Hjälp, Får inte fart på stegmotorerna
Re: Hjälp, Får inte fart på stegmotorerna
Motorerna kan nog ha hållmoment endå, enable signalen aktiverar optokopplarna som sitter på step och dir ingångarna jag är dock inte helt säker. Har du ingen manual till drivern?
Märkligt... Keling har en manual till KL-6050 vilket verkar vara drivaren i fråga. Jag kan inte se hur Enable signalen har samband med optokopplarna för steg och riktning. Jag tolkar även texten angående enable signalen som att drivaren är "till" om man inte kopplar in enable-signalen över huvud taget. Men engelskan i den manualen är väl inte riktigt på topp.... 

Aha det där är samma manual som till mina fast det saknas en hel del sidor. Står precis samma i mina att enable kan man skita i men det funkar inte. Nu har jag inte exakt samma drivar utan några större och några mindre och några mittimellan men jag kan löpa ner och kika hur mitt är kopplat när det slutar regna.
Kan vara så att dom menar att man ska koppla EN+ till 5V och lämna EN- "i luften" så är den "till". Om man sedan drar EN- till GND så blir den "från". Anyway, om motorn har hållmoment så "kan" det inte vara det som är problemet. Men kolla för all del så vi får i gång Magnus prylar.
Tack så mycket allihopa, nu ska jag ut i garaget och se om man kan få fart på prylarna.
/Magnus H
/Magnus H
Då ska jag berätta om min korta kväll i garaget, men först två bilder på hur det såg ut innan jag kopplade om allt för mycket.

Som ni kan se på nedersta bilden kopplade jag in en e-stop för att se om det kunde hjälpa men eftersom jag hade konfat e-stop som emulerad port behövdes den inte.
Nästa sak jag gjorde var att ändra så jag har direkt 5v på steg och riktning ingångarna på drivarna och så kopplade jag utgångarna från breakoutkortet till - ingångarna.
och jag konfade om mach3 till activ low.
Voila det fungerar!!!
Tyvärr upptäkte jag att det var "bara" var steg som fungerade inte riktnings pulserna.
Jag provade då att byta tillbaka till på riktningsutgångarna men utan att det var någon skillnad.
För att jag inte ska förstöra något för mig själv så väntar jag med att prova något annat innan jag har fått något mer tips från er som förstår sig på detta med el.
Vad kan det vara som gör att riktning inte fungerar fastän steg har börjat fungera?
På driverna finns valet bipuls och monopuls, vad ska man ha och vad är detta?
Jag märkte ingen skillnad när jag testade båda lägena.
Väldigt tacksam för all hjälp jag fått och förhoppningsvis får, jag behöver den.
/Magnus H

Som ni kan se på nedersta bilden kopplade jag in en e-stop för att se om det kunde hjälpa men eftersom jag hade konfat e-stop som emulerad port behövdes den inte.
Nästa sak jag gjorde var att ändra så jag har direkt 5v på steg och riktning ingångarna på drivarna och så kopplade jag utgångarna från breakoutkortet till - ingångarna.
och jag konfade om mach3 till activ low.
Voila det fungerar!!!
Tyvärr upptäkte jag att det var "bara" var steg som fungerade inte riktnings pulserna.
Jag provade då att byta tillbaka till på riktningsutgångarna men utan att det var någon skillnad.
För att jag inte ska förstöra något för mig själv så väntar jag med att prova något annat innan jag har fått något mer tips från er som förstår sig på detta med el.
Vad kan det vara som gör att riktning inte fungerar fastän steg har börjat fungera?
På driverna finns valet bipuls och monopuls, vad ska man ha och vad är detta?
Jag märkte ingen skillnad när jag testade båda lägena.
Väldigt tacksam för all hjälp jag fått och förhoppningsvis får, jag behöver den.
/Magnus H
Hej igen,
Nu fungerar det.
Det var switchen för dipulse/monopulse och direkt 5v som gjorde det.
I ena läget hoppade motorn ett steg (microsteg) bakåt per puls och i det andra växlade motorn mellan fram/back.
Nu (imorgon) ska jag snygga upp kablarna lite och sen ska det provfräsas.
Tack för all hjälp!
/Magnus H
Nu fungerar det.

Det var switchen för dipulse/monopulse och direkt 5v som gjorde det.
I ena läget hoppade motorn ett steg (microsteg) bakåt per puls och i det andra växlade motorn mellan fram/back.
Nu (imorgon) ska jag snygga upp kablarna lite och sen ska det provfräsas.
Tack för all hjälp!
/Magnus H
Roligt när det fungerar efter så mycket strul!
Jag tänkte på en annan sak: Varken signalkablar eller motorkablar ser ut att vara partvinnade eller skärmade, i synnerhet gällande motorkablage. När jag provade med raka kablar till stegmotorer i garaget så var det färdiglyssnat på radion; men efter lite snurrande av kablar med borrmaskinen så kom kanalerna på radion tillbaka.
Jag tänkte på en annan sak: Varken signalkablar eller motorkablar ser ut att vara partvinnade eller skärmade, i synnerhet gällande motorkablage. När jag provade med raka kablar till stegmotorer i garaget så var det färdiglyssnat på radion; men efter lite snurrande av kablar med borrmaskinen så kom kanalerna på radion tillbaka.
Det är riktigt, jag hade glömt att ta med kablage från jobbet så jag tog det jag hade till signalkablage dvs telekabel.
Det ska bytas ut snart
Ang radion så är jag inte så orolig eftersom jag kör webbradio
Tack än en gång.
Det ska bytas ut snart
Ang radion så är jag inte så orolig eftersom jag kör webbradio

Tack än en gång.