Snabb fråga om att detektera 240volt med HALLsensor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Norpan

Re: Snabb fråga om att detektera 240volt med HALLsensor

Inlägg av Norpan »

Öppnade precis en riktigt gammal spänningskännare.
Det sitter en 14584 i den, en cmos hex schmittrigger.

Bild

Nu råkade detta vara en keramisk lyxmodell på kretskortet så motstånden är lite svåra men:
Pinnarna till höger är spänningsmatning, nedersta pinnen till vänster är "känntråden", de två andra till vänster är till en lysdiod som inte ville vara med på bild.
"Kryllan" precis till höger om lysdiodspinnarna är till en gummiknapp för att sänka känsligheten.
Den runda tennade paden och den otennade runda till höger är till ett piezoelement som gnölar lite när det är spännande.

Ursäkta det dåliga Sonyericssonbilden, jag och telefonen har inte samma definition på i fokus. :roll:

Edit: Stavning
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

blueint:Fasen jag var ju nära med kretsen iaf. nåt hände med ingången öppen dock oklart om det går att detektera något med den. Den verkar lite för okänslig :humm:

Norpan:Intressant, kretsen som sådan är ju väldigt enkel och tilltalande :humm: Tack för att du tog dig tid och fotade.

Jag skulle vilja hitta ett schema över nåt liknande så man vet lite ungefärliga värden hittar inget med google :doh:

rehnmaak:Var kopplar man "känselsprötet" i din konstruktion har lite svårigheter att förstå hur det ska se ut. :pray:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du kommer att få en fyrkantvåg på 50Hz på utgången, så en 4148:a och en liten kapacitans för att "hålla skenet uppe" på utgången är nog lämpligt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hittade ett schema efter mycket googlande, detta var iofs i princip värdelöst men bekräftar att detta ska fungera på ett ganska enkelt sätt.

Får inte till det med min fina 4069 och har heller inga andra kretsar hemma som kan passa bättre. Dioden lyser men reagerar mer på min beröring än närhet till 240volt. :evil: Har även provat att koppla inverters efter varandra så dioden bara kan vara i ett state men tyvärr ingen framgång.

Antar att det inte är riktigt rätt krets men var ju värt försöket iaf. Kan för lite om det här med öppna ingångar märker jag, annars är det ju så jefla noga med att just dessa inte ska finnas :)

Det skulle vara så smidigt att enkelt kunna detektera förbrukare av/på men inte då :doh:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag har ingen färdig konstruktion, men principen är att det måste vara en extremt högohmig ingång. Det borde uppfyllas av den 4069 men det kan nog vara värt att titta på databladet för just den tillverkare du har.

För känselspröt gäller att ju större desto mer koppling får du. Det kan nog vara en bra ide att jorda själva kretsen för att öka kopplingen också. Sedan som sagt så får du ut en 50Hz signal... Testa att peta med fingret på ingången det brukar ge bra koppling...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

rehnmaak:Min 4069 är en philips och tyvärr ytmonterad så det är inte så enkelt när varenda sladd måste lödas på. :wall:

Databladet finns här

Men fingret fungerar och jag kör via labbagg som EJ är jordat utan endast europakontakt.

Finns hopp om det funkar med fingret alltså. Ska testa med imorgon nu börjar jag bli för seg i kolan och saker funkar kanske inte bara för det :oops:
Användarvisningsbild
Lonius

Inlägg av Lonius »

Har du provat med att lägga en liten magnet på ena sidan av
hallgivaren?
Kanske fixar så att givaren blir typ kanske likriktad,
du har ju flera sladdar i en tänkte jag :?:
EDIT: Tänkte att halgivaren är kanske gjord för bara nord eller syd typ.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

v-g skrev:Har nu testat och tyvärr nedslående resultat :verysad:

Utslaget är c:a ,05 volt för av respektive på Inga problem kan tyckas om det inte vore för att lasten är 2 kW :shock:

