Jag såg ett 6 meter högt troll av glasfiber till salu förut, kanske vore något för vår käre 1802 att ha i trädgården (eller om staty på taket...)
Vad är poängen med hela detta resonemang egentligen?
Visst löd bort alla LEDs men det är ju knappast de som slösar el om man vill komma åt problematikens kärnpunkt måste man göra om innehållet i processorn och en rad andra grejer... Där "brinner" det för visso rätt mycket "onödig" el i dagens datorer men knappast något man gör med en vanlig lödkolv.
Finns för övrigt fina sladdströmbrytare i närmsta välsorterade varuhus man sätter mellan väggen och grendosan.
Edit: Skulle bli väldigt förvånad om jag inte fick några kommentarer av någon här om att jag har fel...
Det är kanske "standby mode" man skall undvika istället. Påstås spara mycket mer än 3.50/år. Och fundera på hur många led's som lyser i onödan i hela EU, då kan det bli en del. Bäst är det att de inte monteras vid tillverkning. Power led's brukar sitta i kontakt, så den kan man rycka.
Senast redigerad av 1802 4 mars 2009, 20:47:52, redigerad totalt 1 gång.
Precis. Standby i bästa fall (enligt de nya reglerna) motsvarar lite drygt 100 lysdioder. Äldre apparaters standbyeffekt kan motsvara 500 lysdioder, eller mer...
Där är radiostyrda uttag en ypperlig lösning. Dessa uttag drar i viloläge nog inte ens lika mycket ström som en enda lysdiod.
Jo, kan ju vara en god början... Tänkte vi skulle sno forsatrollet någon mörk natt, det har jag länge velat göra, men det blev aldrig något bra tillfälle då det stått obevakat...
Nedan finns en kort sammanfattning av några av de vanligaste mottagarna vi levererar.
LYC ca 0,6 W
LCMR-300 ca 0,15 W
PB3 ca 0,6 W
PA3 ca 0,6 W (0,3 för dimmer)
LWMR-210 ca 0,9 W
SYC ca 0,6 W
Vi gjorde en jämförelse med vad vissa elektriska apparater förbrukar i standby i våra hem.
Traditionell dator 15 W
Laptop 2 W
Modem / Router 10 W (Trådlös Router ca 20 W)
Nätverksdisk 5 W
Klockradio 1,2 W
32 Tums LCD TV 1,2 W
Hemmabioförstärkare 39 W!!
X-box 2,6 W
Nintendo Wii 1,9 W
Orkar inte ens räkna ut hur många lysdioder som skulle kunna drivas av strömmen kylet och fryset drar... Annars håller jag med Rohan, se till att få in lysdioder, inte ta bort dem. Skulle jag ta bort alla lysdioder här skulle det bli mörkt... Har tex bytt ut alla fönsterlampor mot led-baserade, drar 0,7W och motsvarar en 15 watts glödlampa.
"Nödvändiga" led's som man har glädje av, har jag inget emot. Vill man ha 20 Led's i tangentbordet, är det ok för mig. Men det borde vara mer valfritt i färdiga apparater. Hur ofta tittar man på modemets led's tex?
När man optimerar mjukvara, börjar man med att optimera detaljerna, eller börjar man med det grövsta? När man städar tomten, börjar man med att plocka löv med en skräpplockare, eller krattar man ihop allt först? Argumentet "många bäckar små" håller inte i det här sammanhanget. Eller rättare sagt, innan man börjar kolla på bäckarna kanske man ska ta hand om älvarna, åarna och forsarna?
Prylar som står på standby, det är en helt annan femma. Dels så drar ju dom ström när man inte använder dom, och bara det känns ju helt fel! Sen att de flesta apparater som står på standby drar mer än 30-50 lysdioder visar väl också att det inte är lysdioderna man ska bry sig om.
Jag har t.ex samtliga mina datorer kopplade till grenuttag med avstängningsknapp. Arbetsdatorn består, förrutom av själva datorn, av några skärmar, 4 USB-hårddiskar, laddare till musen, ström till USB-hubbarna, och så högtalarna. Mycket smidigt att lägga allt på ett grenuttag (fast jag har tre till den datorn). Det enda som inte går via grenuttaget är laddaren till musen, då jag vill kunna ladda den när jag inte använder datorn.
Var bland det första jag köpte till datorerna, en grej som dock irriterar mig rätt mycket är att det verkar svårt idag att hitta med riktiga allpoliga brytare som funkar även vid åsknedslag och liknande utan påtaglig risk för genomslag (dvs man måste i allafall dra ur kontakten vid minsta misstanke om åska här)...
Edit: En mycket bra modell på vägguttags strömbrytare, har dock ej sett den i någon butik här ännu (rev loss mitt ex från en skrotad dator), hade en lång lös sladd med en robust strömbrytare separat från väggdosan (som även verkade innehålla ett blixstskydd, såg i vart fal ut som ett urladdningsrör då jag skruvade isär den för att kolla) mycket smidigt jämfört med att krypa på golvet efter alla dosor och uttag (i synnerhet som datorerna här till större del står extremt svårplacerade vad gäller kablaget, enda sättat att ändra här är att lyfta upp hela burken och lossa en massa kablar som sedan skall tillbaka i ett trångt mörkt utrymme mellan en vägg och ett väggfast skåp där man precis får ner handen om man står på knä ovanpå skrivbordet hängandes över burkarna och lyser ned med en ficklampa... ))...
Edit: En grej som retar mig ojämförbart mycket mer än LEDsen är alla f** batterier som jämt och ständigt tar slut på nolltid och sedan tar veckor att få hem +att nästan alltid är specialmodeller som kostar skjortan.
Strömskenor med BRA strömbrytare är också bristvara, om man har tur kan man hitta dom på seriösare ställen till hög kostnad, försöker man använda switchen i en skena från typ clas ohlson elelr ikea dagligen håller den inte många veckor..
Håller med dig Rifakungen och måste samtidigt påpeka att det ännu inte är tillåtet med animerade avantarer... (jag fick ta bort min också eftersom någon grinade precis som jag gör på dig nu )