Koppla 12V till motorvärmaren
- FormerMazda
- Inlägg: 6596
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
240 fanns inte då.... 142 gällde då..... Synteten är tjock nog varm, men inte kall.
-
limpan4all
- Inlägg: 8499
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
Om en 5W-30 rinner igenom, tag då en 5W-50, den gör det inte.
Min Fordson Dexta traktor från 1959 39hp 3cyl får sån fin olja och där har förbrukningen minskat radikalt (med 10W-30 aldrig byte endast kontinuerlig påfyllning (1 liter /10h gångtid)).
Oljeprincipen i fordon.
Kör på den tunnaste och bästa olja du kan hitta tills du måste fylla på mellan bytena typ 5W-30 eller 10W-30.
Då byter man till en tjockare olja 5W-40 eller 10W-40, när man då får oljepåfyllningar mellan bytena .
Så byter man till 5W-50 eller 10W-50, om man då måste fylla på mellan bytena även då, så är det dags för en motorrenovering.
Eller så kör du en 20W-50 den rinner inte igenom eller en singelgrade 50 den rinner absolut inte igenom.
Syntet eller dino inte spelar ingen roll, det som spelar roll är siffran för och efter strecket, för är tjockleken kallt och den andra tjockleken varmt.
Min Fordson Dexta traktor från 1959 39hp 3cyl får sån fin olja och där har förbrukningen minskat radikalt (med 10W-30 aldrig byte endast kontinuerlig påfyllning (1 liter /10h gångtid)).
Oljeprincipen i fordon.
Kör på den tunnaste och bästa olja du kan hitta tills du måste fylla på mellan bytena typ 5W-30 eller 10W-30.
Då byter man till en tjockare olja 5W-40 eller 10W-40, när man då får oljepåfyllningar mellan bytena .
Så byter man till 5W-50 eller 10W-50, om man då måste fylla på mellan bytena även då, så är det dags för en motorrenovering.
Eller så kör du en 20W-50 den rinner inte igenom eller en singelgrade 50 den rinner absolut inte igenom.
Syntet eller dino inte spelar ingen roll, det som spelar roll är siffran för och efter strecket, för är tjockleken kallt och den andra tjockleken varmt.
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
Jag tycker du ska lägga en fråga på ett motorforum istället, renovera motorn istället.1802 skrev:Syntet rinner ut där bak på min bil.....
Protte
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
Visst har det spårat ut lite. Får kolla lite på effekter. Har en 12V till 220V konverter som kan funka. Och vad gäller bilen "man pillar inte med det som funkar" 
- FormerMazda
- Inlägg: 6596
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
Fast, en vanlig motorvärmare ligger på runt 500w.. Och effektiviteten på en omvandlare ligger på runt 85%.
Ditt batteri lär ta slut rätt fort.
Räknar jag rätt om jag räknar på 575w på 12v sidan? Alltså runt 48A? Milda makter.
Ditt batteri lär ta slut rätt fort.
Räknar jag rätt om jag räknar på 575w på 12v sidan? Alltså runt 48A? Milda makter.
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
1802 skrev: Och vad gäller bilen "man pillar inte med det som funkar"
Om oljan rinner ut därbak så kan ju inte motorn funka så bra, åtgärda felet, inte symtomen.
Protte
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
Det blir tjocka sladdar. Och batteriet räcker väl en timme eller två. En motorvärmare brukar man väl säga att den måste vara inkopplad i minst ett par timmar för att får upp värmen?FormerMazda skrev:Räknar jag rätt om jag räknar på 575w på 12v sidan? Alltså runt 48A? Milda makter.
- FormerMazda
- Inlägg: 6596
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
Nja, fast jag tror inte batteriet kommer räcka ens en timme innan spännings sjunkit så mycket att omvandlaren slagit ifrån pga. låg spänning.
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
Vill helat slippa omvandlaren. Men hur strömbegränsar man dylik koppling?
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
Om du ska få nån värme ur värmaren kan du väl inte hålla på och strömbegränsa?
Det handlar ju om ohms lag, P=UxI.
Värmaren är gjord för att vara på 500 W vid 230 V, den har alltså en resistans på 106 ohm ungefär. Lägger du på 230 V får du ut 500 W.
Och omvandlaren har alltid högre effekt in än vad du tar ut. Tar du ut 500 W från den så kommer den att dra mer än 500 W (det blir 590 W med 85% verkningsgrad). Om du begränsar strömmen in till omvandlaren så kommer den att stänga ner, eftersom den inte kan dra den ström som den behöver.
Det handlar ju om ohms lag, P=UxI.
Värmaren är gjord för att vara på 500 W vid 230 V, den har alltså en resistans på 106 ohm ungefär. Lägger du på 230 V får du ut 500 W.
Och omvandlaren har alltid högre effekt in än vad du tar ut. Tar du ut 500 W från den så kommer den att dra mer än 500 W (det blir 590 W med 85% verkningsgrad). Om du begränsar strömmen in till omvandlaren så kommer den att stänga ner, eftersom den inte kan dra den ström som den behöver.
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 6027
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
Åas kan 1802 placera omvandlaren i kupén och (förhoppningsvis) få en ljummen bil som inte startar 
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
Utan att svara så sågar ni EcoHeater?
500 watt en hel del mer än jag trodde. Borde kunna ge 25W med 12V matning. Värt ett försök. Ingen som sett om 12V oljevärmaren finns kvar?
500 watt en hel del mer än jag trodde. Borde kunna ge 25W med 12V matning. Värt ett försök. Ingen som sett om 12V oljevärmaren finns kvar?
Re: Koppla 12V till motorvärmaren
12V på 106Ohm gör ~1,36W så du får ha på bra med isolering.
