Shunt? Seriemotstånd? Vad är det korrekta namnet?
Re: Shunt? Seriemotstånd? Vad är det korrekta namnet?
Jag har nog inte tänkt publicera det helt öppet på nätet tror jag. Men om nån vill ha det så är det bara att säga till så mailar jag det.
-
Mindmapper
Wikipedia i all ära men här har de som skrivit lyckats få in att shunten är i serie med belastningen. OK så är det, men, men.... Att shunten sitter parallellt med voltmetern (instrumentet) har fått en underordnad betydelse. Därför framgår det inte att shunten är parallellt med instrumentet, och därmed leder strömmen förbi instrumentet, vilket ju är kännemärket för en shunt.gunne skrev:Engelska wikipedia säger dock:Det verkar ju vara så att begreppet strömshunt har mist sin ursprungliga betydelse och numera avse ett mostånd som man mäter ström över.Wikipedia skrev:An ammeter shunt allows the measurement of current values too large to be directly measured by a particular ammeter. In this case a manganin resistor of accurately known resistance, the shunt, is placed in series with the load so that nearly all of the current to be measured will flow through it. The voltage drop across the shunt is proportional to the current flowing through it and since its resistance is known, a millivolt meter connected across the shunt can be scaled to directly read the current value.
Jag kanske ska byta tillbaks till att använda "shuntmotstånd". Det var lättare att läsa och det verkar som att det uttrycket är vedertaget.
Samma analogi kan man få i värmeanläggningen om man säger att shunten ligger före elementen (alltså i serie).
Man får också komma ihåg att voltmetern i de flesta fall egentligen drivs av strömmen som flyter igenom den. Eftersom strömmen är liten och instrumentet har en viss resistans kan man lika gärna tala om att den behöver en viss spänning för att visa t.ex fullt utslag. Rent historiskt så har det varit strömdrivna instrument med shunt som använts. Nu med ADC så känns kanske volt inblandningen lite närmare. Men normalt är fortfarande att man använder shunt för att få ner resistansen i kretsen och instrumentet sitter fortfarande parallellt med shunten.
gunne>Det verkar ju vara så att begreppet strömshunt har mist sin ursprungliga betydelse och numera avse ett mostånd som man mäter ström över.
Man mäter ej heller aldrig ström över ett motstånd, att skriva så är också ett sätt att förvirra. Ström flyter alltid igenom ett motstånd. Mäter man över ett motstånd så är det spänning man mäter.
Edit: Hade skrivit instrumentet istället för shunt
Senast redigerad av Mindmapper 10 mars 2009, 20:51:46, redigerad totalt 1 gång.
Ja, jag menade såklart att man mäter spänningen över motståndet för att få strömmen genom det.