Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Tänkte skruva fast den på baksidan av gen. En rund yta stor som en 5krona. Noganheten behöver inte vara så stor. Kör man kan man ju koppla ur, och notera vid tommgång. om man bara kör en kort sträcka, så kan man se om man behöver snåla med elen. Värst när det är kallt och bilen stått ett tag.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1802 skrev:prototypen: Jag mäter inte på kablen. Utan på generatorns magnetisetings krets, den som styr laddningen. Borde inte en spole (med järnkärna kanske) reagera på magnetism?

Du får nog läsa på lite om magnetism, spolar och (järn)kärnor.
Det är nästan likström från generatorn och likström går inte att överföra med något som liknar en trafo, vad du får ut är nog bara störningarna på likströmmen.

Med en trafo, likström genom en lindning och en växelström genom en annan mäta förhållandet mellan negativ halvperiod och positiv halvperiod när kärnan går i mättning och på det viset räkna ut strömmen, går nog att göra utan PIC/AVR.

Att mäta på en reglerparameter är nog inte så enkelt, jag håller med Norpan.

En hallgivare med en lämplig kärna eller en shunt är väl det enda som kommer att visa rätt.

Protte
1802

Inlägg av 1802 »

Spole var mest för att slippa köpa nått. Elaffärer växer inte på träd.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1802:

Jag skulle vilja veta hur gammal du är och vilken erfarenhet/utbildning du har för att kunna anpassa mina svar till din nivå.

Prototypen, minst 35 år med el och elektronik (samt en hel del annat tekniskt också)
1802

Inlägg av 1802 »

Tänk på att fler än jag läser svaren.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Generatorn övervakas bäst med voltmeter, hade biltillverkarna tyckt att strömmen varit det viktigaste
att övervaka så hade de satt amperemätare i bilen, vilket är ytterst ovanligt nu för tiden.

En bil som hade amperemätare som original var Opel Manta Rallye A som gjordes på 70 talet, tror inte det finns
som standard på några nyare bilar.

En voltmätare säger så mycket mer, med bara tändningen på så ser du batteriets spänning.

När startmotorn går ser du batterispänningen och kan därmed ha koll på batteriets kondition, skall inte
gå under 10 V helst.

Voltmetern visar också generatorns kondition, efter en kallstart en vinterdag så sätt på elbakruta, stolvärme,
helljus, fläkt på fullt m.m. voltmetern bör då visa MINST 14 V helst 14.4 V.
Håller voltmetern minst 14 V kan du vara säker på att din generator klarar minst 80 A.

En amperemeter kanske skulle vara "häftigt" men fyller ingen större funktion.

Jag har provat div. strömtänger för DC men ingen verkar ge pålitligt resultat.

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1802 skrev:Tänk på att fler än jag läser svaren.

Jodå, men det kommer så konstiga frågor och påståenden från dig 1802, bara en massa tekniskt staplat på varandra utan att du tar till dig det vi svarar.

citat: <Spole var mest för att slippa köpa nått. Elaffärer växer inte på träd.>
Har man inte lämpliga grejor för det man tänker göra så funkar det aldrig. Sätt en förgasare i en dieselbil, jaaa jag hade en förgasare med bilen funka inte ändå.
Elaffärer växer på träd, finns i nästa varje litet samhälle och säljer lampor för både tak, vägg och bord, men lämpliga prylar att beröringsfritt mäta likström har det inte. Det finns bättre kanaler, ELFA, Farnell, Biltema, Kjell o Co, CO, Conrad m.fl

Jag har i en annan tråd erbjudit dig en transformator + likriktare som ger 83A nominellt men där blev det tvärstopp, var det inte intressant när det fanns början till en lösning?

MVH
Protte
1802

Inlägg av 1802 »

Har kjellco feltema claeso nära. Har nån av dem en halleffekt givare? En banspelare funkar med magnetism. Sitter det (förenklat) inte en spole och järnkärna i den? Har en del elskrot att leta i, men halleffektgivare är nog sällsynt. Din transformator ersätter inte en bilgenerator helt. Bilgen ger rätt spänning, ström och stänger automagiskt av när den skall.

Har en voltmätare med dioder 6st, men vid körning talar den bara om att generatorn är frisk, inte hur mycket den laddar(hur mycket som är kvar att slösa med).

OT: Finns många exempel på att blanda bensin och dieseldelar. VW typ 1 konv till diesel, för ekonomins skull. Bensin och turbo på dieselmotor, för att de är stabilare byggda.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag ger upp :doh:

Protte
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

1802

En hallgivare påverkas av jordens magnetism(syd och nordpol) och
därför kommer du få problem med en sådan givare om den skall användas mobilt.
Så måste du mäta strömmen så är en shunt den enda vägen att gå.

Har du redan en voltmeter med typ led dioder för spänningsmätning i bilen
så har du ju lite koll på generatorn, du får inte belasta generatorn så spänningen
sjunker under 13.8 V.

Har du en jättestereo i bilen eller vad är det som bekymrar dig om
strömförbrukningen, bilens generator skall normalt klara och ge ström till alla förbrukare ?

Kjelle
1802

Inlägg av 1802 »

Sökning på ovan firmor "halleffekt" gav inget.
Blir till att koppla div spolar till osciloskopet och prova. med lite magneter och skruv. Bäst är ju att beställa en färdig givare. Synd att jag inte vet vilka halleffekt krafter som gäller.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Puuuuh :cry:

Använd du bandspelarhuvud för mätning av strömmen, och spela in samtidigt.

Jag har hört att VooDoo musiken görs på det sättet, mycket intressant.

Kjelle
1802

Inlägg av 1802 »

Kjelle: Vill vara säker på att batteriet klarar nästa start. Så i princip tankmätare till batteriet vid färd. Körde i 2 år med def diodbrygga. Och då var effekten låg. Hadde en liknande bosch gen med fel remskiva och fästöron. Av 2 fick jag en som funkade, genom att blanda delar.

Av samma anl vill jag se kylartempen på ett ställe till, för att se kylreserven. Har alla bilar fortfarande mek termostat?
1802

Inlägg av 1802 »

Hur funkar ett tändinstinstrument med
stroboskopblixt? Är det inte lite tonhuvuds princip där med?

Edit: felstavning
Senast redigerad av 1802 14 februari 2009, 20:46:00, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag hade egentligen lagt ner denna tråd men 20 sekunder på ELFA gav detta svar
A 1321/1323
Kretsen levererar en utspänning som är proportionell mot magnetfältet. Utgången klarar att sänka 10 mA.
Fabrikat: Allegro

Protte

Snabbsvar på din nya fråga

Det är inte direkt likström i tändkabeln. Jodå det är "tonhuvudprincipen".

Dessutom heter det STROBOSKOP
Skriv svar