Autotool zero, avkännare ??? !
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Autotool zero, avkännare ??? !
Sledneck
Vad blir en ½mm skillnad i djupled i bredd på spåret för en 60° fräs?
Säg då att jag har ett kännt djup säg 0.2 = vad blir bredden med dina ½mm till på detta?
Om nu 0.2 i djup ger mig den bredden på isolationsfräsningen jag vill/måste ha så måste ju dina vältilltagna 0.7 vara åt helvete för brett, räkna lite ska du se.
Säg då att jag har ett kännt djup säg 0.2 = vad blir bredden med dina ½mm till på detta?
Om nu 0.2 i djup ger mig den bredden på isolationsfräsningen jag vill/måste ha så måste ju dina vältilltagna 0.7 vara åt helvete för brett, räkna lite ska du se.
Nu är du helt inne på min sida.tecno skrev:Sledneck
Vissa köper köper fläskiga kulskruvar och linjärgejder,gör ett löjligt försök
att bygga en fräsmaskin.Helst 3000*1000mm i slaglängd.
Problemen de oftast har i detta samanhang är vilken spindelmotor de skall använda.
Kress är tydligen populär.Fundametet är tydligen det minst noga. Nej köp de nogranaste
motorerna du kan hitta dom är starkare än den svagaste länk.
Jag fattar liksom inte problemet med förinställningen av verktygslängden?
Har man lösa verktygshållare i maskinen, är väl det enklaste att förinställa med hållaren urtagen.
På en gammal revolverborrmaskin jag har, där man ej tar ur verktygen, där ställer jag mig ca 2mm övanför biten med verktyget, sedan höjer jag precis till en 3mm tolk går under. Aldrig några problem med skadade verktyg. Noggranheten blir ca 0.05mm.
Jag skulle tro att det duger utmärkt för kretskortsfräsning.
Hur pass rakt får ni upp kretskorten på bordet? Det är väl ingen vits att nolla inom 0.005mm om inte kretskortet sitter parallellt med axlarna.
Har man lösa verktygshållare i maskinen, är väl det enklaste att förinställa med hållaren urtagen.
På en gammal revolverborrmaskin jag har, där man ej tar ur verktygen, där ställer jag mig ca 2mm övanför biten med verktyget, sedan höjer jag precis till en 3mm tolk går under. Aldrig några problem med skadade verktyg. Noggranheten blir ca 0.05mm.
Jag skulle tro att det duger utmärkt för kretskortsfräsning.
Hur pass rakt får ni upp kretskorten på bordet? Det är väl ingen vits att nolla inom 0.005mm om inte kretskortet sitter parallellt med axlarna.
Det enda kretskortet jag har fräst satte jag fast med dubbelhäftande tejp och det fungerade perfekt.
Fördelen med "Auto Tool Zero" är att när du kör ett program och skall byta verktyg så är det bara ätt sätta i den nya fräsen och trycka på "Auto Tool Zero" så nollar den snabbt och sedan är det bara att köra på igen så det ryker.
Det går mycket fortare och exaktare än andra "nollningar"
Per
Fördelen med "Auto Tool Zero" är att när du kör ett program och skall byta verktyg så är det bara ätt sätta i den nya fräsen och trycka på "Auto Tool Zero" så nollar den snabbt och sedan är det bara att köra på igen så det ryker.
Det går mycket fortare och exaktare än andra "nollningar"
Per
- tecno
- Kontakt:
Om vi nu tittar på vad vi har i 'korpen'
Inga verktygshållare utan oftast en spindelmotor med spännhylsor.
Att gå tolkvägen funkar men är riskabel dvs lätt att klanta sig och vips är en 0.6 borr eller liknande ett minne blott.
0,05 duger gott i dessa sammanhang och PLANHET är ju en förutsättning för att det ska bli OK.
Bästa lösningen i detta fallet är en flytande nos för konstant skärdjup som ju är förlåtande till viss del gällande planhet men det är en helt annan historia som ställer det hela på sin spets med vertygsinställning och företrädesvis en dito växlare.
Men åter till 'korpen'
Inga verktygshållare utan oftast en spindelmotor med spännhylsor.
Att gå tolkvägen funkar men är riskabel dvs lätt att klanta sig och vips är en 0.6 borr eller liknande ett minne blott.
0,05 duger gott i dessa sammanhang och PLANHET är ju en förutsättning för att det ska bli OK.
Bästa lösningen i detta fallet är en flytande nos för konstant skärdjup som ju är förlåtande till viss del gällande planhet men det är en helt annan historia som ställer det hela på sin spets med vertygsinställning och företrädesvis en dito växlare.
Men åter till 'korpen'

PerE
Ok, då är jag med. Det är ju lite problem om man ska skifta verktyg hela tiden, och inte har lösa hållare.
tecno
Jag är bara en "korpspelare" jag med, som uslas med gammalt skrot.
Ok, då är jag med. Det är ju lite problem om man ska skifta verktyg hela tiden, och inte har lösa hållare.
tecno
Jag är bara en "korpspelare" jag med, som uslas med gammalt skrot.
- tecno
- Kontakt:
Jag har sett det 'gamla skrotet' och måste säga att man är djupt imponerad bäste kamrat i Säter.
Du spelar ju i en helt annan divison och det kallar då jag inte för 'korpen' den saken är klar.
Jag håller på och bygger om stup i kvarten vartefter pluskan blir lite tjockare för att få till bättre maskiner, sånt är livet.
Du spelar ju i en helt annan divison och det kallar då jag inte för 'korpen' den saken är klar.
Jag håller på och bygger om stup i kvarten vartefter pluskan blir lite tjockare för att få till bättre maskiner, sånt är livet.
Tack för informationen men jag var mer ute efter ett script för EMC2... men hittar jag inget för EMC2 så kan detta vara bra tips på hur man kan göra om jag ska skriva något själv.PerE skrev:Denna i VB kör jag i Mach3 om det kan hjälpa.
Code”G31 Z-100 F25” ’Down with Z
While IsMoving()
Wend
GetVar(2002) ’Hit the probe
Call SetDRO(2,2.000) ’Sets the probehigh
Code”G00 Z10.000" ’Safehigh
Per
Ove, här har du ett exempel:
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/emcinf ... e_touchoff
Här har du en tråd som diskuterar saken:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=62423
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/emcinf ... e_touchoff
Här har du en tråd som diskuterar saken:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=62423
Tackar, det ser ut att vara det jag söker
Det ser iofs lite komplicerat ut men det kanske inte är så svårt om man bara försöker följa instruktionerna... har du testat?

Det ser iofs lite komplicerat ut men det kanske inte är så svårt om man bara försöker följa instruktionerna... har du testat?