Spänningsmata ds18s20 1wire, hur?
Re: Spänningsmata ds18s20 1wire, hur?
Men du behöver fortfarande den magiska lådan. Ethernet <-> magisk låda <-> One-wire
Hmm. Du verkar fortfarande anta att DS1820 ö.h.t pratar Ethernet. Det gör den inte! Att det finns en modularanslutning med i bilden har inte alls med saken att göra. Det finns mycker mer än Ethernet som använder sådana.
Sedan går det givetvis att bygga en enhet baserad på en mikrokontroller, som pratar entrådsprotokoll på ena hållet och Ethernet på andra hållet. Men då är det egentligen ingen grening på nätverket längre och absolut inte en switch.
Det finns också t.ex Linksys WRT54-routrar som kan laddas med annan firmware och göra samma uppgift. Huvudsakliga skillnaden är egentligen att du inte behöver gör allt jobbet själv. Det är nog det närmsta du kan komma.
Sedan går det givetvis att bygga en enhet baserad på en mikrokontroller, som pratar entrådsprotokoll på ena hållet och Ethernet på andra hållet. Men då är det egentligen ingen grening på nätverket längre och absolut inte en switch.
Det finns också t.ex Linksys WRT54-routrar som kan laddas med annan firmware och göra samma uppgift. Huvudsakliga skillnaden är egentligen att du inte behöver gör allt jobbet själv. Det är nog det närmsta du kan komma.
Man kan ju trycka på en RJ11 och koppla den till telenätet, så kan man ju ringa till den.

Där hade vi svaret på min fråga äntligen, tackar.vfr skrev:Hmm. Du verkar fortfarande anta att DS1820 ö.h.t pratar Ethernet. Det gör den inte! Att det finns en modularanslutning med i bilden har inte alls med saken att göra. Det finns mycker mer än Ethernet som använder sådana.

Om jag vill läsa en DS1820 direkt av dator utan parasite power, hur ska jag då gå till väga?
I nuläget har jag en DS9097 som jag byggt men parasite power har ju sina begränsningar.
> Där hade vi svaret på min fråga äntligen, tackar.
"Där" ? Du har ju fått svaret massor av gånger.
Men det var nog inte någon som på allvar trodde att *du* trodde
att en DS1820 skulle kunna köra Ethernet direkt...
> Om jag vill läsa en DS1820 direkt av dator utan parasite power, hur ska jag då gå till väga?
Ja det är ju en helt annan fråga. DS1820 kör 1-Wire, är inte det heller riktigt klart ?
Har du kollat något av materialet som Maxim har kring 1-Wire ?
Och i så fall, vad är det mer specifikt kring 1-Wire du undrar över ?
Och parasitic power (eller inte) har inte så mycket med själva kommunikationen att göra.
> I nuläget har jag en DS9097 som jag byggt...
Hur du *byggt* en DS9097 ? Eller menar du att du byggt en krets med en DS9097 ?
Jag hoppas att du inte är lika slarvig med dina "byggen" som med dina inlägg.
Men bör nog tänka till lite i båda fallen för att det ska bli riktigt bra...
> Om jag vill läsa en DS1820 direkt av dator utan parasite power, hur ska jag då gå till väga?
Ja det är ju en helt annan fråga. DS1820 kör 1-Wire, är inte det heller riktigt klart ?
Och parasitic power (eller inte) har inte så mycket med själva kommunikationen att göra.
> I nuläget har jag en DS9097 som jag byggt...

