T: Hjälp med ett brevinkast [fixat]

johano

Re: T: Hjälp med ett brevinkast, har galet ex efter mig!

Inlägg av johano »

Adde skrev: ...
PeterH: Menar du att jag kan få en anmälning mot mig om jag har ett hemmagjort brevinkast som hon gör sig illa på när hon försöker göra inbrott? :humm:
...
Nja, det beror lite på uppsåtet.
Om du sätter upp skarpslipade knivar på insidan av inkastet med avsikt att låta inkräktaren skära sönder sig på
så lär du åka dit.

Men, om inkräktaren råkar göra sig illa på brevinkastet genom att denna haft sönder det i sina försök att ta sig in
så är det självklart inte du som torskar.

Jag hade ju definitivt försökt bygga inkastet som en slags "fälla" så att hon fastnar med armen inne i det, ett par
timmar i trapphuset med armen genom dörren borde väl vara rätt avskräckande.
Naturligtvis måste inkastfällan utformas så att den inte kan uppfattas som en sådan ;-)

Tänkte mig t.ex. den inre "ramen" kunde sitta tämligen löst, så att den lossnar och fastnar runt armen.
Sedan så är luckan i "ramen" backspärrad så den inte går att öppna utan att varit helt stängd först.

Det går säkert att konstruera en inte alltför komplicerad lucka som inte heller kan misstänkas vara avsedd att
skada/fånga ev. inkräktare...

/johan
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Kanske prova med en så'n här!??

Annars har dom även den här, kanske något att ta ideér från.
Användarvisningsbild
Adde

Inlägg av Adde »

Här är en enklare lösning som är bara består av 4 bitar:
Bild
Kanske inte är allt för svårt att fixa för någon?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Hur gör du då om du har beställt nåt större "brev"? :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det vettigaste måste ju vara en lucka på insidan som hänger i gångjärn ovanför inkastet. Om luckan är gjord så att den inte kan fällas högre upp än att den står rakt ut från dörren så måste ju armen RUNT hela luckan för att nå vredet (och är luckan då tillräckligt stor så är armen för kort).

Den behöver ju egentligen inte ens gå att fälla så högt upp, 30-40 grader ut från dörren räcker ju för att posten ska gå ner.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det har du ju rätt i, om man gör den stor som en bakplåt kommer man nog garranterat inte runt men brevbäraren kan fortfarande lämna sin reklam utan problem, inga större ingrepp heller som inte går att återställa om det behövs. :tumupp:
(man kan ju göra en klack av tjockt järn eller svetsade vinklar på baksidan och en platta i denna som kan ligga an mot dörren om någon försöker trycka sönder luckan uppåt så håller den garranterat)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

laskompaniet.se säkerhetsbrevlåda:
Bild

Gillar Nerre's förslag också ;)

Kanske kan man krydda med lite stöt potential mellan en låsvred och lucka. Så att om man trots allt når låset får man en "överraskning" :razz:
Användarvisningsbild
Adde

Inlägg av Adde »

ElectricMan: Så länge man får in ett a4 (viket det gör) så är det acceptabelt. Om något större vadderat kuvert inte skulle gå in så är det inte hela världen då man får hämta ut det hos ett postenombud!

blueint: En "säkerhetsbrevlåda" kan absolut vara ett alternativ men först behöver jag ett nytt brevinkast på utsidan av dörren!

Men är det ingen som vill ta på sig arbetet och tjäna sig en slant?

edit: Självklart kan jag fixa slipning, borrning och gångjärn själv om det nu skulle underlätta för någon.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fanns en här som erbjöd sig plåtjobb för en billig peng. Kolla i Köp/Sälj mötet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...men först behöver jag ett nytt brevinkast på utsidan av dörren!

http://www.vinkolmek.se/brevinkast.asp
http://www.skanebeslag.se/katalog.php?kat=12
http://www.nordenab.se/catalog.php?a=cat&id=1
http://www.postgate.net/ (kanske redan har varit med...)
http://www.namnskyltsbutiken.se/brevinkast.htm
http://www.laskompaniet.se/Shop/Index.php (-> Dörrbeslag -> Brevinkast)
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/comp ... ct/127271/

> Så länge man får in ett a4 (viket det gör) så är det acceptabelt...

Det ska även ta upp till 3 cm brev, d.v.s upp till gränsen för "skrymmande".

> Om något större vadderat kuvert inte skulle gå in så är det inte hela världen då man får hämta ut det hos ett postenombud!

Det skulle förvåna mycket om det inte blir mot en avgift. Den som skickar "skrymmande" betalar
en avgift för avisering och annan extra hantering.

> Fanns en här som erbjöd sig plåtjobb för en billig peng. Kolla i Köp/Sälj mötet.

Det skulle vara väldigt konstigt om man får samma sak som som finns massproducerat
till lägre pris om den görs som en "one-off" på beställning. De massproducerade vet
man även att de uppfyller gällande normer och regler.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

De massproducerade vet man även att de uppfyller gällande normer och regler.
Precis, och eftersom ingen av er som ger diverse förslag på fällor och vassa kanter ha en susning om dessa regler och normer tycker jag också att du "Adde" borde satsa på en godkänd lucka som du får både snabbt och enkelt :doh:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev: > Så länge man får in ett a4 (viket det gör) så är det acceptabelt...

Det ska även ta upp till 3 cm brev, d.v.s upp till gränsen för "skrymmande".

> Om något större vadderat kuvert inte skulle gå in så är det inte hela världen då man får hämta ut det hos ett postenombud!

Det skulle förvåna mycket om det inte blir mot en avgift. Den som skickar "skrymmande" betalar
en avgift för avisering och annan extra hantering.
Min brevlåda klarar inte 3cm brev, så jag får ofta hämta saker hos min lokala tobakshandlare (som agerar postombud), det kostar inte extra.

Fast det är jämrans irriterande, dels tar det oftast en dag extra, dels måste man gå iväg och hämta det efter jobbet och då har dom ofta redan stängt.. Jag skulle gärna ha ett litet större brevlådeinkast, men det är det som finns i dörren och jag bor i en hyresrätt.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Ett elstängsel runt öppningens insida kan man väl inte åka dit för, men det är förbaskat obehagligt. Har en apparat om det skulle vara intressant =)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nja.. det kan brevbäraren råka i kontakt med. Brevbärare är snälla (hoppas man ;) ).
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Mmm brevbäraren är snäll. Iaf där jag bor nu. Är lite avsides om man säger så. Om jag fått någon försändelse som ska kvitteras ut så kommer de in på min arbetsplats (som ligger några km från hemmet), så att jag slipper hämta det hos ombudet.
När min bror flyttade till ett annat ställe i samma by så började posten hamna i nya postlådan, trots att han inte gjort adressändring. :)
Skriv svar