POS CNC, SUDA SD1218

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: POS CNC, SUDA SD1218

Inlägg av POS »

Jag glömde ju skriva en sak förut, jäklar va kul det är att köra kran! :D
Det är en sak som står på önskelistan, en egen fjärrstyrd kran! men det får väll bli en annan tråd i framtiden.
Tur att svågern har en som man kan låna ibland.

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag fick inte grepp på vad original CNCsystemet klarade av. Om det är hyffsat, finns det väl ingen anledning att byta.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag vet inte riktigt vad det klarar, men det kan omöjligt vara speciellt grafiskt avancerat pga att det bara är två små displayer på handkontrollen och elskåpet.
På tex mach3 så ser man ju sitt bord och bit och kan snurra programmet tredimensionellt och se så det verkar rätt.
Andra fördelar är ju att man kan tex köra probigplugin i mach3 och massa andra saker också för den delen.

Att koppla på en dator och byta till mach3 borde vara ganska enkelt, ett nytt breakoutkort och så få till varvtalsstyrningen till spindeln och lite annat småpill så är man väll i land.

Det är ju inte så mycket hårdvara som måste bytas utan mest lite jobb.

Om jag fattat rätt så är det här själva datorn man kör sina program i.
Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Undrar om det har stöd för ISO-kod, tycker det ser ut på knapparna som någon slags DIALOG-programering.
Har det stöd för ISO-kod är det väl bara att bereda programet i lämpligt CAM-program och köra?
Dom gamla NC-maskinerna jag har, saknar ju helt display, så där är bara att tuta och köra helt i blindo, och det fungerar ju hyggligt. Menar det är ju synd och riva bort ett fungerande system på en så fin maskin.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Synd och synd, jag kommer säkert prova hur det fungerar innan jag bestämmer mig helt men som jag ser det nu så
är det en uppgradering att byta snarare än en sönderskruvning.

I mach3 kan jag ju ställa in allt som jag vill ha det, troligtvis så kan man inte ändra så mycket i orginalsystemet, tex att
ställa in jog-rate, vilket hörn som är home, skala g-kod, styra tex dammsugare mm

Men visst ska jag se hur orginal fungerar först, det kan ju vara kul att se hur det ser ut och funkar även om man byter sen.
Jag får väll surfa runt lite och se om jag hittar nån manual, det skulle gör allt mycket lättare.
H.O

Inlägg av H.O »

Verkar vara en fin maskin, grattis till köpet!
Jag ser inga problem att byta till Mach3 om du vill det. Det är en rätt smal sak att få ut en analog signal samt on/off och/eller CW/CCW att styra spindeln med. Mach3 kan styra spindeln med antingen S/D eller lågfrekvent PWM så en frekvens->spänning omvandlare eller ett enkelt lågpassfilter är allt som behövs.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

"Verkar vara en fin maskin, grattis till köpet!"
Tack! jag har letat länge efter nått större så när tillfället kom så var det ju inget att fundera på.

Allt annat än motorsyrningen har jag ju redan koll på så det känns lätt att fixa, visst är det en del jobb men
nått ska man väll göra med sin fritid.

Jag återkommer säkert i ämnet kring motorstyrningen när/om jag byter till mach3, jag ska ta lite mer bilder på alla saker också och se hur det är kopplat nu, så kanske det klarnar av sig själv.

Det vore ju jättebra om nån hade provat det kinesiska styrsystemet och kunde berätta lite om hur det är att köra med eller
om man hittade en manual.

Tanken är ju att maskinen ska stå på förvar ett par månader tills jag byggt klart mitt garage, men jag vet inte hur jag ska kunna låta bli att åka ut och hålla på med den. :humm:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

angående breakout-kort, vad ska man satsa sina slantar på?
Det finns ju enkla saker som tex JB säljer som bara är "rakt på"

http://www.brundin.biz/product_info.php ... ducts_id=4

och så finns det ju sånna med buffer och andra finesser som tex:

http://cgi.ebay.com/Parallel-Port-Break ... 7C294%3A50

Och med optoisolering:

http://cgi.ebay.com/CNC-DB25-Breakout-B ... 7C294%3A50

Det kanske beror på vika stegmotordrivare man har också?
Jag tror men vet inte säkert att mina är optoisolerade.
Är det nån stor fördel att den kan buffar signalen?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

CNC4PC's grejer funkar bra
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... ucts_id=45
Samma som jag länkade till på ebay alltså?
Kör du med sånt själv?
Då kanske man ska bygga på deras "charge pump" också för att få det lite extra säkert.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kör med dem kan omkopplas till ingångar med om man kör med 2 skrivarportar, ingångar är det ju lite tunnt med som sagt.
C10an duger gott så länge man vet vad man håller på med och ger fan i och 'labba/hacka' med allt i tid otid. Inget fel i de optoisolerade varianterna, funkar kanon och sen finns det ju olika modeller med spindel styrning, Safety ChargePump osv osv... men dessa tilläggskorten finns ju som lösa kort också. Till svarven har jag ett hembygge med SCP och det har nu lirat i många år. Aldrinfräsen har en C10a likasom Portalfräsen. Lilla Emco svarven jag sålde har en C11a

Tänk till 2-3ggr VAD du behöver ** och beställ sedan från Arturo.

C23a ser intressant ut

** Dur ju en VFD så tänk på isolationen där
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Tänk till 2-3ggr VAD du behöver ** och beställ sedan från Arturo.
C23a ser intressant ut

Nu har jag ju lite tur och du tänker åt mig: :wink:
Just ja, jag ska ju ev. kunna styra en spindel i framtiden då kanske C23 är ett vettigare val.

Jag har ingen panik att köpa nått men det är lika bra att försök sätta sig in i vad jag behöver så det blir
rätt från början, för mig är det här ganska "djupt vatten" så det kanske är en del frågor som verkar lite dumma... :roll:
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Finns inga dumma frågor Pontus, hjälper till så gott jag kan så fråga på du bara.
gotis

Inlägg av gotis »

Hojta till om du ska beställa från cnc4pc, behöver ett par c10 kort och kanske ett nytt spindelkort, så delar vi på frakten.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ja det blir nog en beställning när jag är helt säker på vad jag behöver, C11 verkar ju ha det jag behöver tror jag??
Jag ska ta en titt i mitt styrskåp ikväll och kolla data på så mycket som möjligt.
Skriv svar