Byta 'packning' i hydraulkolv
Re: Byta 'packning' i hydraulkolv
Det är speciella CNC-svarvar dom använder för tätningstillverkning.
Dessutom har dom dom ett stort lager av ämnen till tätningarna. Det finns lite olika material, men jag tror dom flesta är teflonbaserade.
Svarvstålen är special, små vassa "krokar".
Det finns andra firmor än Momentum ocKså, kolla med dom som säljer tätningar, oringar och sånt.
Kolla med den här killen han kanske har beg delar om du behöver.
http://cgi.ebay.de/Atlas-AB-1200-Mobilb ... 7C294%3A50
Dessutom har dom dom ett stort lager av ämnen till tätningarna. Det finns lite olika material, men jag tror dom flesta är teflonbaserade.
Svarvstålen är special, små vassa "krokar".
Det finns andra firmor än Momentum ocKså, kolla med dom som säljer tätningar, oringar och sånt.
Kolla med den här killen han kanske har beg delar om du behöver.
http://cgi.ebay.de/Atlas-AB-1200-Mobilb ... 7C294%3A50
Re: Byta 'packning' i hydraulkolv
Vanliga manschettringar brukar vara gjorda av nåt uretanaktigt.
Din grävare är nog nästan tillräckligt gammal för att kolvtätningen tillochmed ska kunna vara gjord av läder.
Om cylinderröret är gängat invändigt är det lämpligt med nån mässingsfolie att ha över gängorna när du stoppar i kolven med dina nya tätningar på.
Alternativt och i brist på bättre ett lager segt fett på gängorna.
Bytte tätningar på tiltcylindern på en Fordgrävare med JCBaggregat åt en granne för några år sen, vill minnas att kolv och kolvstångstätningar låg runt 2k.
De fick svarvas pga att grävaggregatet är från England och därmed i tum så det fanns inga standard som passade.
Det var en driva med v-formade tätningsringar med lämpligt formade ändar både på kolvstången och kolvhuvudet.
Har dock senare hittat ganska billiga tätningar i tummått i Amerika, kommer dock inte ihåg nån adress.
Häng upp cylindern med spännband eller nåt om du inte kan få ner den på lämplig höjd, de är oftast ganska mycket tyngre än man tror.
Fundera igenom hur den ska demonteras och monteras innan du lossar hydrauliken, grävaren är svår att flytta sen.
Kolla även om det är några chockventiler som kanske har hängt sig i öppet läge.
Det är en övertrycksventil enbart till rörelsen ifråga för att man inte ska kunna ha sönder en rörelse med en annan.
Din grävare är nog nästan tillräckligt gammal för att kolvtätningen tillochmed ska kunna vara gjord av läder.
Om cylinderröret är gängat invändigt är det lämpligt med nån mässingsfolie att ha över gängorna när du stoppar i kolven med dina nya tätningar på.
Alternativt och i brist på bättre ett lager segt fett på gängorna.
Bytte tätningar på tiltcylindern på en Fordgrävare med JCBaggregat åt en granne för några år sen, vill minnas att kolv och kolvstångstätningar låg runt 2k.
De fick svarvas pga att grävaggregatet är från England och därmed i tum så det fanns inga standard som passade.
Det var en driva med v-formade tätningsringar med lämpligt formade ändar både på kolvstången och kolvhuvudet.
Har dock senare hittat ganska billiga tätningar i tummått i Amerika, kommer dock inte ihåg nån adress.
Häng upp cylindern med spännband eller nåt om du inte kan få ner den på lämplig höjd, de är oftast ganska mycket tyngre än man tror.
Fundera igenom hur den ska demonteras och monteras innan du lossar hydrauliken, grävaren är svår att flytta sen.
Kolla även om det är några chockventiler som kanske har hängt sig i öppet läge.
Det är en övertrycksventil enbart till rörelsen ifråga för att man inte ska kunna ha sönder en rörelse med en annan.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Kolla hydraultrycket
Jag har byggt mej en liten minigrävare för ett antal år sedan. För att få svar på dina frågor idag och de som kommer framöver vill jag ge dej ett tipps.
Sätt på tryckmätare som klarar 200 ATÖ (BAR) huset skall vara med glycerin i så nålen i går sönder.
Min har hållt i 5-6 år. Jag monterade min direkt på ventilhuset -ett HV07 paket och så fort jag
rör någon spak så visas trycket direkt. Allså svar på alla rörelser inkl drivningen i mitt fall.
Är pumpen kass ser du ju detta direkt! pris 200:-
Cylinder demonteringen är inte svår, precis som grabbarna ovan har skrivit.
Packboxar köper du på samma gata: hos Momentum eller Hydroscand AB
Telefon: 033-257507
Källbäcksrydsgatan 8
507 42 BORÅS
eller lokalt där du bor.
Bild från idag, skopan + arm är inne i verkstaden för rep. Motor Lombardini luftkyld 30 hk.

