Fräs på Blocket

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Fräs på Blocket

Inlägg av jojje »

Har han betalat 2000:- i handpenning, kan du väl inte sälja till någon annan?

Om han ångrar, kan du sälja den för 2000:- mindre till nån annan.
Men först måste du vänta på hans besked.
boris

Inlägg av boris »

Jo jag vet. Men jag tänker ha kvar annonsen ifall han skulle ångra sitt köp, jag tycker själv att man skall vara nöjd med sitt köp och därför ger jag alltid en chans att ångra sitt köp. Jag har inte i åtanke att sälja till någon annan än honom. :)

Han får tillbaka sina 2 000 kr om han skulle ångra sig.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det var ju hedervärt av dig... :tumupp: Men en dum fråga kanske, varför ta handpenning om han ändå får pengarna tillbaka om han ångrar sig? Normalt tar man ju handpenning för att inte en köpare skall kunna backa ur ett köp med mindre än att han förlorar handpenningen. Jag tror att 10% är en accepterad summa för handpenning och som man som köpare vet att man förlorar om man hoppar av...

/PeterH
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Men en dum fråga kanske, varför ta handpenning om han ändå får pengarna tillbaka om han ångrar sig?"

Ett skäl kan vara för att se att köparen är seriös. Den tveksamme köparen skulle inte betala handpenning, i vart fall skulle inte jag göra det.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Men om man ändå får tillbaka handpenningen så spelar det ju ingen roll om man är tveksam, hela funktionen med handpenning faller lite tycker jag...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

När jag köpte min äldsta VW-buss för fyra år sedan var jag väldigt mån om att få _betala_ handpenning, detta för att säljaren skall känna sig bunden också. Jag kunde inte komma ner de 40 milen på en gång, och då var det mitt sätt att säkerställa att bussen stod kvar när jag kom dit.
boris

Inlägg av boris »

Först och främst, cnc är min hobby och inte en affärsverksamhet i dagens läge.
Men i framtiden kan det bli någon affärsverksamhet. Jag har sålt några maskiner förut men bara för att fortsätta med andra project osv. Om det skulle vara en eller två veckor då skulle jag ta 1000 kr för besväret men inte för tre dagar.
Jag tycker själv 2000, 17000, 19000 kr eller till och med mer pengar är mycket pengar, och några videor på youtube och verkligheten kan också skilja sig mycket, därför ger jag lite utrymme att ångra sig på.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

PeterH skrev:Men om man ändå får tillbaka handpenningen så spelar det ju ingen roll om man är tveksam, hela funktionen med handpenning faller lite tycker jag...
Det finns psykologiska moment med det hela. Även om du har blivit lovad att få tillbaka handpenningen så är man alltid lite skeptisk till en sådan handpenning ifall man inte verkligen är sugen på köpet. Det är inte som att sätta in två tusen på banken och hämta ut det nästa dag.
boris

Inlägg av boris »

Hej !Jag har sålt min cnc router och bjuder Er på en bild på mitt nästa project cnc med kulskruvar 1605mm.
http://www.onel.se/all_files/bilder/nextone.jpg
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ser ut att bli minst lika snygg och prydlig som den tidigare. I princip som din förra men jag tycker mig se extra hål för för dubbla kulbussningar per sida, eller? En sådan lösning brukar kräva väldig precision på stängernas rakhet och parallellitet. Brukar vara bättre att satsa på grövre stänger istället. Vad är det för diameter på axeln, tänkte på flexet.
boris

Inlägg av boris »

Bild
Jag tror inte att jag ska få några problem med rakhet.Jag har stor precision på alla delar som ska användas.Diameter på axeln är 16mm och 5 mm stigning.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Att din skruv (1605) har stigning på fem och sexton i diameter förstod jag. Det jag tänkte närmare på var diametern på axlarna som ska utgöra linjärlagringen.

Utan att räkna på det så känns det som två axlar av diameter 16mm har lika stort flex som EN axel på 20mm. Skillnaden är mer arbete och pengar. Fördelen är att det blir mindre glapp med två axlar eftersom kulbussningarna inte är 100% glappfria och hur noga du än bygger den så kommer några hundradelar streta hit eller dit. Dessa hundradelar gör att bygget blir mer glappfritt eftersom felen tar upp varandra. En annan eventuell fördel är att själva lagringen kan ta upp ett VISST moment på var sida. Men detta moment tas ändå upp av axlarnas sträckning/ihoptryckning på den kortare rörelse-axeln (x?) så vinsten är liten.

Eller så har jag missat någon poäng... :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Känner igen det där. Min första stora fräs var uppbyggd med dubbla rör. Det blev iaf alltid att ett av rören fick stå för hela balletten. Det är inte helt lika, men tillräckligt lika för att jag inte kan rekomendera lösningen.

Traversen har ju också dubbla rör eller stänger. Jepp, men inte fyra.

Självaste Joe gick också ifrån det på sin "nya" Joe's CNC 4x4 Hybrid.
boris

Inlägg av boris »

Det kan stämma mycket det Ni båda beskriver. Jag kallar den axeln som styrs av de två motorerna för "y"axeln.
Vi kan titta på en sida av "y axeln".
Den ska styras med kulskruvar-kulstänger 16 och 5mm stigning och den ska åka med fyra kulbusningar
på 20mm stänger. Rent teoretiskt ska allt fungera. Det enda problemet jag kan se är avikelsen eller rakheten
på kulskruvar och stänger.

Jag kan ställa er en fråga. Vilken eller vilka skillnader samt likheter ser ni mellan "y axeln"
och de två andra axlarna "x" och "z"? Mitt svar är att de är ganska lika eller rättare sagt identiska
funktionsmässigt eller på något annat sätt. Och många cnc hobby-maskiner är uppbyggda på samma sätt (x-z axlar), oavsett
om man använder kulskruvar eller trapetsskruvar, det fungerar.
ove

Inlägg av ove »

Om jag har förstått saken rätt så har Joe fortfarande dubbla rör på varje sida på sin 4x4 hybrid men runt inlägg 150 så bytte han ut rör med kullager mot "v-bearings".

Skillanden mellan Jojjes första stora fräs och Joes 4x4 hybrid (före bytet till "v-bearings") är att Jojje trycker kullagren från sidorna mot rören och det finns bara justerings möjlighet på en sida men Joe trycker kullagren uppifrån och underifrån mot rören och det går att justera på båda sidor.

Joes 2006 modell är ganska identisk med Jojjes och Joe har säkert lärt sig av sina "misstag" med Joe 2006 när han gjorde sin 4x4 hybrid men eftersom han fortfarande har dubbla rör på varje sida så var kanske hur rören används ett större problem än antalet rör.
Skriv svar