Testa geigerräknare
Re: Testa geigerräknare
Pripyat skulle jag ha besökt i höstas, det hade varit en intressant resa! Helt klart ett bra tillfälle att testa geigerräknaren på! 

Krävs det inte rätt hyfsade tillstånd för det? Fast du menar kanske en bit utanför? Jo där knatttrar det ju rätt friskt har man sett på TV, och även en bra bit utanför. Hade inte velat vara ens i närheten där, ett knatter mer än bakgrundsstrålningen och jag hade lagt benen på ryggen. 
..vad är kritiska massan?
Har för mig det är en 15 - 16 kg eller så men jag hade hållit mig en bra bit ifrån redan vid 2 kg kan jag säga.
Riktigt skrämmande att man kunnat ta med sig plotonium bara så där på den tiden.

Testa en geigermätare om den överhuvudtaget fungerar eller för att kalibrera den? Att bara testa den så är det ju bara att mäta bakgrundsstrålningen för den skall man kunna få in med vilka typer som helst, att däremot kalibrera den är ju dock förstås något annat. En brandvarnare använder preparat som ger ifrån sig Alfa och har för mig svag Beta strålning så det behöver vara en känslig typ för att detektera detta eller om det enbart är Alfa så behövs ett rör som har ett mycket tunt mica fönster framtill som släpper igenom Alfa strålning.

..vad är kritiska massan?
Har för mig det är en 15 - 16 kg eller så men jag hade hållit mig en bra bit ifrån redan vid 2 kg kan jag säga.

Testa en geigermätare om den överhuvudtaget fungerar eller för att kalibrera den? Att bara testa den så är det ju bara att mäta bakgrundsstrålningen för den skall man kunna få in med vilka typer som helst, att däremot kalibrera den är ju dock förstås något annat. En brandvarnare använder preparat som ger ifrån sig Alfa och har för mig svag Beta strålning så det behöver vara en känslig typ för att detektera detta eller om det enbart är Alfa så behövs ett rör som har ett mycket tunt mica fönster framtill som släpper igenom Alfa strålning.
beror ju helt på vad det är för typ av geigermätare han har också, därför jag vill veta typen.
För en mätare som är tillverkad för att mäta radioaktivt nedfall kommer aldrig registrera bakgrundsstrålning, och inte heller reagera på någon slags källa man kan tänkas ha i hemmet som ex en brandvarnare.
ex de populära cd v-715 som säljs på ebay, fina prydnader, men värdelösa för hemmabruk.
För en mätare som är tillverkad för att mäta radioaktivt nedfall kommer aldrig registrera bakgrundsstrålning, och inte heller reagera på någon slags källa man kan tänkas ha i hemmet som ex en brandvarnare.
ex de populära cd v-715 som säljs på ebay, fina prydnader, men värdelösa för hemmabruk.
För att besöka Pripyat behövs inga specialla tillstånd, det går turistresor dit med guidade turer i staden. Tjernobyl är lite knepigare dock. Men dit vill man å andra sidan inte, där är strålningsnivåerna väldigt höga. I pripyat är det låga nivåer om man håller sig på asfalt och betong. Ingenstans i hela området ska man gå utanför asfalt eller betong, om man inte har en egen geigerräknare och är säker på att strålningsnivån är låg. På asfalten/betongen är strålningsnivåerna låga p.g.a. regnet som har spolat av de radioaktiva partiklarna.Henry skrev:Krävs det inte rätt hyfsade tillstånd för det? Fast du menar kanske en bit utanför? Jo där knatttrar det ju rätt friskt har man sett på TV, och även en bra bit utanför. Hade inte velat vara ens i närheten där, ett knatter mer än bakgrundsstrålningen och jag hade lagt benen på ryggen.![]()
Jag kommer åka till Pripyat. Anledningen att jag vill dit är för att plåta. När jag skulle ha åkt i höstas så skulle dock 20-talet fotografer med, och det kändes inte så kul att gå runt ett helt gäng och ta samma bilder, så jag struntade i det hela istället.
Den är från Danmark "Radioactivity Detector 5135.50"
Tillverkare SF i Olgod DK.
Tillverkare SF i Olgod DK.
strax inna tjernobyl så byggde jag min första geiegermätare, provade den o.s.v vecorna innan, och provade igen när det blev känt och här i småland hadde det ungefär gått upp till det dubbla, var ett rör som klarade alla tre ,men sämre på alfa
då provade jag radioaktiviteten på en lysstrumpa till gasollampa, tips från AoE , gav tydligt utslag, barium eller något sådant i lampväven
då provade jag radioaktiviteten på en lysstrumpa till gasollampa, tips från AoE , gav tydligt utslag, barium eller något sådant i lampväven
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Walle: Har du sett fotoboken Hundra Solar - http://www.michaellight.net/100suns/??
Jag är ganska sugen på att åka på atomsafari i Nevadaöknen i sommar, men vi har prickat in massa nationalparker i Utah och Arizona och atomrallyt ska man boka flera veckor i förväg.
Massa Hål I Marken
Jag är ganska sugen på att åka på atomsafari i Nevadaöknen i sommar, men vi har prickat in massa nationalparker i Utah och Arizona och atomrallyt ska man boka flera veckor i förväg.
Massa Hål I Marken
Har nu testat med två brandvarnare men inget utslag.
Finns det något annat att testa med,gasolstrumpa har jag inte.
Finns det något annat att testa med,gasolstrumpa har jag inte.
hur har du testat med brandvarnaren?
och är ditt gmrör känsligt för alfastrålning?
brandvarnaren måste monteras ned lite först
och är ditt gmrör känsligt för alfastrålning?
brandvarnaren måste monteras ned lite först
Magnus: Japp! Jag har den! 
Däremot kände jag inte till Atomsafarin på Nellis! Det var synd, eftersom jag var och for runt i de trakterna i våras, hade varit häftigt att se!

