Finns det en anledning... (fräsar i Al vs Stål)
Re: Finns det en anledning... (fräsar i Al vs Stål)
Man kan jue om man e lite om sig o kring sig anodizera stålet ist för att måla antar jag.. går fortf. bra att svetsa i efter det..
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
NeoTech, att anodisera innan och svetsa efteråt måste ju vara lite fel arbetsordning för svetsarna måste ju behandlas för att inte rosta.
Pulverlacka stålskelettet kan ju bara inte bli fel, men vill man göra livet enkelt så kör man på med Hammarlack som biter även på oljig yta.
Pulverlacka stålskelettet kan ju bara inte bli fel, men vill man göra livet enkelt så kör man på med Hammarlack som biter även på oljig yta.
Har aldrig hört talas om ANODISERING av stål. Vad är det för metod ni använder?
En grej till. Jag tycker det är väldigt kul att kolla på youtube vad folk gör med sina amerikanska Sherline fräsar eller svarvar. Dessa maskiner är gjorda i extraherad aluminium som vilka aluminium profiler som helst och ser ut att de ska brytas sönder av sin egen vikt. Men folk fräser gladeligen stål och resultatet blir inte fy skam! Jag har alltid trott att det måste till gjutjärns klumpar som väger flera hundra kilo och alltid sållat bort styrda MDF eller aluminium fräsar. Men det är inte samma krafter på <10mm som 25mm fräsar och det har ändrat min syn totalt på vad som krävs för att fräsa stål som jag har som mål.
Kolla lite på vad Tryally gör i sin lilla Sherline verkstad: http://www.youtube.com/user/tryally
Kolla lite på vad Tryally gör i sin lilla Sherline verkstad: http://www.youtube.com/user/tryally
- tecno
- Kontakt:
Antar att han menar galvanisering och då är det ju inte så lätt att svetsa. Missade detta med *anodisering* då man gör detta med alu jobben.
- tecno
- Kontakt:
Antar att han menar galvanisering och då är det ju inte så lätt att svetsa. Missade detta med *anodisering* då man gör detta med alu jobben.
Jaa, jag menade galvanisering.. *stopid mee* blandar rätt ofta ihop de så.
Men som sagt pulverlack går jue.. eller ja vore de bästa.. men dyrt.. kostar mer än en smörgåstårta det. ;D
hammarlack funkar alltid.. går t.om spä hammarlacken lite så man kan lägga på den med spruta i flera lager om man vill gjorde det med ett motorblock precis.
Angående sherline där.. jag har med setat o kikat på de där.. Och ja det e lustigt men de mosar verkligen gladeligen fräsen i hårdare material än fräsen är byggd av många ggr. =)
Men som sagt pulverlack går jue.. eller ja vore de bästa.. men dyrt.. kostar mer än en smörgåstårta det. ;D
hammarlack funkar alltid.. går t.om spä hammarlacken lite så man kan lägga på den med spruta i flera lager om man vill gjorde det med ett motorblock precis.
Angående sherline där.. jag har med setat o kikat på de där.. Och ja det e lustigt men de mosar verkligen gladeligen fräsen i hårdare material än fräsen är byggd av många ggr. =)
"Och ja det e lustigt men de mosar verkligen gladeligen fräsen i hårdare material än fräsen är byggd av många ggr. =)"
Jag har sett flera moderna CNC maskiner som kör i härdat stål med MJUKVARA!
Skämt åsido, det är de skärande verktygen som begränsar. Hur de sen skär beror mer på "flexet" , "glappet" och vibrationer än vilket material maskinen är byggd av. En grovt överdimensionerad maskin av frigolit klarar nog av att fräsa även härdat stål. Hur grovt överdimensionerad den lär vara beror också mer av hur djupa skär du tar, och spindeleffekten. I slutändan är det ändå spindelmotorn som skär och följdaktligen kräver den stora effekten. En modern CNC maskin kan vara liten som lillesyrran i rörelseområdet men har 50kW spindel!
Jag har sett flera moderna CNC maskiner som kör i härdat stål med MJUKVARA!
Skämt åsido, det är de skärande verktygen som begränsar. Hur de sen skär beror mer på "flexet" , "glappet" och vibrationer än vilket material maskinen är byggd av. En grovt överdimensionerad maskin av frigolit klarar nog av att fräsa även härdat stål. Hur grovt överdimensionerad den lär vara beror också mer av hur djupa skär du tar, och spindeleffekten. I slutändan är det ändå spindelmotorn som skär och följdaktligen kräver den stora effekten. En modern CNC maskin kan vara liten som lillesyrran i rörelseområdet men har 50kW spindel!