Sätt på tryckmätare som klarar 200 ATÖ (BAR) huset skall vara med glycerin i så nålen i går sönder.
Min har hållt i 5-6 år. Jag monterade min direkt på ventilhuset -ett HV07 paket och så fort jag
rör någon spak så visas trycket direkt. Allså svar på alla rörelser inkl drivningen i mitt fall.
Är pumpen kass ser du ju detta direkt! pris 200:-
Cylinder demonteringen är inte svår, precis som grabbarna ovan har skrivit.
Packboxar köper du på samma gata: hos Momentum eller Hydroscand AB
Telefon: 033-257507
Källbäcksrydsgatan 8
507 42 BORÅS
eller lokalt där du bor.
Bild från idag, skopan + arm är inne i verkstaden för rep. Motor Lombardini luftkyld 30 hk.

-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Byta 'packning' i hydraulkolv
-inte just nu men de är inte så vackra utan avståndslagen är nog det bästa
Traktorn är en Holder AG3 2-takts diesel, den eldar lätt upp 10 liter olja på en dag.
Rena skiten men den är gjord av Tysk kvalité. Ruggigt stark.
Grävmaskinen är helt hemmagjord och har 4st 5-cyl hydraulmotorer på vart hjul.
Hydraulpumpen en Volvo F11-4 tror jag.
Sitta ofta på skotare o drar sågkedjan och är god för 450 bar. Jag har satt
ventilhuset på 150 bar så håller slangarna bra.
Maskinen är "vridbar" på mitten i sidled för att hjulen skall ha markontakt.
Jag har gjort en udda lösning som heter öppen seriekörning på varje sida.
Allså båda hjulen driver på en sida men kan släppa ut olja utan att nästa påverkas.
Dock har jag satt strypbackventilen med 50 bars motryck för att få bromseffekt.
Behöver allså 50 bar för att flytta sej. Kan slänga in en bild i morrn på skopan o
underarmen. Den har jag lagt på med HARDEX en svetselektrod som är för slitskydd.
Här finns bara sten där jag bor. Tråden är dock Tottish så vi får låta han ställa sina
frågor, ville bara heja på hemmabyggarna lite

Traktorn är en Holder AG3 2-takts diesel, den eldar lätt upp 10 liter olja på en dag.
Rena skiten men den är gjord av Tysk kvalité. Ruggigt stark.
Grävmaskinen är helt hemmagjord och har 4st 5-cyl hydraulmotorer på vart hjul.
Hydraulpumpen en Volvo F11-4 tror jag.
Sitta ofta på skotare o drar sågkedjan och är god för 450 bar. Jag har satt
ventilhuset på 150 bar så håller slangarna bra.
Maskinen är "vridbar" på mitten i sidled för att hjulen skall ha markontakt.
Jag har gjort en udda lösning som heter öppen seriekörning på varje sida.
Allså båda hjulen driver på en sida men kan släppa ut olja utan att nästa påverkas.
Dock har jag satt strypbackventilen med 50 bars motryck för att få bromseffekt.
Behöver allså 50 bar för att flytta sej. Kan slänga in en bild i morrn på skopan o
underarmen. Den har jag lagt på med HARDEX en svetselektrod som är för slitskydd.
Här finns bara sten där jag bor. Tråden är dock Tottish så vi får låta han ställa sina
frågor, ville bara heja på hemmabyggarna lite

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv
Själv har jag en sån här bandlastare med tillhörande grävaggregat.
http://forum.bauforum24.biz/forum/index ... layer=.jpg
http://forum.bauforum24.biz/forum/index ... layer=.jpg
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22755
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Byta 'packning' i hydraulkolv
Läckra prylar, men var i fridens namn får man tag på en splitt ny pump för 200 pix??
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22755
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Byta 'packning' i hydraulkolv
Jag har en till fundering: När man nu har gjort sin insats (bytt packboxar i kolven eller om det är någon chockventil i ventilpaketet som hängt upp sig) och skruvat ihop det hela igen... hur avluftar jag sedan systemet? Kanske finns det någon automatiserad avluftning för alla systemet där oljan flödar i ett slutet kretslopp men uppe vid hydraulcylindern så måste väl ändå manuell avluftning till?
MVH
/Tottish
MVH
/Tottish
-
- Inlägg: 8445
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Byta 'packning' i hydraulkolv
Så vitt jag vet behövs det inte.
Luft vid 200 Bar krymper en del och löser väl sig i oljan för att sedan luftas ur när trycket minskar.
Luft vid 200 Bar krymper en del och löser väl sig i oljan för att sedan luftas ur när trycket minskar.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Byta 'packning' i hydraulkolv
Du avluftar genom att köra systemet. tar inte så lång tid innan luften har kommit ut genom returen.
Re: Byta 'packning' i hydraulkolv
Det värsta som kan hända om du har luft i cylindern är att det blir lite "fjädrigt".
Men som sagt det tar inte många fullslag på rörelsen ifråga för att få bort tillräckligt med luft för att det inte ska märkas nåt.
Men som sagt det tar inte många fullslag på rörelsen ifråga för att få bort tillräckligt med luft för att det inte ska märkas nåt.