Fegis ett bygge (trevande fräsbygge för att lära)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fegis ett bygge

Inlägg av tecno »

Härligt grabbar :tumupp:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Intressant bygge! Det verkar som att ni jobbar väldigt metodiskt och noggrant. Sättet att bygga saker stegvis, gillar jag skarpt! Det finns inget värre än att påbörja projekt där man sedan tapper sugen för att man inte ser resultat. Bättre då att komma en bit på vägen och sedan bygga om/bygga vidare efterhand. Det gäller bara att första planeringarna inte lägger in för mycket begränsningar för framtida utbyggnad. Att göra saker i MDF först, för att sedan kunna byta ut efterhand till Alu, låter utmärkt i mina öron.

Skit också! Sådana här trådar är inte alls bra. Man blir så sugen på CNC-biten också. Det finns bara ingen tid nu. Måste avsluta alla andra 5000 projekt först... :shock:
Coolkidz

Inlägg av Coolkidz »

så var det dags för lite bilder på uppgraderingen av maskinen, vi provkörde lite i dag det gick bra att skruva upp farten lite.

Bild

Bild

Bild
en tankevurpa gjorde att vi fick vända lagret åt fel håll.

Bild
Den nya konstruktionen gjorde att vi var tvungna att flytta ut smörjpunkterna.

Bild
fick tillökning också, det blev en svarv.

/Micke
Morgons

Inlägg av Morgons »

Svarven ska väl konverteras också hoppas jag :D

För övrig snyggt bygge! Gillar ert sätt att jobba :) Arbetes bänken ser ungefär ut som min och samlar sjukdommen är nog samma... :humm:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Trevligt med en svarv i familjen!

Vad har ni för stigning på skruven, och vad får ni för transporthastighet med den? Själv börjar jag få iordning på min fräs till den grad att jag kunnat prova på att fräsa lite med CO spindeln. Har än så länge bara planat av aluminiumbordet med en 12mm snabbstålsfräs; matning på 1500mm/m och 0,05mm djup per steg, men den lät lite hackig tyckte jag. Blir att skynda sig och smida ihop en ny spindel innan skiten rasar ihop.
Coolkidz

Inlägg av Coolkidz »

Morgons: Självklart ska den få styrning:) Det ligger lite framåt i tiden bara.

Fräsen: Stigningen på kulskruvarna är 5 mm/varv och för tillfället kör vi 1800 mm/min. Jag klurar också på en spindel, får se när tiden finns. Vill göra maskinen körbar innan vi tar nästa förbättringsrunda.

Här kommer några bilder från dagens arbete. Jag hann bara fixa lite småsaker men de ska ju också göras.

Bild
Monterat en gasfjäder på 200 N. Placeringen är ju inte optimal så långt från kulskruven men det känns tillräckligt robust i övrigt för att det ändå ska hålla.

Bild
Svarvade till ett spindellås med fjäder och allt;)

Bild
Kabelgenomföring - hoppas på att slippa köra av den genom detta.

/Micke
Coolkidz

Inlägg av Coolkidz »

Tänkte uppdatera med lite nya bilder, det är skönt med semester och lite halvtaskigt väder så att man va i verkstan :P

Bild
Vi behövde ett motorfäste och efter lite letande i gömmorna så hittade jag en fästvinkel för aluminiumprofiler. Jag har ingen planskiva till svarven så det fick bli en lite skum uppspänning.

Bild
Såhär blev det när det blev klart och monterat.

Bild
Vi ville ha en lite stabilare arbetsskiva så vi provade att gjuta en i betong. Den är 900x600x45 mm stor vilket ger en ca vikt på 60 kg. Formplywood och vanlig 45x45 regel till formen och förlängningsmutter M10x45 18 st som fästpunkter i skivan. Dessa fungerade också som distanser mellan plywoodskivorna. Skivorna samborrades och vi göt in M8 gängstång för att kunna fästa lagerbockar och muttern till kulskruven.

Bild

Efter ett par dagar öppnade vi formen och kunde börja jobba med skivan. Den blev ganska okej. ska ta lite mer vatten än rekommenderat nästa gång för att få lite mindre luftbubblor, jag tror i alla fall att det skulle hjälpa.

Bild

Kabeldragningen börjar ta form, vi använder vanliga kabelslangar och det verkar funka rätt bra.

Bild

Sladdarna hopar sig. Inte riktig klart, ska klammas lite osv.

Bild
Vi har nu också påbörjat inkapslingen av maskinen. Det är något påfrestande att ha hela verkstaden full av damm. Tanken var att vi skulle sätta polycarbonatskivor så att man kunde se vad som hände men Andrén skulle ha 8000 + moms för en skiva på 2x3 m vilket inte känns aktuellt. Vi använder plywood istället och sätter små gluggar av plexiglas på valda ställen.

