Stegmotor förslag önskas!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Husse

Re: Stegmotor förslag önskas!

Inlägg av Husse »

Mindmapper:
Jag håller med Meduza, bra om man kan undvika "ryck" i möjligaste mån men om det är som du säger att stegmotorn orkar mer vid låga varv så känns det onödigt med snäcka eftersom precisionen av placering mellan snäcka och kugghjul är svår att få till. Funderar på att bara köra en enkel kuggväxling typ 10 tänder på motoraxeln och 20 på trapetsskruven.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det kostar inte mycket att sätta den på axeln för att prova. Inte heller behövs en massa konstiga eller svårtillverkade prylar för att göra det. Det kanske visar sig att det går alldelles utmärkt eller att resultatet skulle bli bättre vid en viss annan utväxling.

Vad som behövs för att sätta den på axeln är en gummislang (t.ex typ gasolslang) och klämmor för att dra fast. Det går också att ta ett tunt rör och meka lite med eller en stång och borra ur och gänga in stoppskruvar. Det är inga varvtal som gör att lite obalans kommer att ställa till det.

Efter att ha provat rakt på finns bättre underlag för att gå vidare med snäckväxlar eller annat. Eftersom det skulle vara batteridrivet slipper man förluster i växlar vilket skulle vara ytterligare en fördel.

Jag ser inte att man har något att förlora på att göra så.

Husse>Hur stark behöver den vara tex, om man kopplar den direkt på axeln så behövs ju extremt låga varvtal, orkar den med det tro?

Extremt låga varvtal t.ex 1varv/dygn eller /vecka eller /år är inga problem. En stegmotor är starkare vid låga varvtal än vid höga varvtal. Skulle den bli för klen får du sätta på en utväxling. Meduzas uträkning visar väl rätt bra vad styrka du kan räkna med att behöva.

Edit. Styrkan är väl relativt lika vid olika varv, när man kommer upp i höga varvtal orkar den inte med längre. Att stega ett steg lite nu och då innebär ju också att man från ingen rörelse alls ska röra på allt vilket är tungt jämfört om du har rörelseenergi redan. Därför tappar den lite kraft som åtgår för att övervinna detta. Jag är ingen expert på detta men tycker du har mycket att vinna på att prova och mer att förlora på att inte prova.
Husse

Inlägg av Husse »

Tack mindmapper! ska absolut testa.
Dessvärre begriper jag inte uträkningarna om motorstyrka men vad jag förstår så ska
denna: http://butik.brundin.biz/product_info.p ... ucts_id=20 vara mer än tillräcklig så jag tänkte beställa den.
Husse

Inlägg av Husse »

Ok, nu är en beställning på stegmotorn nära förestående.
Ville bara höra om någon har ett hum om vad en styrning skulle kunna kosta, mellan tummen och pekfingret.
Tanken är att en kollega till min bror ska knåpa ihop styrningen.
Hade väl tänkt några brytare som ska kunna reversera och ge ett antal olika hastigheter.
Har ju ingen aning om vilka komponenter som behövs, vilka man sätter ihop själv och vilka man måste köpa färdigihopknåpade och hur stor plats ett sånt styrpaket tar...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Som sagt så många ggr redan senaste tiden: Synd att Jojje inte säljer stegmotorkort längre :cry:

Kanske någon har ett att sälja, kolla på köp/säljdelen i forumet.

Ska man bygga är tiden det absolut dyraste.

Det är trafon och kondingarna som tar mest plats. Kortet behöver inte bli stort.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Är det bara ett kort, så går det väl alltid att fixa. :D

Skicka mail.
Skriv svar