Hjälp - Trasigt "Jojjekort"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
lillmange
Kontakt:

Re: Hjälp - Trasigt "Jojjekort"

Inlägg av lillmange »

Hej igen,

Jag har använt mig av en kylfläns som jojje skickade med när jag köpte kort + motorer.
Dessutom har jag en fläkt som blåser rakt på kylflänsen.

Kortet kör jag på 2,5 A och kretsarna blir så varma att det knappt går att sätta fingret på kylflänsen när man kör maskinen.
Så har det alltid varit för mig.

/Magnus H
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det låter allderles för varmt och väldigt "påvridet"
Vrid mer verf till ca 2V, kvarstår problemet? Är det lika varmt?
Hur många Volt kör du kortet på? 24V?
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

POS skrev:Det låter allderles för varmt och väldigt "påvridet"
Vrid mer verf till ca 2V, kvarstår problemet? Är det lika varmt?
Hur många Volt kör du kortet på? 24V?
OK, men kortet är märkt till 2,5A ska det inte palla det då?
Vad säger Jojje?

Ska testa om det hjälper.

Jag kör med en nätdel på 32V.

/Magnus H
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Min bil är specad till 260 km/t, men jag skulle nog inte vilja ligga på Autobahn timme efter timme i den farten. 8)

Man kan dra ur 2.5A vid fullgod kylning. Sen bör man inte mata mer än 30V. Kretsarna "tål" 35V som max. Inte 35,01V utan 35V. Räknar man med ev motspänningar som motorerna kan alstra, då bör man ligga några km/t under max.

Om jag inte tar helt fel, så var det spänningsagget som ballade ur och troligtvis trycke in för hög spänning i kortet. Att skylla på kortet är ju lättast, men varför inte försöka hitta felet isf att "så här har jag alltid gjort, och kommer alltid att göra".

Skruva ner strömbegränsningen till ca 1,5A och koppla kortet till ca 24V. Sen kan vi snacka vidare därifrån.
Jag har förövrigt erbjudit mig, genom en kompis, att fixa kortet, men inte fått nån feedback på det än, hmm...
Då var det snack en en kanal som var paj, och jag nämde att du kunde skaffa ett löst enkanalskort.
Det har jag inte heller sett nåt svar på.

För övrigt så tål inga av mina kontrollerkort att kopplas direkt på 230VAC. :lol:
declint

Inlägg av declint »

Om man specar en motorkontroller till 2.5A så räknar antagligen köpare med att man kan använda kontrollern med just den strömmen. Speciellt när det kommer till stegisar eftersom de hela tiden drar en massa ström. Peak-ström för en vanlig motorkontroller är ju något helt annat.

Det skulle dessutom bli ett jäkla pillande på den där poten om man hela tiden skulle behöva ändra på strömbegränsningen.
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

jojje skrev:Min bil är specad till 260 km/t, men jag skulle nog inte vilja ligga på Autobahn timme efter timme i den farten. 8)

Man kan dra ur 2.5A vid fullgod kylning. Sen bör man inte mata mer än 30V. Kretsarna "tål" 35V som max. Inte 35,01V utan 35V. Räknar man med ev motspänningar som motorerna kan alstra, då bör man ligga några km/t under max.

Om jag inte tar helt fel, så var det spänningsagget som ballade ur och troligtvis trycke in för hög spänning i kortet. Att skylla på kortet är ju lättast, men varför inte försöka hitta felet isf att "så här har jag alltid gjort, och kommer alltid att göra".

Skruva ner strömbegränsningen till ca 1,5A och koppla kortet till ca 24V. Sen kan vi snacka vidare därifrån.
Jag har förövrigt erbjudit mig, genom en kompis, att fixa kortet, men inte fått nån feedback på det än, hmm...
Då var det snack en en kanal som var paj, och jag nämde att du kunde skaffa ett löst enkanalskort.
Det har jag inte heller sett nåt svar på.