/Micke
Fräsen

Re: Fegis ett bygge (seriöst fräsbygge)

Inlägg av Fräsen »

Brutalt med betongbord! 8) Blir stabilt och fint, tyvärr lite väl tungt och bräckligt.

Även jag hade tänkt mig plexi runt min fräs och gick glad i hågen till glasmästaren för att möta samma dystra sanning som du fick. 1000x600 skulle ha kostat nästan 1000:- inklusive. Nu blir det aluminiumväggar med titthål i glas eller plexi.
watti

Inlägg av watti »

Väldigt snyggt :)!

Angående plexi så kan man ju alltid plocka ner en reklamskyllts.... nja haha :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kan det inte vara bra att ha en billig CCD-kamera från Ebay som sitter på fräsen och ser vad den arbetar med. Så kan man ställa upp en gamla 28" tjock TV så att man kan kasta ett öga då och då. Hygglig 1/3" SONY CCD-kameran där går ju på ca 300kr och tjock TV bör man kunna hitta nästan gratis. Kanske ska man ha två kameror en med överblick över hela arbetsstycket och en som bara visar frässtålet i detalj.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har funderat på att montera en kamera på min fräs, det finns ju inbyggt stöd i Mach3 för kamera! ;)
Coolkidz

Re: Fegis ett bygge (trevande fräsbygge för att lära)

Inlägg av Coolkidz »

Kul att få er respons på vårt bygge, det ger både energi och nya idéer. Jag måste säga att jag blev förvånad när vi provkörde stegmotorn med betongbordet. Med liknande uppsättning men med en MDF-skiva som arbetsyta kunde vi köra 3100 mm/min men när vi bytte till betongskivan fick vi skruva ner till 2600 mm/min. Jag hade nog trott att vi skulle behöva gå ner mer med tanke på vikten hos skivan.

Tanken på att använda en webkamera har varit på tal tidigare mellan mig och brorsan. Jag kör mediaportal som tv-lösning och skulle vilja använda väderkamerorna i den för att visa hur fräsen jobbar. Hade ju varit fint att starta maskinen och sedan gå in och titta på tv för att i reklampausen kunna kolla till maskinen utan att behöva gå ut 8) Hur fungerar stödet i Mach3? Kan man distribuera kameran över nätet?

Jag har några skivor med plexi men dom är välvda och jag funderar på hur man ska kunna räta ut dem till plana skivor. Dom är krökta runt en axel, böjningsradie ca 45 cm så ganska mjukt rundade. Skivorna är 45x120 cm så att lägga dom i ugnen går inte och varmluftspistol är för litet. En tanke var att ta med skivorna till en kompis med bastu, maxa den med skivorna så att dom är genomvarma för att sedan ta det sista med pistolen. Har någon provat detta?

/Micke

PS. Ändrade rubriken, moderator satte den till seriös men jag känner att det vi ägnar oss åt är mer trevande och lärande. Vi lär oss hela tiden och försöker berätta om våra ideer.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

En längre infravärmare är perfekt. Bastun ger nog inte tillräckligt med värme för att räta ut skivan med enkelhet. Det GÅR säkert att elda upp bastun till 150 grader om man täpper till alla kanaler, men inget jag föreslår...
danielb

Inlägg av danielb »

Kolla priser på plan PVC, har för mig att jag köpte en skiva på 1000mm x 2000mm för en dryg 200ing på lokala järnhandeln satte på snöskotern ordentligt tålig faktiskt även vid -25C.
T.ex.: http://www.plastmo.se/Produkter/Taklösn ... 20PVC.aspx
Eller k-rauta: http://www.k-rauta.se/bygg_10376.htm
2100X1000MM
Ord. pris 249,00 kr
Eller 3mm plexi http://www.k-rauta.se/bygg_9350.htm
1200X750MM
Ord. pris 249,00 kr
Ducke

Inlägg av Ducke »

Nice bygge pojkar !!

Tänkte bara tipsa om att ni förmodligen bör vända gasfjädern med kolvstången nedåt, eftersom den annars börjar läcka ganska snabbt, och tappar sin verkan.

Jag kan ha fel, eftersom det finns fjädrar som är byggda för att sitta med kolvstången uppåt och då är det ju inga bekymmer, men jag nämner det iallafall !!
(Dom är lätta att känna igen, det sitter en "not" några mm från kolstångssidan samt efter hela längden på cylindern.)

///Ducke
Skriv svar