Med tex seriellporten kan du läsa av en DS1820. Vet inte om det fungerar med parasite power men man kan ju testa.
Det går även bra med parallellporten för min del, knåpade ihop ett eget program som läste av det hela.
Finns färdiga program att dra hem så som vanligt så är google din vän.
Det går även bra med parallellporten för min del, knåpade ihop ett eget program som läste av det hela.
Finns färdiga program att dra hem så som vanligt så är google din vän.
Nej, aldrig någon som förklarade i klartext att det inte gick. För mig som inte är så road av datorer är det inte självklart vad ethernet kan användas till och inte.sodjan skrev:> Där hade vi svaret på min fråga äntligen, tackar.
Det är en annan fråga ja. Jag vill köra en separat spänningsmatning till mina DS1820 för att slippa nackdelarna som parasite power kan ge, och sedan läsa mina DS1820 med dator.sodjan skrev: > Om jag vill läsa en DS1820 direkt av dator utan parasite power, hur ska jag då gå till väga?
Japp en DS9097 har jag byggt, alltså den här enheten:sodjan skrev: > I nuläget har jag en DS9097 som jag byggt...
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2982
Sen har jag kopplat ett par tempgivare till denna och läst av dom med DigiTemp för dos.
Och det är ju klart att jag har en krets i den. Annars är det ju ingen DS9097, utan en tom DSUB kontakt

Här hittade jag btw en intressant sida om hur man kopplar DS1820 till PIC.
http://www.coolcircuit.com/project/digitemp/
> Japp en DS9097 har jag byggt, alltså den här enheten:
> http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2982
Aha, sorry !
I min enfald (eller var det kanske naturligt ?
) antog jag att
en DS-någonting från Dallas/Maxim är en *IC*...
> http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2982
Aha, sorry !
I min enfald (eller var det kanske naturligt ?

en DS-någonting från Dallas/Maxim är en *IC*...

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Tänk på en sak: Man kan INTE spänningsmata sina 1-wire-prylar med en extra 5V-ledning när man använder en DS9097! Den adaptern kör med en virtuell jord, som ligger på negativ potential. Både GND och DATA ligger och flyter någonstans där man inte riktigt vet var. Studerar man schemat ser det nästan ut som om det är GND som datan skickas ut på, med negativ potential då.
Går det att bygga en adapter med vilken man kan läsa DS1820 mha datorns serieport, och samtidigt mata givarna med en "riktig" spänningskälla?
Jag ska ha ganska långa kablar och relativt högra temperaturer, 90-105 grader som mest och det är ju då parasite power ska ge problem.
Jag hade tänkt bygga ett one wire lan till en microcontroller, och samtidigt kunna läsa one wire lanet mha en dator direkt, utan att behöva gå omvägen genom microcontrollern.
Jag ska ha ganska långa kablar och relativt högra temperaturer, 90-105 grader som mest och det är ju då parasite power ska ge problem.
Jag hade tänkt bygga ett one wire lan till en microcontroller, och samtidigt kunna läsa one wire lanet mha en dator direkt, utan att behöva gå omvägen genom microcontrollern.
Ja, visst. Matningen har väl inget direkt med att göra hur du läser av dom.
Du kan t.ex koppla in en 1-Wire/RS232 adapter, Maxim har färdiga sådana.
Eller skriva ihop en egen med något AVR/PIC eller liknande.
Du kan t.ex koppla in en 1-Wire/RS232 adapter, Maxim har färdiga sådana.
Eller skriva ihop en egen med något AVR/PIC eller liknande.
Aha. Jag har tittat på Maxim men hittar bara adapters med parasite power. Vet någon vad just adaptern jag söker heter?
DS2480B är den jag vet om iaf. Finns på elfa: 73-861-76
edit:Finns visst även till USB DS2490S 73-861-80
edit:Finns visst även till USB DS2490S 73-861-80
Du kan ta en adapter för parasitmatning och bara koppla in matning till slingan.
Det är så jag gjort med en passiv adapter.
Det är så jag gjort med en passiv adapter.
v-g: Det där verkar ju vara precis vad jag söker!
Någon som själv använt en DS2480B?
AndLi: Aha okej, hur ser det ut rent schematiskt?
Här är ett schema över adaptern jag har:
http://madmodders.se/moddningar/digitemp/schema.gif
Någon som själv använt en DS2480B?
AndLi: Aha okej, hur ser det ut rent schematiskt?
Här är ett schema över adaptern jag har:
http://madmodders.se/moddningar/digitemp/schema.gif