Jepp då var man antagen till Civil elektroteknik på KTH
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
Re: Jepp då var man antagen till Civil elektroteknik på KTH
Ja, helt kört är det väl inte, men om jag skulle komma in så är det nog på håret.
Är ju inte hela världen ändå, är mest nöjd över att det blev Chalmers eftersom jag har lyckats fixa lägenhet i Göteborg.
Offt. men borde inte denna tråd samt den om LTH ligga under övrigt?
Är ju inte hela världen ändå, är mest nöjd över att det blev Chalmers eftersom jag har lyckats fixa lägenhet i Göteborg.
Offt. men borde inte denna tråd samt den om LTH ligga under övrigt?
-
Jag sökte till automation och mekatronik först och elektro sedan på chalmers.
Blev reserv nr 37 på automation och reserv 5 på elektro.
Jag antar att jag kommer in på elektro och om jag inte kommer in på automation så går jag elektro i till jul och söker in på automation VT och ser hur det går. Jag är ju ändå 1år före alla andra(är 91:a).
Jag antar att man får göra så, eller?
Men jag ska göra högspole provet också, det vara ju bara 1,1 som lägsta intagning på automation.
Sedan ska man nog ta intagning 1 med en nypa salt, många har ju valt flera alternativ och har bra betyder vilket gör att dem tar upp många platser men väljer bara 1. Sedan finns det ju de som ansöker men väljer att inte ta någon utbildning alls.
Blev reserv nr 37 på automation och reserv 5 på elektro.
Jag antar att jag kommer in på elektro och om jag inte kommer in på automation så går jag elektro i till jul och söker in på automation VT och ser hur det går. Jag är ju ändå 1år före alla andra(är 91:a).
Jag antar att man får göra så, eller?
Men jag ska göra högspole provet också, det vara ju bara 1,1 som lägsta intagning på automation.
Sedan ska man nog ta intagning 1 med en nypa salt, många har ju valt flera alternativ och har bra betyder vilket gör att dem tar upp många platser men väljer bara 1. Sedan finns det ju de som ansöker men väljer att inte ta någon utbildning alls.
vadå "bara" 1,1?:P Chalmers tar förövrigt inte in på vårterminen.
-
Jasså? Okej, då blir det nog elektro för mig, att köra om ett helt år gör jag inte.
Men det är bara att vänta och se om man kommer in på automation eller inte.
Och 1,1 av 2,0 kan väl inte vara så svårt? Har iof aldrig gjort provet men 50% kan väl inte vara så svårt?
Och 1,1 av 2,0 kan väl inte vara så svårt? Har iof aldrig gjort provet men 50% kan väl inte vara så svårt?
Mippen
Här kommer lite länk till fotokursen: http://www.moderskeppet.se/kurser/
victor_passe
Det kan gå att byta internt på chalmers mellan program beroende på hur många som hoppat av osv efter ett halvår eller år. Man får diskutera lite med studentcentrum och programansvariga och kanske läsa till någon kurs.
Även om du går elektro så kan du med rätt kursval komma in på masterprogrammet "Systems Control and Mechatronics" efter tre år om det är mer åt det hållet du vill.
För alla er som börjar på chalmers!
Gå med i roliga föreningar och ha skoj!
http://www.chs.chalmers.se/sv/Detta-aer ... oereningar
http://www.chs.chalmers.se/sv/Detta-aer ... kommitteer
Själv sitter ja med i G.U.D. som driftar alla itsystem för kåren och dess företag
Här kommer lite länk till fotokursen: http://www.moderskeppet.se/kurser/
victor_passe
Det kan gå att byta internt på chalmers mellan program beroende på hur många som hoppat av osv efter ett halvår eller år. Man får diskutera lite med studentcentrum och programansvariga och kanske läsa till någon kurs.
Även om du går elektro så kan du med rätt kursval komma in på masterprogrammet "Systems Control and Mechatronics" efter tre år om det är mer åt det hållet du vill.
För alla er som börjar på chalmers!
Gå med i roliga föreningar och ha skoj!
http://www.chs.chalmers.se/sv/Detta-aer ... oereningar
http://www.chs.chalmers.se/sv/Detta-aer ... kommitteer
Själv sitter ja med i G.U.D. som driftar alla itsystem för kåren och dess företag

