Puls på olika frekvenser samtidigt?
-
Silverrosen
Re: Puls på olika frekvenser samtidigt?
regel två är läst och förstådd så som jag tolkar den:
2. Citera inte hela föregående inlägg.
Då det bara är enstaka meningar citerade tror jag bestämt att båda reglerna följs till punkt.
Ett motstånd till flera dioder,
hur stora komplikationer i kretsen gör detta? Kan det förstöra dioderna eller ger det(bara) ett ojämnt sken? Drar det onödigt mycket mer ström än annars eller är det bara en ordningsregel?
Dioderna lyser nämligen och jag har inte sett några indikationer på problem.
Då det bara är enstaka meningar citerade tror jag bestämt att båda reglerna följs till punkt.
Ett motstånd till flera dioder,
hur stora komplikationer i kretsen gör detta? Kan det förstöra dioderna eller ger det(bara) ett ojämnt sken? Drar det onödigt mycket mer ström än annars eller är det bara en ordningsregel?
Dioderna lyser nämligen och jag har inte sett några indikationer på problem.
> Ett motstånd till flera dioder,
Det hela "beror på".
T.ex hur nära max ström man ligger och vilken tur man har
haft med att få LEDs som råkade ligga väldigt nära varandra
i framspänningsfall.
Den generella rekomendationen är solklar, sen gör du
som du vill i alla fall...
Det hela "beror på".
T.ex hur nära max ström man ligger och vilken tur man har
haft med att få LEDs som råkade ligga väldigt nära varandra
i framspänningsfall.
Den generella rekomendationen är solklar, sen gör du
som du vill i alla fall...
-
Silverrosen
Så det är åtminstone inte dödsstraff på att koppla lysdioder parallellt via ett ensamt motstånd. 
Orsaken till mängden frågor runt just det är att om det skulle vara någon form av seriös komplikation skulle jag behöva riva upp närmare hälften av modellen för att komma åt den delen av kretsen vilket jag av förklarliga skäl inte har någon större lust med. Men jag antar att om problem skulle uppstå kan jag installera vidare resistorer(har jag rätt om jag säger att resistansen som behövs på de vidare är diodens krav -nuvarande resistans/3?) närmare dioderna utan att riva upp alltför mycket.
Orsaken till mängden frågor runt just det är att om det skulle vara någon form av seriös komplikation skulle jag behöva riva upp närmare hälften av modellen för att komma åt den delen av kretsen vilket jag av förklarliga skäl inte har någon större lust med. Men jag antar att om problem skulle uppstå kan jag installera vidare resistorer(har jag rätt om jag säger att resistansen som behövs på de vidare är diodens krav -nuvarande resistans/3?) närmare dioderna utan att riva upp alltför mycket.
Har du otur så är spänningsfallet så ojämnt mellan lysdioderna så den ena drar mer och således får kortare livslängd, kanske bara en kort stund om man har otur. När den väl går sönder får resterande lysdioder också högre ström som kan gör att de går sönder.
Ligger man inte nära maxströmmen för lysdioderna är problemet inte lika stort.
Ligger man inte nära maxströmmen för lysdioderna är problemet inte lika stort.
EDIT: Nedanstående är svar till Silverrosen inlägg, inte det som
ligger direkt ovanför...
Jag är inte helt med, men som du kör nu där strömmen ska fördelas
mellan 3 dioder så ska motståndet vara 1/3 mot om det satt ett motsntånd
för varje diod.
Det gör också (vilket är ett av problemen) att om en eller två av dioerna
lägger av (glappkontakt t.ex) så kommer den återstående dioden att
få ta "hela smällen" och sannolikt överbelastas eftersom den då drivs
ensamt med ett för litet motstånd.
Det finns väl ingen anledning att riva upp det hela så långe det
fungerar, du kanske ligger med marginal till max-strömmen på
dioderna i alla fall...
ligger direkt ovanför...
Jag är inte helt med, men som du kör nu där strömmen ska fördelas
mellan 3 dioder så ska motståndet vara 1/3 mot om det satt ett motsntånd
för varje diod.
Det gör också (vilket är ett av problemen) att om en eller två av dioerna
lägger av (glappkontakt t.ex) så kommer den återstående dioden att
få ta "hela smällen" och sannolikt överbelastas eftersom den då drivs
ensamt med ett för litet motstånd.
Det finns väl ingen anledning att riva upp det hela så långe det
fungerar, du kanske ligger med marginal till max-strömmen på
dioderna i alla fall...
Det är ju fortfarande bara en PWM-signal som ska skickas till LED:arna, bara det att signalens utseende ska varieras över tid. Du behöver alltså på något sätt styra den analoga insignalen till din 555-lösning (krångligt) eller också slå ihop allt i en mikrokontroller (kräver totalt sett färre komponenter än du använder nu). I det senare fallet låter du alltså mikrokontrollern både generera PWM-signalen och variera dess utseende över tid. Med en mikrokontroller med ett par inbyggda ADC-omvandlare (analog-digital-omvandlare) kan du då t.ex. koppla in två potentiometrar, en för att justera maximal ljusstyrka och en för att justera hastigheten på pulserandet. Det blir ju en del programmerade förstås...Silverrosen skrev:PWM:en regleras med en potentiometer idag om jag tolkar din fråga rätt. Men det är väl inte möjligt att använda den existerande PWM:en för att uttrycka båda pulserna?
