bättre ersättare till TIP142?
Re: Bättre ersättare till TIP142?
Det är "Figure 1 : Application Circuit with Power Darlingtons" jag avsåg.
Ja de 2 150pF finns med.
Aha.
Har du provat att öka 47pF något? Kanske till 100pF?
Jag förstår mig inte riktigt på att dom inte har några emittermotstånd överhuvudtaget. Iq-styrningen måste vara otroligt snäv för att det skall bli stabilt tycker jag. Du skulle kunna prova att lägga till två emittermotstånd på säg 0.1R och se om det ger någon skillnad på din distortion. Kommer inte ihåg vad som sägs om trådlindade i Audio Power Amplifier Design Handbook (D. Self) men jag har använt det utan problem. Kan kolla upp det om du vill.
Ja de 2 150pF finns med.
Aha.
Har du provat att öka 47pF något? Kanske till 100pF?
Jag förstår mig inte riktigt på att dom inte har några emittermotstånd överhuvudtaget. Iq-styrningen måste vara otroligt snäv för att det skall bli stabilt tycker jag. Du skulle kunna prova att lägga till två emittermotstånd på säg 0.1R och se om det ger någon skillnad på din distortion. Kommer inte ihåg vad som sägs om trådlindade i Audio Power Amplifier Design Handbook (D. Self) men jag har använt det utan problem. Kan kolla upp det om du vill.
-
Är det egentligen så vidars bra med darlingtontransistorer som sluttransistorer i ett slutsteg?
Skall du fortsätta med den konstruktionen ska du nog köra försiktigt. Dessutom sätta in ordentlig kompensering på utgången så att högtalarna inte orsakar ringningar och sådant. De värden på komponenterna du säger sitter där tycker jag inte verkar tillfredställande.
Skall du fortsätta med den konstruktionen ska du nog köra försiktigt. Dessutom sätta in ordentlig kompensering på utgången så att högtalarna inte orsakar ringningar och sådant. De värden på komponenterna du säger sitter där tycker jag inte verkar tillfredställande.
Det beror lite på. Diskret kopplad darlington är toppen i utgångssteg. Med motstånd mellan alla emittrar (och ev kondingar) är det förmodligen den mest använda kopplingen i kommersiella effektförstärkare och är väldigt stabil. "Interna" Darlingtontransistorer varnas det dock för i många böcker om ämnet.
Tycker ändå att både ST och Velleman är rätt så kända märken och deras konstruktörer borde inte vara några nyutexaminerade ingenjörer. Hur som helst så kanske det vore idé att se till att inte styra ut för mycket och
använda den till det den var tänkt att användas till. Trådlindade motstånd har inverkan på distortionen i den
andra förstärkaren jag nämde tidigare, det var inga problem att se när jag mätte på emittermotstånden och
förstärkaren klippte. Nu var det i och för sig ett motstånd som last och ingen högtalare. Det klart kraftigare
darlingtontrissor skulle kanske inte ge upp lika lätt.
använda den till det den var tänkt att användas till. Trådlindade motstånd har inverkan på distortionen i den
andra förstärkaren jag nämde tidigare, det var inga problem att se när jag mätte på emittermotstånden och
förstärkaren klippte. Nu var det i och för sig ett motstånd som last och ingen högtalare. Det klart kraftigare
darlingtontrissor skulle kanske inte ge upp lika lätt.
Byta 47p mot 100p skulle alltså öka motkopplingen vid högre frekvenser.
Det verkar inte fel tänkt.
Läste också den här tabellen, oftast som det gått sönder är med 4ohm högtalare i bilen, de jag har
hemma mina 6,5 tum MGR är på 6 ohm. Jag matar med ca: +/- 32V.
Figure 12 : Suggested Transistor Types for Various Loads and Powers.
8 ohm
15W +30W +50W +70W
BDX53/54A
BDX53/54B
BDW93/94B
TIP142/147
4 ohm
30W +50W +90W +130W
BDW93/94A
BDW93/94B
BDV64/65B
MJ11013/11014
Det verkar inte fel tänkt.
Läste också den här tabellen, oftast som det gått sönder är med 4ohm högtalare i bilen, de jag har
hemma mina 6,5 tum MGR är på 6 ohm. Jag matar med ca: +/- 32V.
Figure 12 : Suggested Transistor Types for Various Loads and Powers.
