Stegmotorstyrning från JB CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
slaith

Re: Stegmotorstyrning från JB CNC

Inlägg av slaith »

Fräsen:

Jag letade faktiskt här för jag hade nånstans i bakhuvudet att det skulle kopplas på ett speciellt sätt, och tråden som jag hittade var den som POS länkar till.

Men på JB:s sida så står ju hur man kopplas både seriellt och parallellt, men det finns inte så mycket info om vilken som ska väljas när och hur.

Men när jag kopplade i just serie så gick de som ett skott alla 3 motorerna.
Sen läste jag nånstans att det inte ska låta någonting om motorerna när de idlar så att säga, men mina tjuter lite hela tiden.
Det känns som att detta är väl normalt just för att de inte ska kunna röra sig mekaniskt.

Kan även rekommendera att sätta på en fläkt som blåser på flänsen, det behövs för den blir ganska varm. Inte så att man bränner sig utan lite mer än ljummen, det var väl en vag och bra förklaring?

Jag satte en 12V 8cm (jag skrev 12cm av misstag) fläkt på fläktutgången som jag har för mig ger 5V, och den snurrar sakta och fint med följden att flänsen är helt sval.

Man kan inte låta bli att gå ut i garaget och köra ett program lite då och då, mest bara för att känna på grejerna.

En ska till som jag kom på, reläutgången för spindeln fungerar när man aktiverar den i output delen i inställningarna.
Men kortet ändrar aldrig status på relät, dioden är tänd hela tiden vid programkörning för verktygsbyte m m
Det går ju att ge den kommandot M3 och M5, MACH3 reagerar och vill köra utgången men som sagt det händer inget på kortet. Säkert en smal sak att fixa men jag får läsa på lite till om kortet och kommunikationen.
Har mailat JB om tips ang det.
POS du kanske har nåt att tillägga kring detta, du har ju haft syskonkortet?

Mvh
Patrik
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nja en sak som man kanske ska prova med relät är att koppla på nån last, så har det varit med alla solidstate-relän jag provat som spindelstyrning, dom måste ha en last för att funka. Jag har aldrig provat relät på nått sånt kort du har.
slaith

Inlägg av slaith »

Jo det är så med solidstate-relän, men det här är ett vanligt kontaktrelä.

Det som är konstigt är att jag får det att fungera i ports and pins/output/ och sen när jag väljer lowactive eller inte så klickar det alldeles utmärkt och doiden tänder sig.
Så porten lär stämma också, det är bara när jag vill sända M3 kommandot som inget händer.

Alldeles säkert något som jag missat, men vad är lite värre att komma på.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Okej då fattar jag kanske, har du kollat "Spindle Setup" under ports&pins? du kanske har den som M4 på den pinnen du provar på?

har du provat "Spindle Toggle" under diagnostics?
slaith

Inlägg av slaith »

It's alive!!!!

Jag funderade lite när jag var inne i outputs i ports and pins och tänkte att varför är det inte satt pin17 på output#1?
Så jag provade att slå in pin17 och lowactive .....så nu fungerar det.
Jag vet inte varför det står att de ska stå på enable i instruktionen från tillverkaren, men det stämmer iallafall inte.

Har kört flera program som innefattar verktygsbyten och det fungerar klockrent nu.

Vad bra då var det problemet löst, kan vara bra som tips till andra som köper detta kortet.

Tack för tipsen iallafall.

Mvh
Patrik
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Perfekt! hoppas JB skriver ihop en guide till kortet med inställningar till mach3 eller varför inte göra en XML-fil för nedladdning med en bra grundinställning.
choppertony

Inlägg av choppertony »

jag är nog inne på att oxå handla kort o motorer från JB. Är det någon här som har foto på något som är fräst där dessa motorer och kort ingår i fräsen? Även nyfiken på bilder på själva det mekaniska bygget, Stativ mm.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Tony: Det finns hur många byggen som helst redovisade i projekt- och mekatronikdelen. Motorerna är rätt lika på de flesta byggena, Nema 23 stegmotorer. Vad du får fram med det aktuella kortet och motorerna beror på så mycket, matningskruvar, spindel, linjärlagringar osv, att en bild på vad som framställts med JB's motorer och drivkort är ganska intetsägande.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Får titta runt på forumet. och läsa allt om byggena här innan man bygger själv.
Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Är det någon som har kört det här kortet med EMC2?

Jag skulle vilja ha hjälp att konfigurera kortet i EMC2. Jag har stegmotorer från JB och sedan använder jag M8 gängstång som drivning.
ondisc

Inlägg av ondisc »

Xfirm
Kontakt:

Inlägg av Xfirm »

Tack. Det var en väldigt bra guide. Känner mig fortfarande lite osäker på en del saker men det löser sig när jag är färdig med styrskåpet och kan börja testa lite. Man kan ju ställa in olika steg på kortet typ 1, 1/2, 1/4, 1/8 vad har man det till? Är det för att kunna ändra hastigheten på motorn relativt de pulser som kommer på parallell porten?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du ställer in hur många pulser som skall motsvara ett helt steg, eller snarare, hur många delsteg du vill ha på ett steg. Om motorn är 200steg/varv och du köra halvsteg så behövs 400 pulser, och du har även 400 halvsteg. Det finns viss chans att du kan komma upp i högre varvtal med halvsteg än helsteg, beroende på resonanser osv.
JB

Inlägg av JB »

Hej allihopa!

Jag hinner inte surfa runt så mycket här inne numera tyvärr.
Kan man inte prenumerera på alla trådar nån skriver JB i :)

Jo jag är medveten om att manualen inte är helt korrekt och ska uppdatera den så fort jag hinner.
Ska även lägga ut en XML-fil till Mach3 så småningom så slipper man krångla med det.

De här korten har fungerat oväntat bra, jag har inte haft en enda reklamation eller hört om något som gått sönder.

Jag har även beställt hem några 40v 3A drivsteg som jag ska testa, och fungerar de bra kommer jag börja sälja dessa inom kort.

Vid frågor är det bara att maila, jag svarar vanligtvis samma dag. (johan@brundin.biz)
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Vet du ungefär vad dessa kommer gå lös på?
Kan vara sugen på 4st inom en snart framtid då med lite tur (om de är bra) =)
Skriv svar