Ljudeffektbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Ljudeffektbox

Inlägg av prototypen »

Det är lite svårt att konstruera något som ska bedömas subjektivt utan att bygga och prova. Visst kan jag bygga och prova men det kostar 500 spänn + moms / timme.

Sätt ihop en extra oscillator "generateur de modulation" Skippa potten P3. En potentiometer (kopplad som reostat mellan pinne 3 och "generateur module en frequence" pinne 5.

Denna effekten går inte att stänga av bara minska till ett minimum då jag inte får sätta in mer grejor. Prova med 1 Mohm.
Det är väldigt svårt att räkna på en ljudupplevelse och tänk på att många stora uppfinningar har kommit till av misstag (Fuzzen och någon av de tidiga syntarna)

Protte
ekss

Inlägg av ekss »

Hej igen Protte!

Jag förstår att det är svårt att förutsäga vad som kommer hända. Känns som det är dags för mig att införskaffa exprimentkort och börja testa. :D
Kolla gärna min bifogade skiss, har fortfarande en del frågetecken som jag vill räta ut.
Det blir utmärkt att vrida ner till minimum, jag vill gärna ha det så att när man vrider ner så blir effekten inte märkbar, men ljudet ska fortfarande höras såklart.
Hade du någon ide för att länka ihop utsignalen till ett 6.35 mm mono tele jack?

Länk till schema.

--------------------
Jag gjorde än en gång om en för stor bild till en länk.
//Jimmy
--------------------
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det var lite knep med att kunna modifiera bilden, datorer är inte min starkaste sida.

Bild

Protte
ekss

Inlägg av ekss »

WOW!!! Tusen tack! :bravo:
Det här var precis vad jag behövde för att få klart för mig vad som ska göras.
Nu ska jag skaffa de grejer som behövs och provbygga. Återkommer när jag vet hur det gick.
Mvh //Erik
ekss

Inlägg av ekss »

Hej igen!
Har börjat plocka in komponenter och reda ut ritningarna mot ett exprimentkort nu... en fundering jag har är vad som hände med transistorn och resistorn mellan GND och Out på ritningen till höger (IC3561)? Och plus som kommer från D1 (1N4007) och går till ljud ut?

Undrar också om utgången, eftersom ljud-ut-plus på den senaste ritningen kommer från C4 och P4 (på 555-delen), kommer då den volymkontrollen att påverka allt ljud ut?
Funderar på att behålla transistor och resistor mellan gnd och out, vidare till en 10kohm och sätta en 10kohm från out från C4, så att minus kopplas ihop på samma sätt som plus från de olika ritningarna, skulle det funka? alltså även där ha två 10kohm som går ihop till en signal.

Jag vill separera så att volyumkontrollen (p4) endast styr 555-delarna och så att delen till höger (med IC3561) är antingen på eller av (styrs med SW1). Men att de båda signalerna går ihop precis vid ljud ut.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Transistorn som försvann är "slutsteget" på högerkretsen, min tanke är att du sätter dit ett riktig, typ datahögtalare eller en LM 380 eller något annat,

Visst borde det vara en volymkontroll från 3561, tänkte inte på det. behåll mixermotstånden på 2x10k.

Plus och D1 är ström till orginal "slutsteg"
Vilka minus som ska ihop förstår jag inte.

Protte
ekss

Inlägg av ekss »

Hej!

Jag har bygt ihop grejerna. Det låter! :tumupp:
Tyvärr inte riktigt som beräknat.
Den enda potentiometer som påverkar ljudet är den som heter RV1 och den styr pitch på ljuden som 3561 producerar, skitbra!
Jag har bytt DIP-switchen mot en 3pols 4läges vridbrytare istället, det funkar bra. Jag tror att jag kan höra 555påverkan på ett utav lägena, för det är det enda av 4 lägen som inte låter som förväntat.. dock går det inte att påverka ljudet med potentiometrarna P1, P2 osv.
Switcharna har SW1 och BP1 har också blivit skumma, jag har bytt plats på dem (borde väl inte spela nån roll?) SW1 funkar då omvänt, på off låter det och på on är det tyst. (den har märkring monterad)
BP1 dödar, men med lång uttoning av ljudet, jag vill att det bryter rakt av.

Funderar på den diod som du ritade in på ben 3 till 555 nummer tre.. är den rättvänd på ritningen?
Ben fem på 555överst till höger skickar ju till A741 som sen skickar till P3... På delen som du hjälpte mig få in sitter dioden och hindrar(?) strömmen att gå ut från trean, sen sitter det motstånd på vägen upp till P3? Borde det inte vara förstärkning där också? snarare än motstånd? Eller är jag ute och cyklar nu?