*snip*
jag vill ha ljusstyrkan att glida smidigt upp och ner, helst med inställbar hastighet samtidigt som jag bibehåller möjligheten att justera "toppen" av ljusstyrkan
Googla lite på t.ex. "sine wave modulated pwm" - i första träffen finns en bild av hur pulståget kan se ut: http://www.scienceprog.com/generate-sin ... ontroller/
-
Silverrosen
Spänningen från batteriet är 9V, varje diod vill ha 3V. Jag satte motståndet efter om det skulle varit en ensam diod på 20mA (de är alla tre 20mA/3V). Borde inte det (nu är jag lite mosig så ursäkta om jag är ute och cyklar) betyda att motståndet är mycket högre än det skulle behöva vara om jag satt ett varsitt motstånd?
Om jag nu hänger med här borde det vara inom ramen för vad sodjan säger...
Om jag nu hänger med här borde det vara inom ramen för vad sodjan säger...
-
Silverrosen
Det låter väldigt intressant med det du säger arvidb, men bara för att vara jobbig vill jag nog undvika programmering så långt som det är möjligt, även om det innebär fler komponenter än nödvändigt eftersom jag har absolut noll i kunskap om den biten.
Är det ett måste så får jag ju självklart ta tag i det men jag gör det hellre när jag kan sätta mig ner och faktiskt lära mig det ordentligt.
Och om det förenklar saker är en fast puls att föredra över en löjlig mängd krångel om det är vad som uppstår utan programmering.
Så länge styrkan är justerbar är det relativt lugnt, att justera pulsen är ändå bara för att det skulle vara häftigt att ha möjligheten, det är bibehållen dimmer som är det absolut viktiga.
Är det ett måste så får jag ju självklart ta tag i det men jag gör det hellre när jag kan sätta mig ner och faktiskt lära mig det ordentligt.
Och om det förenklar saker är en fast puls att föredra över en löjlig mängd krångel om det är vad som uppstår utan programmering.
Så länge styrkan är justerbar är det relativt lugnt, att justera pulsen är ändå bara för att det skulle vara häftigt att ha möjligheten, det är bibehållen dimmer som är det absolut viktiga.
Vad är det för värde på motståndet?
Ska det vara 20mA per diod måste du dimensionera det för 60mA, eftersom strömmen genom motståndet delas mellan lysdioderna.
Är det dimensionerat för 20mA genom en diod och du har tre parallellt får vardera diod en tredje del, alltså 6.66mA. Det endast om spänningsfallet är detsamma, vilket det troligen inte är.
Ska det vara 20mA per diod måste du dimensionera det för 60mA, eftersom strömmen genom motståndet delas mellan lysdioderna.
Är det dimensionerat för 20mA genom en diod och du har tre parallellt får vardera diod en tredje del, alltså 6.66mA. Det endast om spänningsfallet är detsamma, vilket det troligen inte är.
Motståndet är alltså på 300 Ω? (9V-3V = 6V spänningsfall, 6V/0,020A = 300Ω.) I så fall har du ju gott om marginal - ingen diod kan få för hög ström även om de två andra skulle kopplas loss/gå sönder av någon anledning.
Hur du praktiskt ska styra insignalen till 555:an så att du får ut en sinusmodulerad signal kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Kanske någon annan har någon idé?
Hur du praktiskt ska styra insignalen till 555:an så att du får ut en sinusmodulerad signal kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Kanske någon annan har någon idé?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Du har helt rätt.Silverrosen skrev:regel två är läst och förstådd så som jag tolkar den:
-
Mindmapper
Har du kopplat LED'sen 2 och 2 i serie har du behövt 5st resistorer. Och vid 20mA genom varje LED har då strömmen totalt blivit 5*20mA dvs 100mA. Den koppling du har nu tar vid samma ström 10*20mA = 200mA. Batteriet räcker dubbelt så länge om det bara är LED inkopplade.
Nu hade du lägre ström än 20mA, men principen är den samma vid 10mA eller 5mA.
Nu hade du lägre ström än 20mA, men principen är den samma vid 10mA eller 5mA.
-
Silverrosen
@Mindmapper: Följer jag din beräkning så drar jag inte 200mA utan 120mA då jag har två slingor med 3 dioder vardera i parallell och fyra med en ensam diod i varje. Totalt 6 slingor med 20mA i belastning på varje...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Förresten, för att variera pulsvidden (och därmed ljusstyrkan) så bör det gå att plocka bort C5 och istället ansluta en oscillator (sinusvåg eller triangelvåg kanske) till pin 5 på 555-kretsen. Nu ser jag inte ditt schema när jag skriver, men om det är en vanlig pwm-koppling så bör det gå.
Eller kanske fuska lite och ersätta + vid "OUT" i schemat med utgången på en oscillator?
Några oscillatorer:
Den här eller den här. Den sistnämnda använder jag lite då och då.
Eller kanske fuska lite och ersätta + vid "OUT" i schemat med utgången på en oscillator?
Några oscillatorer:
Den här eller den här. Den sistnämnda använder jag lite då och då.
-
Mindmapper
Med dina strömmar och min koppling blir det 60mA.
4st dioder seriekopplade två och två med 20mA genom varje, ger 2*20mA = 40mA
6st dioder seriekopplade två och två med 6,67mA genom varje, ger 3*6.67mA = 20mA
Så med samma strömmar som du har blir det också halva strömförbrukningen med kombinerad serie- parallellkoppling.
4st dioder seriekopplade två och två med 20mA genom varje, ger 2*20mA = 40mA
6st dioder seriekopplade två och två med 6,67mA genom varje, ger 3*6.67mA = 20mA
Så med samma strömmar som du har blir det också halva strömförbrukningen med kombinerad serie- parallellkoppling.