Elektro och Automatiseringsteknik/Mekatronik hade åtminstone förr rätt stort överlapp, samma matte, samma digitalteknik, samma hårdvarunära programmeringskurser osv. även om de inte tas i exakt samma ordning.victor_passe skrev:Jasså? Okej, då blir det nog elektro för mig, att köra om ett helt år gör jag inte.
Gör du ettan på elektro så tror jag du kan "återanvända" praktiskt taget allt i en examen från Mekatronik. Titta på kursplanerna på de öppna sidorna på http://www.student.chalmers.se vilka kurser som är gemensamma för olika program.
(edit felaktig meningsbyggnad)
Det är inte allt för lätt att få över 1 iaf. De flesta får runt 0,8
Beror på hurpass vass man är. Min kusin fick 1.9 eller om det var 2.0. Rätt vass snubbe. Är inte så slö jag heller men jag har aldrig gjort provet 

Fast inte särskilt svårt heller och enormt mycket lättare än att läsa sig till bra betyg på gymnasiet.Larsson90 skrev:Det är inte allt för lätt att få över 1 iaf. De flesta får runt 0,8
Jag är inte överdrivet begåvad och ganska lat men fick 1,9 och en kompis som numera är revisor fick 2,0. Det är en fördel att vara allmänbildad men du behöver inte vara doktorandämne för att få bra poäng på HP.
Man behöver inte vara så begåvad för att bli doktorand heller iofsswesysmgr skrev: Jag är inte överdrivet begåvad och ganska lat men fick 1,9 och en kompis som numera är revisor fick 2,0. Det är en fördel att vara allmänbildad men du behöver inte vara doktorandämne för att få bra poäng på HP.

> Man behöver inte vara så begåvad för att bli doktorand heller iofs 
Sant.
> Gå med i roliga föreningar och ha skoj!
Viktigt och sant. Sitta och uggla bakom böckerna i 5 år verkar minst sagt deprimerande. Chalmers Robotförening kan rekommenderas som ett alternativ till ETA.
> Så jäkla sjukt att snittet kan hoppa från 10,76 till 16,55.
Vill minnas att Elektro på Chalmers var ett program som drabbats väldigt hårt av lågt söktryck de senaste åren och beslutade därför att sänka antalet intagna elever. Trots det så hade majoriteten av de antagna programmet som andrahandsval.
Färre intagna elever i kombination med ett plötsligt ökat söktryck syns i lägsta antagningspoäng.
Själv har jag gått tre år på Automation och Mekatronik och ska börja på System, Control och Mechatronics till hösten.

Sant.
> Gå med i roliga föreningar och ha skoj!
Viktigt och sant. Sitta och uggla bakom böckerna i 5 år verkar minst sagt deprimerande. Chalmers Robotförening kan rekommenderas som ett alternativ till ETA.
> Så jäkla sjukt att snittet kan hoppa från 10,76 till 16,55.
Vill minnas att Elektro på Chalmers var ett program som drabbats väldigt hårt av lågt söktryck de senaste åren och beslutade därför att sänka antalet intagna elever. Trots det så hade majoriteten av de antagna programmet som andrahandsval.
Färre intagna elever i kombination med ett plötsligt ökat söktryck syns i lägsta antagningspoäng.
Själv har jag gått tre år på Automation och Mekatronik och ska börja på System, Control och Mechatronics till hösten.
Det här kanske kan uppfattas som en dum fråga men är det någon "nollning" på KTH och när börjar den isåfall?Upprop - måndagen den 17 augusti
ELEKTROTEKNIK
Kl 10.00 i sal E1, Lindstedtsvägen 3
Inskrivning - fredag 28 augusti
ELEKTROTEKNIK
Kl 13.00 i sal E2, Lindstedtsvägen 3
Uppropet är ju den 17.e augusti, och inskrivningen den 28:e, men är det något där emellan?
Så man börjar först den 28 augusti alltså?
fast de kan vara bra o roligt med lite fösning "nollning"
är det någon som har någon aning om vilken nivå nollningen ligger på nu i dagens läge ??
fast de kan vara bra o roligt med lite fösning "nollning"
är det någon som har någon aning om vilken nivå nollningen ligger på nu i dagens läge ??
Det beror ju helt på hur provet ser ut just det året, ena året kanske du kan alla 40 frågor på ordförståelsen å nästa år kanske du inte sätter en ända! Det var just ordförståelsen jag tappade på.
Larsson90
Grejen med högskoleprov är normalfördelning ibland de som skriver.
Altså har de flesta runt 1.0 och inget annat
Grejen med högskoleprov är normalfördelning ibland de som skriver.
Altså har de flesta runt 1.0 och inget annat