Däremot kände jag inte till Atomsafarin på Nellis! Det var synd, eftersom jag var och for runt i de trakterna i våras, hade varit häftigt att se!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
I hastigheten plockar jag fram den här länken: http://www.atomictourist.com/nts.htm.
Åhå i våras?! Då kanske det var snö i kanjonen?? Vi var där i somras.
PS. Ursäkta OT.
Åhå i våras?! Då kanske det var snö i kanjonen?? Vi var där i somras.
PS. Ursäkta OT.
Det radioaktiva ämnet i brandvarnaren sitter inneslutet i en kapsel så man måste montera isär den först.
Sen är inte källan enbart Alfastrålande även om majoriteten av strålningen är alfa så man kommer få utslag med en geigermätare som klarar beta.
Sen är inte källan enbart Alfastrålande även om majoriteten av strålningen är alfa så man kommer få utslag med en geigermätare som klarar beta.
För en mätare som är tillverkad för att mäta radioaktivt nedfall kommer aldrig registrera bakgrundsstrålning
Nej för en sådan så sakll den ju summera bort det, tänkte dock i hastigheten mer en sådan som bara reagerar på strålning generellt för Gamma är ju den starkaste strålningen men om den detekterar eller ej är ju som sagt beroende på vilken han har.
För att besöka Pripyat behövs inga specialla tillstånd, det går turistresor dit med guidade turer i staden.
Åfasen? Såg nämnligen ett reportage om det på TV för några få år sedan med några ryssar tror jag det var som stack dit för att se hur det var numera och de sa att de knappt fick komma i närheten utan tillstånd men det har kanske luckrats upp en del de senare åren.
Även om halterna är låga på sina ställen där så hade jag inte satt min fot i närheten kan jag säga. Deras mätare knattrade rätt friskt där kommer jag ihåg, tom så det gick över farlig dos en gång på ett ställe men då gick de visserligen också utanför asfalterade vägar och så.
Angående geigermätare, finns det inte också rör som klarar olika styrka? Har själv tex ett som klarar gamma och lite starkare beta men inte svag beta enligt papperet. Så beroende på typ av rör så kan det ju då hända att den inte detekterar Beta även om det står att den klarar det om det är en som inte kan detektera svagare strålning av den typen.
Skall du öppna kammaren så vad du gör pilla inte på det som finns i kammaren för då kan det komma ut radioaktivt damm som är allt annat än något man vill andas in.
Nej för en sådan så sakll den ju summera bort det, tänkte dock i hastigheten mer en sådan som bara reagerar på strålning generellt för Gamma är ju den starkaste strålningen men om den detekterar eller ej är ju som sagt beroende på vilken han har.
För att besöka Pripyat behövs inga specialla tillstånd, det går turistresor dit med guidade turer i staden.
Åfasen? Såg nämnligen ett reportage om det på TV för några få år sedan med några ryssar tror jag det var som stack dit för att se hur det var numera och de sa att de knappt fick komma i närheten utan tillstånd men det har kanske luckrats upp en del de senare åren.
Även om halterna är låga på sina ställen där så hade jag inte satt min fot i närheten kan jag säga. Deras mätare knattrade rätt friskt där kommer jag ihåg, tom så det gick över farlig dos en gång på ett ställe men då gick de visserligen också utanför asfalterade vägar och så.
Angående geigermätare, finns det inte också rör som klarar olika styrka? Har själv tex ett som klarar gamma och lite starkare beta men inte svag beta enligt papperet. Så beroende på typ av rör så kan det ju då hända att den inte detekterar Beta även om det står att den klarar det om det är en som inte kan detektera svagare strålning av den typen.
Skall du öppna kammaren så vad du gör pilla inte på det som finns i kammaren för då kan det komma ut radioaktivt damm som är allt annat än något man vill andas in.
gamla självlysande klockor är ju ganska radioaktiva.
Minns i plugget i fysiken när vi skulle mäta med geigierräknare och vår lärare plockade fram ett stort blyskåp på en vagn när man skruvade ut "patroner" som hade lite radioaktivt material längst fram, och sen mätte vi på dom, skäpet var prytt med stora radioaktivitets-skyltar.
Efter att vi hade testat det där och skruvat tillbaka allt och kört ut skåpet så sa läraren typ, nu ska ni få se nåt, och tog fram en gammal klocka och mätte på den, vilket gav mer utslag än det mest radioaktiva i skåpet..
..Moderna självlysande klockor är ju inte radioaktiva dock.
Minns i plugget i fysiken när vi skulle mäta med geigierräknare och vår lärare plockade fram ett stort blyskåp på en vagn när man skruvade ut "patroner" som hade lite radioaktivt material längst fram, och sen mätte vi på dom, skäpet var prytt med stora radioaktivitets-skyltar.
Efter att vi hade testat det där och skruvat tillbaka allt och kört ut skåpet så sa läraren typ, nu ska ni få se nåt, och tog fram en gammal klocka och mätte på den, vilket gav mer utslag än det mest radioaktiva i skåpet..
..Moderna självlysande klockor är ju inte radioaktiva dock.