zenerdiod ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Moritz

Re: zenerdiod ?

Inlägg av Moritz »

Hejsan

Ursäkta om jag tränger mig på, men jag har en fråga som kanske någon kan ge mig svar på...?? :)

Skulle den här typen av koppling fungera, om jag vill att lampan ska slockna när batteriet laddats ur till en viss nivå?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Beror till stor del på vad för batterityp.
Vissa sorters batteri håller sig på nästan samma spänning länge, och gör sedan en störtdykning, alltså kommer din krets visa att batteriet är fullt fram tills det är i stort sett helt slut. Men det beror som sagt på olika batterityper.

Ett annat (ganska stort?) problem är, att när lampan slocknar kommer spänningen vid zenerdioden öka, då kommer den börja släppa igenom ström igen, för att spänningen då ska sjunka och zenerdioden spärrar igen, då ökar spänningen igen osv.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Nja, det kommer inte att bli någon oscillerande effekt. Strömmen kommer att bli någon visst värde och därmed blir spänningen över lampan.
Feltänket som jag ser det med den senaste kopplingen är att zenerdioden fortfarande har ett stort spänningsfall över sig så länge den leder. Så vilken spänning än batteriet har så eldar du bort minst ett spänningsfall gånger strömmen i dioden. När batteriet är tomt kommer en liten krypström ligga och dra tills dess batteriet tar slut, brinner upp eller börjar läcka, beroende på kemityp.
Moritz

Inlägg av Moritz »

Ok.
Bilden är en förenklad version av den riktiga kopplingen.
"Lampan" är egentligen en lysdiod, så det kommer inte att gå speciellt mycket ström i kretsen.
Kanske skulle ha varit tydligare i mitt inlägg...

Batteriet är två seriekopplade LiPo-accar ( sammanlagt 6 celler )
och det skulle vara ytterst önskvärt om zenerdioden bröt strömmen innan de exploderar... :)

Eller skulle man kunna få den funktionen på något annat vis? Tacksam för idéer...
monstrum

Inlägg av monstrum »

Det blir "bökigt" hur man än gör. Blir lite hönan och ägget. Man vill ju inte ha massa standby-ström bara för att styra ifall den ska vara på eller av.

Men visst, med en lysdiod kommer det att fungera, men den kommer inte att stänga av speciellt tvärt.

Det finns speciella batteriskyddskretsar som är gjorde just för att LiPo- eller LiIon-celler inte ska överurladdas.
ds77

Inlägg av ds77 »

kanske skulle fungera bra med en krets som tänder lysdioden om batteriet är över en viss spänning. Går att göra med en zenerdiod + transistor och lite motstånd. Jag har lite att göra nu, men om jag hinner ritar jag upp något ikväll...
Moritz

Inlägg av Moritz »

Det kanske är enklast att köpa en färdig cut-off i stället.

Om jag köper en sådan här så borde jag kunna använda den till det jag hade tänkt.

http://www.rc-butiken.se/index.php?act= ... uctId=3230

Fast å andra sidan så vore det roligt att bygga någonting själv, så jag får se hur jag gör.

Tackar för hjälpen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

En urladdad LiPo exploderar inte, det är när de är fulladdade som man inte vill punktera dom. En djupurladdad LiPo går utmärkt att punktera. Punktera och lägg i saltvatten för att neutralisera kemin innan de kastas, brukar vara ett råd.

Den kommersiella produkten du länkade till verkar väldigt vettig, i.o.m. att den inte bara mäter accens spänning, utan de enskilda cellernas spänningar. För det priset hade i.a.f. inte jag tvekat :)

Bör inte det här ligga i en egen tråd dock förresten? Det har ju inte mycket med ursprungsfrågan att göra...:)
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag blev lite lat.. http://pubpages.unh.edu/~aperkins/pdf/M ... nction.pdf

Varianter av den sista bilden har jag använt för att indikera närvaro av spänningar på olika nivåer, det är ju inte extremt exakt och ändrar sig lite med temperaturen men kan vara användbart i alla fall.
shadow57

Behöver hjälp

Inlägg av shadow57 »

Hej på er! Ett trevligt forum.
Jag har jobbat på ett problem som jag dessvärre inte kan lösa själv. Tänkte "bolla" problematiken med er och se vad som faller ut.
Jag vill ta ut 7 volt från ett 9v batteri som skall driva en elmotor. Dom andra två volten vill jag tillföra till dom 7 volten när jag täcker för ett LDR-motstånd, så då blir det 9v alltså. Kanske en spänningdelare,lavindiod eller zenerdiod? Kan inte använda motstånd som spänningsdelare då strömmen blir för låg. Någon ide? :roll:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är strömmen som motorn vill ha så hög att ett motstånd inte är att använda så är inte ett 9V batteri rätt strömkälla. Det är ett batteri som har ett dåligt energiinnehåll. För att slå till och från behöver du använda en transistor.
ds77

Inlägg av ds77 »

Du vill ha 7V till motorn tills du täcker för en LDR då du vill ha 9V, är det rätt uppfattat?
shadow57

Inlägg av shadow57 »

Hallå igen!

Helt korrekt uppfattat! Jag vill ha 7v till jag täcker över /öppnar LDR, då vill jag ha 9v. Jo jag tror att det skall gå med 9v batteri.
Motorn vill ha ganska mycket ström men jag tror inte det skall behöva bromsa min ide´.
ds77

Inlägg av ds77 »

Tre vanliga dioder i serie och en transistor som kopplar förbi dessa styrd av en LDR kan nog fungera som du vill. Men som sagt 9v batterier är ju bland de sämsta på allt, det finns bättre val.
shadow57

Inlägg av shadow57 »

Hallå igen!

Jag skall prova tre dioder, dom "stjäl" ju inte mycket ström. Grejen med 9v är att det är en propellermotor så batteriet skall med upp i luften och vikten är kritisk. Väldigt bra att utbyta ideer´/åsikter. :bravo:
Skriv svar