Datorbaserat Oscilloskop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Re: Datorbaserat Oscilloskop

Inlägg av Gildebrand »

Okej!

Så om man mäter av något som har hastigheten 25MHZ så kommer man att missa information?

Vad finns det för bra alternativ till den jag länkat till? Tycker det verkar vara ganska bra att ha så pass många mätprobar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har fortfarande inte riktigt förstått om det är ett oscilloskop eller en
logikanalysator som du vill ha/behöver. Och det gör det lite svårt att
ange alternativ. Min gissning är dock att du sannolikt har mest nytta av
ett oscilloskop till att börja med. Och man kan få väldigt mycket för
pengarna om man köper t.ex ett HP/Agilent som är några år gammalt.

> Så om man mäter av något som har hastigheten 25MHZ så kommer man att missa information?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyquist-Sh ... ingsteorem
http://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist%E2 ... ng_theorem

Eller helt kort, du behöver sampla med *minst* den dubbla hastigheten än
den observerade signalens frekvens. Och det gäller bara vid repetetiva signaler.
Om det gäller t.ex digitala signaler som uppträder lite slumpmässigt så blir
det lite annorlunda. Om du t.ex tittar på I/O pinnarna på en AVR/PIC så
räcker sannolikt 25 Msps ganska OK, det är ju bara att "räkna lite på det"...
Senast redigerad av sodjan 2 augusti 2009, 21:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men du har alltså inte förstådd skillnaden...

En LSA (Logic State Analyzer) visar inte annat än '0' eller '1' och är till att analysera digitala kretslopp _enbart_.

Ett oscilloskop visar mycket mera för en amatör, LSA är när man är en bit inne i programmering och hårdvaradesign.

Och om man mäter 1 gg per sekund, hur ska man då se vad som händer under den resterande delen av sekunden?
detta är orsaken till att sample rate måste vara minst dubbelt upp av vad man ska kolla.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Okej, då är det alltså ett oscilloskåp jag bör införskaffa. Kan ni rekommendera något i lower-lower prisklassen?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag har ett 76-262-60
Det jag kan klaga på är minnes storleken och PC-programmet om man nu använder det.
Det startar ganska långsamt(15sek) också om man nu bryr sig om sådant.
Och det är ju samma samplings rate på alla i serien så om du nu inte ska mäta en signal på över 25MHz så skulle jag valt den billigaste varianten. Men jag fick mitt som betalning från skolan så jag tog det dyraste dem ville betala.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

I lägsta är det begagnat odigitalt som gäller. Det går faktist att mäta med ett analogt om man inte ägt eller sett ett digitalt dito ;) I vissa fall vinner dock ett analogt säger en del. (Jag är för kass för att veta)

Finns ofta på blocket, tradera eller liknande. Tänk på att de gamla analoga är stora de nya är små som en kassettbandspelare typ.

Vill du prompt ha ett digitalt kan du kolla på det ovan eller söka på RIGOL på ebay går att få tex ett 100 MHz för under 6k (om du missar tullen dvs) hemma vid din dörr. Finns även lägre frekvenser. De har fått bra kritik vad jag kunnat läsa och är ett bra budgetalternativ. Såldes även av MrMister i samköp men det är sent nu.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och det är inget "skåp", vissa oscilloskop kan vara stora men skåp blir de aldrig!
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Ni som har oscilliSKOP, när och hur använder ni de?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

När man behöver kolla något ?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vid felsökning eller kontroll av tex frekvens och tider mellan pulser.

Har även kollat på hela pulståg mellan en PIC och DS1820 så att man kan identifiera vart det går fel.

Fungerar även bra som voltmätare istället för multimetern när man liks har det igång :)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Bra svar av dig v-g.

Fördelar/Nackdelar med digitala samt analoga oscilloskop?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Digitala kan lagra datan, du kan titta på ett pulståg, stanna oscilloskopet, zomma in på intressanta delar.
Det tror jag inte du kan på analoga.
Digitala kan ofta styras från datorn och du kan lätt få en skärmdump på dina signaler.

På mitt har jag sd-kort och skulle fatta hur ett protokoll mellan en enhet(men knappsats) och en annan funkade så jag hängde på oscilloskopet på pinnarna och tryckte på "0", sparade undran pulserna som kom på sd-kortet och gjorde på för alla knappar och matade in i datorn där jag i lugn och ro kollade igenom allt, det skulle jag inte kunna göra med ett analogt.

Men analoga har vissa fördelar men om du ska köpa ett ganska billigt och kunna göra lite allt möjligt så skulle jag iaf rekommendera ett digitalt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, de digitala kan lagra vågformen så man kan studera den i efterhand, men om man skall mäta på digitala historier, spsom uC mm med kristallfrekvenser över 10MHz, då behöver man egentligen ett riktigt bra digitalt skop, ofta är det rätt intressant att titta på pulsflanker osv, då räcker tyvärr inte ett 50MS/s skop speciellt långt, däremot kan man komma väldigt långt med ett 100MHz analogt skop och en kamera, då man kan armera skopet och visa t.ex. de första 2 ns av en puls, eller till och med kortare tider.
SOm jag ser det, om man inte har ett ruskigt bra digitalt skop med flera GS/s, behöver man ett hyffsat analogt också. Det ena ersätter inte det andra.
Men för rent hobbybruk, dvs kunna kontrollera om klockkristallen svänger, se vad som händer på utgångarna på en normal 40MHz PIC eller liknande duger ett digitalt skop med kanske 50-100 MS/s.
Det finns ett otal hyffsade skop, både PC-kopplade och fristående.
Dock är det väl så att minnesdjupet är lite väl kort på de billiga digitala skopen.
Sedan att jag personligen inte gillar LCD-Skopen utan föredrar DPO (Digitala skop med en normal CRT) är en annan sak.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Digitalt är egentligen mest en prisfråga, det är först på senare tid de blivit överkomliga för oss amatörer. Vid vissa mätningar kan säkert ett analogt utmärka sig vilka dessa mätningar ska vara vet jag inte.

Istället för att köra sen spara och kolla får man med analogt köra om och om igen så man ser vad som händer vid snabba pulståg, vid långsamma får man positionera sig och stega sig framåt allt eftersom.

Finge jag välja så finns inte ens analogt på listan. Enda möjligheten är att man har ett lite långsammare digitalt (pga priset) och kanske ett snabbare analogt men det känns lite långsökt ändå. Jag är sällan i övre delen av tidsskalan på mitt 100 MHz.

TomasL hann före men låter detta stå också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Själv kör jag med följande (inköpta på tradden osv)
Ett 100 MHz Analogt.
Ett 400MHz (lär klara uppåt 1GHz) Analogt med digital beräkningssektion och sampling.
Ett 100 MHz Analogt minnesskop (under renovering).
Ett 100 MHZ Analogt med 70MS 2-kanals Digital plugin.
Har dessutom en 8 kanalers 25 MHz Logikanalysator och en 96 kanalig 100 MHz dito.

Det jag faktiskt använder mest är det med 70MS pluginen, har inte riktigt lärt mig 400-skopet än.
Skriv svar