Är väl positivt att ingen provar dom har väl tänkt efter.Borken skrev:Var det ingen som testat utan härdning?
/Janne
Härdad axel?
Re: Härdad axel?
Hur stor last blir det på varje bussning? hur många bussningar ska du använda?
Läste på eie att deras 20mm kulbussningar klarar 862N dynamiskt, använder du t.ex. 4st sådana till din portal eller vad det nu är och den väger 10kg då skulle belastningen alltså grovt räknat bli ca 25N/bussning (givetvis beroende på var dom sitter mm). Således skulle belastningen bli ca 34ggr lägre än vad dom är specade till och därmed behöver du nog inte vara orolig för att axeln skall valsas ned även om den inte är härdad, utan att ha kollat upp materialen så bör inte ytan vara 34ggr mjukare på det ohärdare axelstålet.
//SM
Läste på eie att deras 20mm kulbussningar klarar 862N dynamiskt, använder du t.ex. 4st sådana till din portal eller vad det nu är och den väger 10kg då skulle belastningen alltså grovt räknat bli ca 25N/bussning (givetvis beroende på var dom sitter mm). Således skulle belastningen bli ca 34ggr lägre än vad dom är specade till och därmed behöver du nog inte vara orolig för att axeln skall valsas ned även om den inte är härdad, utan att ha kollat upp materialen så bör inte ytan vara 34ggr mjukare på det ohärdare axelstålet.
//SM
En annan ide, vore väl att nitrerhärda axlarna? Vad jag fattar så ska det inte slå sig så mycket med den processen.
Nån som har koll på vad det kan tänkas kosta?
Nån som har koll på vad det kan tänkas kosta?
- Krille Krokodil
Jag har testat med ohärdat, det blir skåror snabbt. Eftersom att det är punktkontakt så är det bara härdat som gäller. Har du övervägt andra typer av bussningar? Brons? Teflon?
Nitrering kostar mer än att köpa härdade skenor. 36 timmar i ugn = pengar.
Nitrering kostar mer än att köpa härdade skenor. 36 timmar i ugn = pengar.
Är Du allergisk mot härdade axlar om man ska ha kulbusssningar sä är det härdade axlar man ska ha det behöver man inte ens fundera över verkar som Du inte har förstått det än. Menar inget illa bara det att det blir en massa svammel om olika axlar och beläggningar helt i onödan.
Ehh, jo jag har nog fattat att det är härdat som gäller, men man vill ju ha lite billigare alternativ (dumsnålt jag vet).
Men hade pengar inte vart något problem så hade jag väl köpt mig en nyckelfärdig fräs:
Nitrering är en form av härdning, varför får jag inte fråga om det? Duger inte den hårdheten?
Tycker du att jag svamlar så får jag väl be om ursäkt att jag inte håller din höga standard.
/Janne
Men hade pengar inte vart något problem så hade jag väl köpt mig en nyckelfärdig fräs:
Nitrering är en form av härdning, varför får jag inte fråga om det? Duger inte den hårdheten?
Tycker du att jag svamlar så får jag väl be om ursäkt att jag inte håller din höga standard.
/Janne
Det enda vettiga alternativet som jag ser det på ohärdad axel är att inte köra kulbussingar utan att köra oljebronsbussingar istället.
Jag menar inte att Du svamlar utan det blir en massa svammel av att Du inte ger Dig om att hitta på någon annan axel som går att använda till kulbussningar det borde vara klart redan efter något inlägg att det inte går. Om Du inte vill betala före en härdad axel skulle Du sagt det direkt och fått andra förslag istället. Det finns t.ex Glycodur eller oljebrons som Du kan använda istället till ohärdade axlar med fin yta dom är billiga. Har använt Glykodur till många enklare slider med dimensioner från 6 mm till 100 mm.Borken skrev:Ehh, jo jag har nog fattat att det är härdat som gäller, men man vill ju ha lite billigare alternativ (dumsnålt jag vet).
/Janne
Hur gick det hittade du på nån bra axel tillslut? Letar själv nämligen.
Hur är axeln som JB säljer? den är ej härdad men hur hård är den? material c45e/ss1672
Hur är axeln som JB säljer? den är ej härdad men hur hård är den? material c45e/ss1672
Nope. Jag köpte lite slipad axel för att testa med (tror fortfarande på empirisk forskning).
Kanske jag byter bussningar istället eller kör på skatelager vem vet.
/Janne
Kanske jag byter bussningar istället eller kör på skatelager vem vet.
/Janne
-
jag köppte en axel från en firma i sthlm som säljer krom-molly eller vad det heter. de säljer mycket till flygindustrin. jag hade det till bakhjulsaxel till en hd. breddade svingen 70 mm bredare . skall man bearbeta detta materialet så får man ha en ordentlig svarv. kanske kan jag luska ut firmanamnet om det finns intresse. det var inte svindyrt utan det gick att lösa.
-
Ja just det. Så hette de nog. Var inne o vände på sidan nu o jag tyckte att de bara hade axlar i tumstorlekar. Men de kan kanske få tag på mm oxå. om jag inte minns fel så var det 3/4" axel jag köpte.