För övrigt så tål inga av mina kontrollerkort att kopplas direkt på 230VAC. :lol:
Ursäkta men jämförelsen med bilen är riktigt dålig...

Vad menas med fullgod kylning?
Enligt vad du sa till mig när jag köpte kortet + motorer så räcker det med en fläkt som blåser på kortet men för säker hets skull skickade du med en kylfläns som jag monterade enligt dina instruktioner.

Du sa även att om jag håller mig under 35v så är det inga problem, jag har en nätdel som matar på 32-33v.

Det var inte min 32v strömförsörjning som pajjade utan en annan 5v + 12v och den hade gemensam jord, i övrigt var den inte inkopplad till kortet.

Jag ska prova att dra ner till 1,5A så får vi se om det hjälper.

Det är väldigt snällt av dig att rekomendera någon som kan laga kortet åt mig men eftersom det inte är säkert vad som är fel eller om det går att laga (för vettiga pengar) så har jag väntat lite med det.

Ja det var en kanal som jag viste inte fungerade då, efter att jag monterat bort kylflänsen så kom även detta problemet på dom andra kanalerna dock inte lika starka störningar/ryckningar.
Nu när det verkar vara något mer fel än bara en kanal så är det inte speciellt intressant att försöka få igång kortet genom att löda om det och koppla in 3st externa drivkort för massa pengar.
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

declint skrev:Om man specar en motorkontroller till 2.5A så räknar antagligen köpare med att man kan använda kontrollern med just den strömmen. Speciellt när det kommer till stegisar eftersom de hela tiden drar en massa ström. Peak-ström för en vanlig motorkontroller är ju något helt annat.

Det skulle dessutom bli ett jäkla pillande på den där poten om man hela tiden skulle behöva ändra på strömbegränsningen.
Jag är av precis samma åsikt som du, och det var inget snack om att jag inte kunde köra på 2,5A när jag köpte kittet.

Det var ju ett kitt jag köpte och eftersom dom såldes i ett kitt så förutsatte jag också att det skulle fungera tillsammans.

/Magnus H
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ingen har väl sagt att du inte kan köra på 2,5A?
Det jag har sagt är att då måste du se till så inte kretsarna blir överhettade. Likadant i all elektronik. Det är värmen som tar dör på skiten.
Visst kan du köra upp till 35V, men jag REKOMENDERAR att ligga under 30V.
Varför ska du ha tre externa kort? Det var enbart fjantigt att skriva så, å det fattade du själv, men kunde inte låta bli va. :lol:

Visst erbjöd jag dig om att en kompis kunde laga kortet, men jag ser ingenstans att det skulle kosta dig nåt, mer än kretsarna, eftersom jag inte har några såna kvar, hmm...

Nä, kan du vara snäll å göra som jag ber dig om för en gång skull, sen kan vi komma vidare.

Puckokommentar, som vanligt från declint. :roll:

Edit:
Var det inte några kort som det var dåliga lödningar på? Som du jojje fick hjälp av någon här på forumet att löda om.
Det kanske är samma problem här, eftersom det blir bra när han trycker på kretsarna.

Nej, dessa kort har det iss aldrig varit nåt fel på. Bara typ 230V direkt in, och kortslutna motorer. Men det har iofs inget med kortet att göra.
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

"Ingen har väl sagt att du inte kan köra på 2,5A?
Det jag har sagt är att då måste du se till så inte kretsarna blir överhettade. Likadant i all elektronik. Det är värmen som tar dör på skiten."

OK, om jag nu har den kylning som du har rekkomenderat och det blir varm, det har alltid blivit varmt.
Hur ska jag då kunna veta att det är fel? Den erfarenhet jag har av diverse elektronik är att vissa saker blir varma även när det står rätt till.

"Visst kan du köra upp till 35V, men jag REKOMENDERAR att ligga under 30V."
OK

"Varför ska du ha tre externa kort? Det var enbart fjantigt att skriva så, å det fattade du själv, men kunde inte låta bli va. "
Jag tycker inte det var fjantigt, om jag har 3st falerande drivkretsat så måste jag väl ha 3st externa drivkort för att kunna köra alla axlar?

