Trampkännare elcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av victor_passe »

Han tänker nog på tophastigheten.
Den kan man inte veta från bara tramporna.
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av 1802 »

Elcykel (läs ämnesraden). För att klassa den som vanlig trampcykel. Och inte åka fast för körning av motorfordon.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6596
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av FormerMazda »

Du skriver så kort, så ibland kan man ju bara gissa vad du vill, tyvärr.

Men nu är jag med.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av Olle61 »

Den skall alltså funka ungefär som en servostyrning till bilen, den känner vad man vill göra och hjälper till. Det skulle vara kul att testa.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24767
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av Henry »

Mät hastigheten på ett hjul på enklaste sätt med tex en enkel typ av generator, ju snabbare det går desto högre spänning från den vilket styr kontrollenheten för motorn direkt eller indirekt som gör att motorn ges mindre ström ju snabbare det går och vid 25km/h så är det noll kraft till motorn. Om jag tolkat det lilla jag kommer ihåg av lagen om detta så är det som lagen föreskriver om motorn är på max 350W om jag inte tolkat det helt fel. Har för mig att kraften till motorn skall avta konstant hela tiden från start i princip ända upp till 25km/h då det inte får ges något alls, det får alltså tex inte ges 350W hela vägen ända upp till 25km/h.

För att se om man överhuvudtaget trampar kan man ju kanske tex sätta ett litet hjul som trycker på kedjan eller kugghjul som passar direkt till kedjan och som kanske behöver vara aningens slak för att få ett distikt av och på och som då på enklaste sätt detekterar om kedjan är slak eller spänd vilket är det samma som att man trampar eller ej.

Hur detta däremot har lösts kommersiellt har jag inte den blekaste om men finns säkert bra mer avancerade grejer för detta.
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av einar »

Monarks postcyklar har bara ett gasreglage och en liten låda med elektronik på styret och inga givare nånstans.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24767
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av Henry »

Skulle mycket väl gissa på att Posten kan lyda under lite andra regler än vanliga Svensson behöver göra.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27869
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av danei »

Var har du läst nu?

Jag är ganska säker på att det är 250W netto.
Ingen kraft över 25km/h
Att det ska avta på något särskilt sätt vet jag inget om.

Om du har annan information så får du gärna länka till den.
övrigt
Inlägg: 208
Blev medlem: 19 april 2008, 14:18:11
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av övrigt »

Info från vägverket:
En elcykel räknas som en cykel om den är konstruerad på följande sätt.
Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, t. ex. för att underlätta
trampningen i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn får endast
förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott
vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns nettoeffekt får inte överstiga
250 watt.
Det med att den tillförda effekten ska minska upp till 25km/h har jag bara sett nämnas här på forumet. Kan inte se ur texten ovan att det skulle behövas. Hur som helst, lägger man bara motorns synkrona eller tomgångsvarvtal vid 25km/h så har man ju fixat det också.

Det svarade dock inte på frågan... men till den elcykeln jag tänkte bygga (innan mrmister kom med bättre förslag :)) hade jag bara tänkt sätta magneter på främre kransen och en reläspole som känner av att dessa passerar. Dock inte helt lagligt

edit: http://publikationswebbutik.vv.se/shopp ... _1293.aspx
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24767
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av Henry »

Blev visst en 3:a istället för en 2:a, 250W skall det givetvis vara.

Har läst någonstans en gång att det succesivt skall avta med hastigheten för att vid 25km/h vara noll. Om detta skall ske linjärt eller logaritmiskt vet jag däremot inte. Vet tyvärr inte var jag läste detta men det är nog ett år sedan nu om det räcker, men som du söger så har inte jag heller läst det direkt hos någon lag eller så men hade man snackat med rätt person på vägverket så hade de nog haft en hel koll på detta.

Det skall ju vara som en hjälmotor när man trampar inte något annat, ges då full kraft hela vägen upp till 25km/h men man i princip bara behöver nudda vid tramporna så är det något annat som jag ser det. Tomgångsvarv hos motorn är ändå aningen tillfödr effekt om man nu skall segdra det eller en polis som vaknat på fel sida.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av vfr »

Jag har också för mig att ha läst något om avtagande hjälpkraft. Kan ha varit på någon av hemsidorna för dom som levererar elcyklar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27869
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av danei »

Det kan jag tänka mig att de har. Men det är inget krav. Men det spar ju på batteriet. Det står inger om hur stor förstärkningen får vara. Så bara man trampar å kan den driva på bra. Jag tror att de billigare på marknaden gör så.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24767
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av Henry »

Trodde det var lag faktiskt, men har dock inte sökt för att bekräfta om så är fallet eller ej. Tittar man i pdf:n i länken så står det egentligen inte speciellt mycket om vad som gäller i detalj. Man kan ta det som står som att så länge som man bara nuddar vid tramporna och utövar minimalt med kraft själv så kan motorn gå på full styrka från noll ända upp tills den når 25km/h. Då har man nästan i princip en EU moped klass 2 men utan blinkers m.m. och det låter på ett sätt lite konstigt tycker jag, fast lagtexten i sig om elcyklar får man nog utgå ifrån är bra mer utförlig om detta.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27869
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av danei »

250W är något mindre än en moped.
Men visst släng på det på en barncykel. :P
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Trampkännare elcykel

Inlägg av 1802 »

För min del hadde det räckt med en tryckknapp(som tar hela effekten). Och motorn är så svag att man med lätthet motar den. Men skall den vara laglig. Får man ha nån form av trampkännare. Med lite tur klarar man sig med magnet+tungelement på veven. Haffa är oftast inte fullutbildad.... Funderar på ett styrkedjehjul fjäderbelastat och en pot.
Skriv svar