Tack för alla svar!
Ja, det är i en lastbil dioderna ska sitta i.
En liten fråga. Kan jag dunka in en spänningsomvandlare 24-12V innan dioderna för att (om möjligt) få en konstant spänning?
Inkoppling av lys-dioder?
Re: Inkoppling av lys-dioder?
Nej, det finns ingen anledning till det! Följ dom tidigare råden ang. antal dioder och motstånd så räcker det alldeles utmärkt.
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4750
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Inkoppling av lys-dioder?
Vill du skydda dina dioder kan du använda dig av en tranzil
Detta kan man säga är en diod som börjar leda vid en viss spänning.
En trazil på 35V passar bra i fordonssammanhang med 24V.
Du sätter ett motstånd till ditt + på batteriet.
Sedan tranzilen på andra sidan och till -
Motståndet är för att skydda tranzilen
Tänk på att du måste räkna med spänningsfallet över dit motstånd på grund av lysdiodernas
ström
Swech
Detta kan man säga är en diod som börjar leda vid en viss spänning.
En trazil på 35V passar bra i fordonssammanhang med 24V.
Du sätter ett motstånd till ditt + på batteriet.
Sedan tranzilen på andra sidan och till -
Motståndet är för att skydda tranzilen
Tänk på att du måste räkna med spänningsfallet över dit motstånd på grund av lysdiodernas
ström
Swech
-
- Inlägg: 7110
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Inkoppling av lys-dioder?
Den är både dyr och en energiförstörare i detta fall, förmodligen helt onödig.sundsvall skrev: Kan jag dunka in en spänningsomvandlare 24-12V innan dioderna för att (om möjligt) få en konstant spänning?
För att skydda dioderna behövs den inte. Isåfall för att få ett ljus från lysdioderna som inte varierar i styrka, om spänningen från generatorn varierar. Om så är fallet skulle jag använda något billigare.
För att avgöra om det behövs, kan du göra på två sätt.
- mät spänningen med en multimeter vid tomgång och normalt varvtal på motorn. Varierar spänningen mer än en par tre volt kan det vara läge att stabilisera.
- Koppla ihop en slinga lysdioder enligt beskrivning och stoppa in i bilen och se om ljussstyrkan varierar.
Det är ju du som sätter gränsen för hur mycket ljusvariation du tillåter så den undre metoden är bäst i det fallet. Att ljusstyrkan blir lägre när du har slagit av motorn är ju bara bra. Urladdningen av batteriet blir mindre då. Om du sätter in stabilisering så drar ju den mera ström ur batteriet.