8 ohm
15W +30W +50W +70W
BDX53/54A
BDX53/54B
BDW93/94B
TIP142/147
4 ohm
30W +50W +90W +130W
BDW93/94A
BDW93/94B
BDV64/65B
MJ11013/11014
-
Velleman är ett kännt märke ja... Men de är inte direkt kända för sina eminenta lösningar av hög kvalitet. Snarare för billiga lösningar.
ST ger väl både ut tips för alla olika typer av lösningar både enkla som högkvalitativa. På ljudsidan är det ofta ekonomin som styr, speciellt kanske för den typen av integrerade drivsteg som det är frågan om här. Ska man spela i den divisionen behövs det alla typer av lösningar.
På utgången av en förstärkare jag har sitter ett Boucherotfilter, en resistor 8,2 ohm 5W i serie med 82nF till gnd. Därefter innan högtalaren sitter en induktans på 1uH i serie med HT. Det skiljer massor mot de värden du har. Detta är på en 60W förstärkare med bipolära transistorer.
ST ger väl både ut tips för alla olika typer av lösningar både enkla som högkvalitativa. På ljudsidan är det ofta ekonomin som styr, speciellt kanske för den typen av integrerade drivsteg som det är frågan om här. Ska man spela i den divisionen behövs det alla typer av lösningar.
På utgången av en förstärkare jag har sitter ett Boucherotfilter, en resistor 8,2 ohm 5W i serie med 82nF till gnd. Därefter innan högtalaren sitter en induktans på 1uH i serie med HT. Det skiljer massor mot de värden du har. Detta är på en 60W förstärkare med bipolära transistorer.
Enligt specarna på Tip142 borde den inte med tillräcklig kylning gå sönder med +-32V i 8ohm. Om du däremot maxar en 4ohms högtalare bryggkopplat överskrider man både effekt och strömtåligheten och då lär den ryka ganska fort.
Har de gått sönder någon gång när du faktiskt kört efter vad tip'arna enligt instruktionen är tänkta att klara?
Vad gäller ersättare skulle jag skippa darlingtontrissorna och göra en diskret koppling istället av tex MJ15003/4 samt MJE340/350 som driver. MJ1500x är en av de finare transistorerna för effektförstärkare som finns att tillgå till ett rimligt pris. Kräver dock lite annan kylare då de är TO-3...
Har de gått sönder någon gång när du faktiskt kört efter vad tip'arna enligt instruktionen är tänkta att klara?
Vad gäller ersättare skulle jag skippa darlingtontrissorna och göra en diskret koppling istället av tex MJ15003/4 samt MJE340/350 som driver. MJ1500x är en av de finare transistorerna för effektförstärkare som finns att tillgå till ett rimligt pris. Kräver dock lite annan kylare då de är TO-3...
Bryggkopplat ska endast användas med 8 ohm och det har jag följt.
2x100Wrms i 4ohm och 2x75Wrms i 8ohm samt 200Wrms i 8ohm bryggkopplat är de data som anges.
+/-30 till 35V för 4ohm och bryggkopplat
+/-40 till 45V för 8ohm
2x100Wrms i 4ohm och 2x75Wrms i 8ohm samt 200Wrms i 8ohm bryggkopplat är de data som anges.
+/-30 till 35V för 4ohm och bryggkopplat
+/-40 till 45V för 8ohm
Jag har använt förstärkaren i enlighet med vad Velleman anger.
-
Det är svårt att veta hur man belastar en förstärkare. Högtalare beter sig väldigt olika, därför så tror jag inte att en sådan enkel konstruktion som du har till förstärkare klarar av att driva alla typer av högtalare på ett tillfredställande sätt. Trots att det finns skydd i konstruktionen är det omöjligt att ge garantier för att det ska hålla i alla belastningsfall.
Även om det är en färdigbyggd enhet med låda och tillfredställande kylning så verkar det inte finnas något skydd mot övertemp, dessutom inget som hjälper till vid konstiga belastningsfall. Nu vet jag inte om låda och kylning mm. är rätt dimensionerade men du skulle kunna börja där i fall det inte är fallet.
Även om det är en färdigbyggd enhet med låda och tillfredställande kylning så verkar det inte finnas något skydd mot övertemp, dessutom inget som hjälper till vid konstiga belastningsfall. Nu vet jag inte om låda och kylning mm. är rätt dimensionerade men du skulle kunna börja där i fall det inte är fallet.