Första Ritningen i AutoCAD :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hh

Re: Första Ritningen i AutoCAD :)

Inlägg av hh »

Mitt tips när man lär sig rita är att man utgår från "verkliga saker" (dvs du tar någon, till en början enkel pryl, och mäter upp den), och försöker göra ritningar på dem. Annars är det lätt hänt att man bara ritar utgående från det man kan och därmed begränsar sig i onödan. Vissa grunder behöver man förstås.

Finns Solid Edge ännu i gratisversion? Jag tyckte i alla fall att det var betydligt nybörjarvänligare än Autocad.

Jag får tillägga att jag inte är vidare bra på att rita, men svänger nu och då ihop något, nuförtiden mest i SW.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Perkla skrev: Vinklar och sånt måste ju endå vara utsatta så det ser ut exakt som man vill.. hur man gör i CAM med detta.. det har jag ingen aning om.. det är ett kapitel jag ska ta sen... måste koncentrera mig på CAD nu först, annars blir det lätt lite konstigt för mig..
Nej, vinklar och sånt behöver inte vara utsatta, eftersom CAM-programmet "mäter" själv på ritningen. På ritningen så är ju alla mått och vinklar "rätt". Det enda du gör när du måttsätter är att du ber CAD-programmet att mäta och skriva resultatet bredvid en pil. Men eftersom CAM-programmet kan mäta själv så behöver du inte måttsätta för det. Det är i princip bara om människor ska läsa ritningen på papper som det behövs måttpilar. Ska en människa läsa ritningen i CAD-programmet så kan man mäta direkt i CAD-programmet.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nerre---->

Ja jag tror att jag fattar.. men om jag vil tex göra en ritning på en sak som jag har här hemma.. som kanske har några vinklar och sånt... måste jag alltså inte sätta rätt vinklar på det när jag ritar det i AutoCAD.. ?

Kanske är det som du sa då att man sätter allt sånt i CAM.. för det måste ju bli rätt sen när CNC maskinen ska fräsa ut det...

Ja jag är inte så haj på just den biten med hur och när man ska måttsätta och/eller sätta rätt vinklar och sånt..

// Daniel
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Daniel

Du RITAR i CAD !!!!!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno--->

Ja klart jag vet att jag ritar i CAD...

Eller vad menar du.. ?

// Daniel
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du blandar ihop äpplen och päron hela tiden!

Rita i Cad, här gör du allt som ska konstrueras

Bered i CAM, här läser du in en CAD-fil som du bereder och får ut en G-kod inget annat!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno-->

Nix... inte blandar jag ihop äpplen och päron inte.. jag har vetat ganska länge nu att man förbereder i CAM för att få den till Gkod så man kan köra den i maskin..

Men det är åxå det enda jag visste om CAM..

Har inte fattat det här med vad man kan göra i CAM förrutom Gkod..

// Daniel
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det du ritar i CAD är ju i exakt rätt skala. Ritar du i exakt rätt skala så får du ju en "avbild" av det riktiga förmålet som är i exakt skala. Då kan du mäta lika lätt (lättare t.o.m.) på ritningen som på det riktiga föremålet.

Om du tar din ritning som du har gjort och letar på mätfunktionen så kan du se att du t.ex. utan problem kan mäta vinkeln mellan ena långsidan och diagnonalen mellan två hörn. En vinkel som du inte har mätt på det riktiga föremålet, men som blir helt rätt eftersom bilden är skalenlig.

Du kan även t.ex. mäta ut avstånden från sidorna in till hålet, avstånden från hörnen in till hålen, vinkeln mellan hålets centrum och hörnen osv. Trots att du inte har mätt dessa när du ritade den.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nerre--->

Man tackar så ofta man kan... för det hade jag nämligen inte lagt märke till så bra tror jag..

Men jag visste att man ritar i skala 1:1, alltså verklig storlek, har gjort en ny ritning som jag gjorde efter en ritning som jag hade på papper.. som jag lagt ut på min hemsida under CNC bilder på sidan 2 tror jag det var...

Jag satte ut mått fast jag inte behövde det..

// Daniel
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Daniel: Mått behöver man bara om man skall kolla själv om saker och ting stämmer eller om du skall ge ritningen i pappersform till någon mekanisk verkstad som skall göra detaljen för dig.
Du bara komplicerar saker och ting när du ritar ut mått.
Även om du gör vinklar, koner, rektanglar eller vad du nu gör på din ritning så gör inte en måttsättning.
När du sedan importerar din DXF R12 ritning i ditt CAM program så vet det programmet exakt vilka mått och vinklar du har gjort.
Det du gör i ett CAM program är att du bestämmer vilken fräsdiameter du skall ha, vilken hastighet du skall skära i och vilket djup samt hur mycket du skall fräsa varje gång mm.
Naturligvis är detta inte bara vad man gör i ett CAM program utan det är en hel massa andra parametrar som måste in innan du kan "posta" din fil så att det blir till en G-kod som skall in i ett styrprogram tex Mach3.
Detta är också ett helt kapitel för sig och det kommer vi till när du har förstått CAD ordentligt.
Och sedan har vi styrprogrammen: Mach3 mm: TO BE CONTINUED :shock:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

PerE---->

Ja jag vet hur man sparar i CAD och öppnar i CAM och skaffar Gkod.. och hur man öppnar i Mach 3..

Jag ska ta det där med CAM lite senare när jag kan hantera CAD på ett bra sätt.. eller så jag kan grunderna iaf..

Som jag nämnt tidigare så är det några veckor kvar än så länge innan jag får hem min CNC fräs.. så jag har gott om tid på mig..

Har säkert en hel del att lära med maskinen åxå när jag väl får den...

// Daniel
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag gjort en otrolig upptäckt.. :)

Sätter jag mått på en ritning som jag vill skriva ut så blir måtten exakt som jag ritat det.. på papperet jag skrivit ut alltså..

Dessutom om jag mäter med linjalen på papperet jag skrivit ut så stämmer det exakt.. :)

Nu fattar jag en del som jag inte fattade för nån timma sen..

Ja man ska aldrig sluta att förvånas..

// Daniel
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

CAD-ritningen är för dig, så som en karta är för en orienterare.

Inte springer han runt med 10-metersbandet i naturen, när han lika bra kan mäta på kartan.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja precis..

Har förstått det... AutoCAD är väldigt kraftfullt... när man väl börjar upptäcka lite grejer i det..

// Daniel
Skriv svar