Trasig Tandberg TR-200 förstärkare
Re: Trasig Tandberg TR-200 förstärkare
Är inte det skottpeng på såna som kör slutsteg utan last eller gäller det bara rörslutsteg? 
Har ju ingen insignal och inte någon volym påskruvad så jag är nog rätt säker...I alla fall har inte den andra kanalen protesterat
Håkan
Håkan
Du har ju spänningsangivningar vid alla transistorerna, har du kollat dem?
Det har jag inte ens sett. Har svårt att se vad det står men jag kan ju jämföra med andra kanalen.
Jag testar nivåerna i morgon och återkommer med värden för den trasiga kanalen. Om jag inte ser själv då var felet sitter
Håkan
Jag testar nivåerna i morgon och återkommer med värden för den trasiga kanalen. Om jag inte ser själv då var felet sitter
Håkan
Ha, tillochmed jag kan ju se vad det står och jag är säkert dubbelt så gammal som du med tanke på medelåldern på detta forum.
Däremot ser jag inte vad transistorn direkt till vänster om den övre sluttransistorn heter (Q505 tror jag), men är det avbrott i den eller i nåt fel drivningen av den t.ex. kortslutning i ellyten, som jag tror heter C509, får du nog ingenting som drar upp uttransistorerna.
Däremot ser jag inte vad transistorn direkt till vänster om den övre sluttransistorn heter (Q505 tror jag), men är det avbrott i den eller i nåt fel drivningen av den t.ex. kortslutning i ellyten, som jag tror heter C509, får du nog ingenting som drar upp uttransistorerna.
Grattis Norpan. Inte många som når den aktningsvärda åldern av 110 år 
Tack för tipsen Norpan. Mycket riktigt var det fel på Q605
Syntes något tydligare på kretkortlayouten. Den transistor heter MPSU06. Hittar den bara på E-bay = dyr frakt men jag satte dit en BD203 bara för att testa och förstärkaren låter i alla fall bra. Ska kolla med sinuston in och fyrkantsvar också. Har någon av er som läser en MPSU06 får ni gärna sälja den till mig. Annars kör jag med BD203. Huvudsaken mina öron är nöjda.
Hälsningar Håkan
Hälsningar Håkan
Ska man vara petig bör du ju iallafall byta motsvarande transistor på andra sidan.
Alltså Q607 (tror jag) till en pnpversion av BD-transistorn du satte dit, vilket borde bli en BD204.
Men tycker du själv att det låter bra och spänningen före utgångskondensatorn ligger hyfsat på halva drivspänningen så är det bara att köra.
Alltså Q607 (tror jag) till en pnpversion av BD-transistorn du satte dit, vilket borde bli en BD204.
Men tycker du själv att det låter bra och spänningen före utgångskondensatorn ligger hyfsat på halva drivspänningen så är det bara att köra.