Bränt lillasystern....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Bränt lillasystern....

Inlägg av jojje »

Tror jojje hade några kort kvar.

Jepp, men låt ungdomarna hålla på tills dom tröttnar först. :badgrin:

Sen är det väl inte Lillasystern som brunnit, hmm... :roll:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jojje: Nope, inte lillsyrran som har brunnit, men rubriken blev kortare så :)... Att borra hål i kortet och löda från undersidan känns inte så smidigt, vad tar du för ett färdigt kort jojje?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

POS skrev:Kanske går attt sampla en TA8435H, den går att löda.
Fräsen skrev:Man kan ställa in strömmen genom att variera Vref resistorn... Dock måste man löda loss dem.

Kretsarna TA8435 är utgångna om jag inte missminner mig, dock finns de att köpa på Ebay för några tior styck ifall man råkar koka någon.
Så skrev jag i din egen tråd "Stegmotorkontroller på ebay bra/skräp?" Antar att jag har rätt fortfarande eftersom ingen motsagt detta, eller är de fortfarande under produktion?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det hade jag glömt bort att du skrev.... det är säkert som du säger.
Men det löser sig säkert för squiz3r ändå!
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jo, i värsta fall har väl Jojje några slutsteg kvar. Annars kan man ju sampla och borra hål och löda från undersidan, beroende på hur det ser ut där. Går det inte får man väl bygla ifall det är ledare under kretsen där man önskar borra, men jag tror MM har lämnat ett jordplan där så det ska gå bra.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Även jag har brännt ett Jojjestyrkort, även det på Z. Det berodde (nog) på kontakt mellan kortet och en kondensator på breakoutkortet. Värt att kontrollera avståndet där emellan.
Men maila jojje och köp ett nytt, det är enklast!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

... men jag tror MM har lämnat ...

Stackars MM ska väl slippa bli inblandad i detta också. :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har stått för grundschemat på senaste breakoutkortet. Layouten har Jojje fixat. Men det är inte så många som har den versionen då den inte följde med lillasystern. Har dock för mig det fanns ett erbjudande att byta upp sig för en liten slant.
Motorkorten är Jojje ensam ansvarig för, från idé till färdigt kort.
Men ja, det är ett jordplan under kretsen. Det är ett jordplan på baksidan av kortet också, och mellan båda sidor sitter det en hel drös vior (thermal vias (inte terminal som jag vet en som skriver..., vilket mer betyder slutgiltig, jfr. terminal velocity, eller terminal disease - obotbar sjukdom. :D )) för att överföra värmen dit (läs: kylfläns). Det är alltså inte i första hand jordningen som är den viktiga faktorn för bottenpadden, så att borra hål i kortet och löda fast något genom där är väl ingen hit.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

MM och Jojje, jag har inte beskyllt någon för något, bara att jag trodde att det var MM som stod för layouten av någon anledning.

Om baksidan (och oundvikligen) översidan består av massa "thermal vias" så lär inte ett genomgående hål fyllt med lödtenn utgöra en sämre värmeöverföring? Snarare tvärtom.

Däremot så förstår jag att det gäller att pricka rätt med borrhålet för undvika att borra i signalledningar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tenn leder inte värme något vidare alls. Sen går det tre ledare precis rakt under kretsen på andra sidan kortet. Bottenplattan täcker nästan hela undersidan av kretsen.
Kylfläns pressad mot ovansidan av kretsen hjälper inte heller så mycket.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har ett annat slutsteg brunnit! :verysad:

Jag höll på att fräsa ut några små saker till min robot (robot SM 09..) när jag såg att elkabeln till kressen låg emot en gängstång. 'Den får jag ju flytta på' tänkte jag, men så fort jag rörde sladden så såg jag två stora eldslågor komma ut från ett av slutstegen samtidigt som alla axlarna på fräsen stannade. När jag plockade loss fläkten var det två väldigt stora svart fläckar över en av drivarna, och två stora kratrar i IC'n..

Jag kände på sladdarna som satt i skruvplinten, och dem sitter kvar även om jag drar hårt i dem, så jag tycker inte att det borde vara glappkontakt där... Men den enda förklaringen jag kan komma på är att elkabeln puttade lite på en av kablarna till stegmotorn som glappade lite och fick allt att brinna upp... Kan ni komma på något annat??

Jag har fortfarande ingen låda att ha elektroniken i, men om det bara behövs en sån liten liten påverkning för att det ska hända så hjälper ju knappast en låda... (Förra gången nuddade jag inte kontrollern eller sladdarna över huvud taget...). Är det bara jag som har problem med detta?? Jag kan tillägga också att det är en annan drivare, på en annan plats, med en annan motor än förra gången.. (Nu är det X axeln)

Det är så oerhört deprimerande!! Speciellt nu innan robotSM när jag hade behövt den som mest... Det tar ju en hel del tid att laga den, men framförallt så kostar det ju en massa pengar! Och pengar är något av en brist vara för mig åtminstone... Ska det fortsätta på detta viset så kommer jag inte ha råd att ha kvar fräsen...

Danne..
Borre

Inlägg av Borre »

Hur har du sitter kablarna fast med kablarna från motorn? Är de fastlödd med varandra?

Du måste ju göra något fel när det blir såhär. Om det räcker med att elkabeln kommer åt de andra bör du nog fundera ut en annan lösning.
Jag har aldrig haft några problem alls med något sånt här. Kablarna fastskruvad i plintarna som vanligt och sen är alla annat lött förutom en skarv som utgörs av DB-25 kontakt.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Om du tror att du kan löda en A3979 så har jag en, men den idén är ju sågad förut..
Svårt att säga vad som går fel när dom pajar för dig men det låter ju som ett glapp.
Sitter plinten bra i kortet, jag skulle prova att mäta och vicka/dra i allt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Byt ut skiten mot nåt riktigt i stället. :badgrin:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Så här ser kretskortet ut:
Bild

Lödningarna till plinten tycker jag ser bra ut...
Bild

Här ser man en liten tråd som sticker ut! Om den skulle kortslutas med sladden bredvid, skulle kretsen brinna då??
Bild

Borre:
Kablarna ät ihop lödda med kablarna från motorn, och sen sitter det krympslang utanpå dem. Och jag har inga kontakter någonstans, allt är skruvplintarna.

POS:
Efter att ha hört kommentarerna här på forumet så verkar det ju inte som om det går... Är padden på undersidan bara för kylning? Eller måste den vara elektriskt ledande?

jojje:
Jo, En sån hade ju varit trevlig, problemet är ju bara att den kostar nästan lika mycket som jag har laggt ner på hela fräsen :shock:

Jag vet inte riktigt hur jag ska mäta för att leta glapp, helst skulle man ju ha ena polen på kretskortet och andra vid motorn, men man kommer ju inte åt sladden någonstans där.. En liten 'vampyrkontakt' skulle väll passa fint, men det har jag inga..

Jaja... Nu ska jag i alla fall gå ut och göra klart plexiglasbiten med hjälp av en gammal hederlig sticksåg och en fil istället!
Skriv svar