Inkoppling av analoga VUmeter, ursprung från ett kassettdäck

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rolf Zetterberg

Re: Inkoppling av analoga VUmeter, ursprung från ett kassettdäck

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Varför krångla till det,när det finns enkla lösningar?Det är ju bara att se hur andra har gjort!Här ett exempel från en Luxor(byggd av Luxman så det duger väl åt de flesta).Omkopplaren är till för att få två områden(x1 och x10).Högtalarsignalen kommer in från höger.
Egentligen skulle man kunna klara sig med bara ett motstånd,en diod och ett instrument.Värdet på motståndet får man prova sig till.
Bild
xxargs

Inlägg av xxargs »

VU-mätarna brukar ha en likriktardiod inbyggd redan - sedan får man passa in ett motstånd i serie och rätt dimmensionerat så ger den '0' vid 0.775 Volt RMS (aka 0 dBm vid 600 Ohm impedans) och då stämmer också skala över och under 0dB-punkten. det är inbyggda dioden som fixar den logaritmiska egenskapen och ev. kan vara av germaniumtyp.

titta i några gammal Elfakataloger från 80 - 90-talet där man sålde analoga VU-metrar - fanns ofta rekomedation på motstånd där då.

skall man koppla den till högtalarutgången så måste man göra en ganska lågohmig spänningsdelare (i området någon kOhm som drivimpedans till VU-metern) som sedan matar VU-metern (alternativ ta en signal innan från drivsteget till slutsteget). Man får bestämma med spänningsdelaren var man vill ha sin '0'-punkt och vad det motsvarar i effekt över tänkt impedans (oftast 4 eller 8 Ohm).

omfånget på en sådan mätare brukar vara runt 40 - 50 dB. Även om det knappt rör sig något alls vid -40 punkten så motsvarar det en 1/10000-del av effekten - dvs om 0-punkten motsvarar 100 Watt så är skaket vid -40 motsvarande 0.01 Watt... och +9 motsvarar då 800 Watt

varje 10-tal dB upplevs som fördubbling/halvering av ljudet - dvs att gå från 1 Watt till 10 W upplevs som fördubblad ljudvolym, likaså från 0.01 Watt till 0.1 Watt
Senast redigerad av xxargs 27 januari 2009, 21:03:45, redigerad totalt 1 gång.
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Så enligt schemat skulle man kunna börja på dioden då menar du. Men funkar en diod på en högtalarkabel utan extra strömförsörjning?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har också ett par instrument jag ska ansluta när jag har tid... men det har jag inte nu. I alla fall:

1. Om man ansluter dom på högtalarutgången så funkar dom bara vid en ljudstyrka, annars blir det för mycket eller för lite.

2. Ansluter man dom lågnivå ingången så kommer man att sabba ljud kvalitén.

Jag har köpt detta kit för 5 USD: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=101

Det är 2st 2W förstärkare så som färdiga moduler. Dom får som enda uppgift att driva visarna och bränna lite effekt i motstånd. Dom kommer inte att sabba ljud kvalitén. Ansluts till lågnivå med hjälp av en potentiometer:

Bild
Läs med här: http://sound.westhost.com/pots.htm
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jag har ett tips till er som meckar med det här. Titta efter i bandaren om mätarna har ett eget kretskort.
Det är väldigt vanligt i äldre maskiner. Detta får då ström från huvudkortet i bandaren. Ofta hittar man även höger och vänster kanal utmärkt på kortet. Detta kort kan matas från lågnivå. Så det man behöver är 5-12Vdc som drivspänning samt höger o vänster lågnivå. Lågnivån kan du ta från tex Rec Out på din förstärkare. Där är jämn signal oavsett hur du vrider på volymen.

Detta är bara ett tips, inte säkert att det är så i just din bandare.
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Jag har kollat lite och allt sitter på ett och samma kretskort i min bandara..jag har även provat att ta in lågnivå genom line in på bandaren men jag antar att man måste ha ett band för att kunna köra rec och på så vis få mätarna att röra sig, dessvärre har jag inget band, jag provade även sätta ljud in på mic ingången men inte heller det gav nått utslag..men frågan är om det går att koppla förbi själva bandfunktionen och på så vis använda line in på cassetttdäcket och få fart på mätarna..
jag har tagit lite kort på hur det ser ut innuti, vet inte om de är för övergripande kanske men de går att zooma lite i dem så ni kanske kan se nått spännande som kan leda in på rätt väg.

Bild innuti - översikt
http://www.minhembio.com/forum/uploads/ ... 636790.jpg
Bild innuti - översikt - igen
http://www.minhembio.com/forum/uploads/ ... 636798.jpg
Mätarna
http://www.minhembio.com/forum/uploads/ ... 274863.jpg
Mätarnas koppling
http://www.minhembio.com/forum/uploads/ ... 274873.jpg
Senast redigerad av snippe22 28 januari 2009, 21:17:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Du har postat PÅ TOK för stora bilder!!!

Byt genast ut dom till bilder på MAX 700 pixlar på längsta ledden!
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Det kanske kunde hjälpa om ni fick se ett kopplingsschema för däcket men jag har letat och kan inget finna, nån här kanske som har bättre koll på sidor där man kan få fram scheman? däcket heter Technics stereo cassette deck 616..
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Jeg har funderat och pillat lite och försökt komma fram till när VUmätarna rör sig ifall man använder kassettdäcket som det är!? jag har dessvärre ingen kasset att prova med så jag kan inte se, men ajg har provat att köra in min förstärkare från tape out på däckets line in, jag har tryckt på plat och rec, provat micingångarna samtidigt men utan utslag någon gång. Så fragan är om någon vet nä'r vumätarna slår till och ifall jag kanske bara helt sonika skulle kunna koppla förbi själva kassettdelen och och kanske få signalen från line in att ge utslag på mätarna eller så.. Vad tror ni om det? förslag?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Borde man inte kunna löda bort tonhuvudet (det som läser bandet i "play mode") och köra in -->LÅGNIVÅ!!<-- från förstärkaren på trådarna där tonhuvudet har suttit och bara trycka på play. Så man "lurar" kasett däcket att kablarna från förstärkaren är ett kasettband

Borde inte det fungera?
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Ja det var något sånt jag hade tänkt också..visst borde det gå, är det ingen tro som har provat detta? :) Men då gäller det att hitta kablarna till tonhuvudet och få in lågnivå där också...hmm.. blir till o leta lite där.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Löd bort tonhuvudet och löd dit ett par rca pluggar där det brukar vara två mittledare och en skärm i kabeln, altså som en vanlig lågnivåkabel.
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Ja men du jag ska kolla på det...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

okej, gör så. det kan hända att man kanske måste koppla en pot i serie med kablarna från huvudet också, med tanke på att det baa ska vara en väldigt låg signal in. Men testa med bara kabel först.
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Jag ahr läst igenom hela tråden några gånger och funderat. Mätarna sitter inte på eget kort så det är kört, kassettdecket är omgjort och används till annat men mätarna ligger kvar och jag vill få dem att funka. Det verkar genomgående att jag skulle kunna koppla mätarna på högtalarkabeln till högtalarna och ett motstånd i serie med mätaren, men det stora frågetecknet är fortfarande hur stort motstånd jag ska ha. Hur kommer motståndet påverka utslaget egentligen? Utan motstånd görs nästan inget utslag på mätaren, kommer det kunna bli utslag med ett motstånd på så är det ju en lätt lösning. Men där står jag i daxläget och vill fortfarande ro iland projektet..
Skriv svar