Bifogar ett klipp så du kan höra hur det låter i dagsläget, har vridit mellan de olika lägena på vridbrytaren, pitchpotentiometern och tryckt på BP1.
Du kan där höra hur den långsamt tonar ut på vissa ställen och snabbt bryter på andra.
Det första läget man hör tror jag att 555orna har något med att göra..
Här kan du kolla/höra hur ritningen med 3561 ska fungera/låta..

Såhär låter det nu. Jättebra start, nu vill jag bara kunna modda ljudet med P1, P2, P3 osv..
http://www.unityunion.com/ekss/snippets/first_rec.MP3

Någon ide om varför inte potentiometrarna ger någon modifiering?

Mvh
//Erik
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Dioden är rättvänd, finessen att tongeneratorn ska ha en modulering mellan 1/3 till 2/3 av drivspänningen dioden och de 3x10 K ser till att moduleringen håller sig mellan dessa spänningar. Med pinne 3 hög så spärrar dioden och spänningen bestäms av motstånden, med 3:an låg så blir det en spänningsdelare med potentiometern.

Mät på 555 och se om det finns vettiga spänningar, t.ex. pinne 4 ska vara mer än 2 volt, pinne 5 ca 2/3 av drivspänning 1:an 0 volt, 8:an drivspänning. Pinne 3 varken hög eller låg.

Protte, måste hasta iväg till snöskulpturtävlingen (som åskådare)
ekss

Inlägg av ekss »

Till att böja med, tusen tack för all rådgivning!

Måste ursäkta mitt något förvirrade inlägg i natt, hade grejat heladagen och var rätt trött mot slutet.
Imorse såg jag att GND till A741 inte var kopplad, dock så hände inget när jag fick på den heller.

Ska jag försöka få tag på ett mätinstrument och kolla.
Jag hade kopplat lite fel på rotary switchen, därför det blev knasigt ljud i ett läge. Nu verkar 3561 fungera klockrent.

Vid något tillfälle när jag testade så kom det väldigt svaga ljud som jag misstänker härrörde från 555orna, men har inte lyckats höra det igen.. Ljudet som kom då gick att förändra väldigt subtilt med potentiometrarna som hör till den extra 555an och med P4..
Tror jag provade dioden åt andra hållet då, när det svaga ljudet hördes. Har några extra dioder och nu sitter en ny där igen, likadant som på din ritning.
Har inte lyckats höra något igen...

Plus motståndet innan BP1 och pinne 4 på 555orna, ska den vara direkt från batteriet, efter första dioden eller efter C5?? Har provat både och men utan ljud.
jag vill kunna köra kretsarna separat, var för sig.. Nu tror jag att SW1 bryter allt (?) och BP1 bryter bara 555orna? Stämmer det?

Återkommer när jag mätt pinnarna på 555orna.

Hopaps det blev några tuffa skulpturer!
ekss

Inlägg av ekss »

Yes! Rensade lite på baksidan av kortet och kollade igenom efter kortslutningar.. Vände på C4 och lödde om ett par ben, nu funkar det!
Allt är precis som det ska, men jag skulle vilja boosta P1, P3 + samma potentimetrar på den delen med den extra 555an.
Värdena de börjar på är lite för låga, när man vrider på så vill jag ha större påverkan av signalen... Kan man ta bort något motstånd kanske?
eller byta till svagare?
Vad hade C4 för funktion? vet inte om det var den vändningen som gjorde att det började funka eller om det var omlödningen av ett par ben intill, funderar på om jag ska vända tillbaka eller vara nöjd att det funkar?

Mvh
//Erik
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

C4 ska ha plus mot 555.

Det är spänningen på pinne 5 som styr mycket av ljudeffekterna, det går inte att töja alltför mycket på den spänningen då slutar 555 att svänga, bara prova!

Protte
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

ekss:

Snäääälla ! :pray: Läs reglerna för forumet är du snäll. Du hittar dem i Forum/Regler.
Citera inte varenda inlägg du ser.
Lägg inte in bilder som är bredare än 700 pixlar.

Det är lite smått jobbigt att städa inlägg efter inlägg bara för att en del inte orkar läsa regler och rekommendationer... :dead:
ekss

Inlägg av ekss »

Hej Jimmy.
Förlåt, hittade ingen "svara" knapp så du använde jag citera. Var finns svar-knappen? använder citera nu med men tog bort citatet.
Ber om ursäkt för regelbrotten, ska läsa på bättre nästa gång. :tumupp:
//Erik
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Besvaraknappen är betydligt större och sitter nere till vänster, kanske din vita käpp stod ivägen :lol:

Protte
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Å ena sidan så finns inte besvara-knappen på varje inlägg som citera-knappen gör (av förståliga skäl). Det gör att om man inte scrollat ner längst ner på sidan, utan att man bara ser inläggen och inte det nedanför, så kan det se ut som att det inte finns någon besvara-knapp. Å andra sidan så borde det ingå att titta runt "lite" grann mer än det man har uppe, och då ser man den ju omedelbart!
Skriv svar