Provade också att dra sensorn runt motorn men inga resultat här inte :doh:

Så om ingen kan tillföra något så är det nog fetkört med denna lösning :cry:

Någon som vet hur en sån HÄR fungerar? Det är ju en sån funktion jag önskar!
Mätte du rätt? Med en hallsensor måste du mäta på en av ledarna i en växelströmskabel, d.v.s. fas eller nolla, inte båda samtidigt. En poäng med att dra dem tillsammans är att fas och nolla tar ut varandras magnetfält så man slipper ha en jättestor antenn överallt man drar nätspänning.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag provade såhär, ställde min värmefläkt på bordet, kabeln till den går alltså över labbbordet.

Sen slog jag på fläkten på 2kW (står det på den iaf) och mätte genom att gnida sensorn utmed kabeln i alla möjliga vinklar. Denna kabel är alltså tunnare isolerad än den som är på bilden.

Ska testa igen med oscilloskopet och se om jag kan ta en bild på det hela. Var lite nedslagen sist när det inte fungerade :(

Letade efter en ringmagnet också och det var väl i princip där jag slutade då jag inte fann någon. VET att jag ska ha en sån där balun eller vad de heter som man själv får stoppa kabeln igenom, frågan är ju bara var :doh:

edit:Så testade igen och det är knappt nivån på bruset överstigs av signalen :( Har gnidit sensorn runt kabeln i i stort sett alla vinklar men utslaget blir inte så värst stort. Känns som att släpper man en brakskit på dass kommer det reagera mer. :tumner:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Som sagt, du måste sprätta upp ytterisoleringen och mäta på en av de strömförande kablarna (ej jord, hittar du ström där så är det rejält fel!).
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

$tiff:Ska ta och göra det vid tillfälle! Hade ju hoppats att magnetfältet skulle vara lite större på ena sida (där ena ledaren är närmast sensorn) men icke.

Så litet utslaget är öht så tror jag det är dödfött att försöka detektera 15W. :humm:

Återkommer med resultat på enledarvarianten.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Sisådärja då har jag testat detta med att mäta på en ledare avskild från den andra. Resultatet är tyvärr nedslående på 0,2 volt/ ruta får jag bara c:a 0,4 rutas utslag på oscilloscopet :( Detta på 2 kW på 1kW är det hälften c:a. Sinusvåg som väntat var det iaf.

Mao om man räknar om så får man 0,08 volts utslag på 2kW och detta skulle ge 0,0006 volt på 15w med den hallgivare jag har nu dvs. Tror att detta är väldigt svårt att förstora såpass att det är detekterbart. (typ över 6000 gånger).

Givare nummer två dvs min 4069 fungerar prima när man tittar på det med oscilloscopet, problemet var/är att den är lite väl känslig och i princip så kan man trigga den med handen på flera decimeters håll. Med antenn på ingången detekterar den 50Hz hela tiden :?

Hur ska man minska känsligheten?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Ett lagom högohmigt motstånd mellan ingången och till jord på kretsen borde nog lugna ned känsligheten.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Testade med Ett st 1MΩ dock gav den bara ut låg då. Ska testa med ett gäng såna då :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jaha då har jag testat fem saker:

Först brände jag upp TRE st 4069 pga polvändning. Ja jag hade nog inhalerat för mycken lövrök från brasan, :roll: nåväl på fjärde fösöket fick jag den rätt kopplad :lol: och adderade dryga 3MΩ så fungerar det faktist som tänkt, det krävs c:a ett par decimeters tråd parallellt med kabeln för att den ska detektera och det känns som en bra kompromiss (vill inte ha falska utslag ;) )

Tre st trasiga kretsar är nog banne mig rekord för min del, två är ok men där går gränsen. :vissla:

Tack för bra förslag till hur detta skulle lösas, denna lösning blir för mig både billig och enkel.

En extra bonus är att det bara är att trycka på ett motstånd och en LED på utgången så indikerar den när pumpen är på.
Skriv svar