Diskmaskin - oväntat stop
Re: Diskmaskin - oväntat stop
Appropå att byta ut styrelektroniken i en dylik maskin... Det har jag också tänkt på, särskilt eftersom orginaldelar som regel kostar som en ny njure och man ofta stör sig på maskinens sätt att arbeta. Men vad säger försäkringsbolag om dylika modifikationer, eller att ens t.ex. byta en brytare i en maskin på egen hand?
Hej
Det gick bra att få loss fronten, men det finns inget fel rent visuellt, så jag har nu tagit kontakt med reparatör.
Vet inte om det kan ge en extra ledtråd, men den bröt inte strömmen vid luckstängning OM man hade programratten i neutralläge - rakt upp alltså. Spontant så känns det inte som att det är microbrytaren då, eller?
Jaja, jag får väl snart reda på om det hela blir dyrt eller inte...
(Orginalbrytarna kostade båda två runt 100-lappen - inga nya njurar mao
)
Mvh Tomas
Det gick bra att få loss fronten, men det finns inget fel rent visuellt, så jag har nu tagit kontakt med reparatör.
Vet inte om det kan ge en extra ledtråd, men den bröt inte strömmen vid luckstängning OM man hade programratten i neutralläge - rakt upp alltså. Spontant så känns det inte som att det är microbrytaren då, eller?
Jaja, jag får väl snart reda på om det hela blir dyrt eller inte...
(Orginalbrytarna kostade båda två runt 100-lappen - inga nya njurar mao
Mvh Tomas
xarragon, Semko märkningen upphör att gälla om man förändrar konstruktionen. Men inte om man endast byter ut en del till en likadan.
Kanske man kan få en speciell försäkring som täcker egna konstruktioner i kontinuerlig drift?, skulle lösa många problem..
Ett intressant sidospår är vatten installationer. Där får man skruva bäst man vill MEN om det går läck gäller inte försäkringen. Det är däremot inte ett lagbrott vad jag vet.
En praktisk aspekt som kan krångla till det är om t.ex. PWM, och frekvensstyrning görs direkt från kontrollerkortet. Då kan man inte testa om ledning X går till relä Y osv..
Man får kanske montera någon utrustning som mäter hur orginaldelen jobbar.
Kanske man kan få en speciell försäkring som täcker egna konstruktioner i kontinuerlig drift?, skulle lösa många problem..
Ett intressant sidospår är vatten installationer. Där får man skruva bäst man vill MEN om det går läck gäller inte försäkringen. Det är däremot inte ett lagbrott vad jag vet.
En praktisk aspekt som kan krångla till det är om t.ex. PWM, och frekvensstyrning görs direkt från kontrollerkortet. Då kan man inte testa om ledning X går till relä Y osv..
Man får kanske montera någon utrustning som mäter hur orginaldelen jobbar.