"Visst erbjöd jag dig om att en kompis kunde laga kortet, men jag ser ingenstans att det skulle kosta dig nåt, mer än kretsarna, eftersom ja"g inte har några såna kvar, hmm..."
Du sa till mig att kolla på forumet om det är någon som kan hjälpa mig, annar kunde ev en polare till dig hjälpa mig.
Jag förutsatte att arbetet skulle kosta, det är väldigt snällt om du kan ordna så att någon lagar det utan att jag behöver betala timkostnad.

"Nä, kan du vara snäll å göra som jag ber dig om för en gång skull, sen kan vi komma vidare."
Jag ska prova att dra ner till 1,5A och 12v (enda jag har som är hyffsat) så får vi se hur det går.
Anledningen till att det tar lite tid är att jag arbetar och har några andra hobbies utöver CNC.

Titta gärna in på min webbsida: http://www.motorheadsracing.se och se min stora tidsslukare.

Mvh
Magnus
declint

Inlägg av declint »

jojje skrev: Det skulle dessutom bli ett jäkla pillande på den där poten om man hela tiden skulle behöva ändra på strömbegränsningen.
Puckokommentar, som vanligt från declint. :roll:
Det är en sak att jämt ha en arrogant attityd gentemot folk men det enbart larvigt med sådana där kommentarer.

Kan du inte bara hålla med om att kitet med 2.8A motor och kortet blev lite felplanerat. Det är ju fler än ett kort som gått sönder.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du om någon borde väl veta att inte ligga på gränserna hela tiden. Det funkar en stund, men helt plötsligt går nåt sönder. Visst, det är bara att byta ut å köra vidare, men som oftast håller allt MYCKET längre om man sänker en liten aning, utan att förlora nåt i effektivitet. Skulle du skruva ner kortet till 2A och mata med 28V skulle du kunna mäta upp en liten "försämring" i prestanda, men totalt sätt vinner du pga att du kan fräsa vidare utan att vänta flera veckor på att få skiten lagad.

Kan du inte bara hålla med om att kitet med 2.8A motor och kortet blev lite felplanerat.
Det är inte motorn som drar 2,8A. Det är kortet som levererar 2,5A. Förövrigt behöver man inte köpa kort och motorer från samma ställe.

Efter allt det "positiva" du och kompisen declint vräkt ur er, så återstår väl bara "den goda viljan" från dom andra forumsmedlemmarna. :wink:
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

"Efter allt det "positiva" du och kompisen declint vräkt ur er, så återstår väl bara "den goda viljan" från dom andra forumsmedlemmarna."

Var detta menat till mig?

Mvh
Magnus H
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ja, eller nej, :humm:
lillmange
Kontakt:

Inlägg av lillmange »

OK, du ger verkligen bara raka svar idag... 8)

Jag anser inte att jag har skrivit någon skit om dig eller dina kort.
När jag kontaktade dig var jag vänligt inställd och undrade bara om det var lönt att försöka laga kortet eller om du ev. har något fungerande kort jag kunde köpa.

Jag har aldrig skrivit något dåligt om dina kort, bara ifrågasatt specar och några av dina svar.

Jag trodde som du vet att jag själv lyckat bränna kortet, men efter att jag hört att andra haft liknande symptom pga värme började jag fråga om detta.
Dom svar jag har fått än så länge av dig och andra pekar mest på att kortet inte riktigt klarar av den belastning som du har angivit.
(Detta är min uppfattning och i jämförelse med dom flesta andra här är jag ett pucko när det gäller elektronik så det måste inte alls vara sanning.)

Jag är inte heller arg för detta utan jag vill igentligen bara veta om jag ska kasta kortet eller om jag kanske kan använda det i något kommande projekt tex min svarv.

Får jag bara ärliga och vettiga svar så är jag nöjd.

Mvh
Magnus H
Skriv svar