Mobil minneskortsläsare med bluetooth

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
BikerBoyIEO

Inlägg av BikerBoyIEO »

Vad finns det för fördelar/nackdelar mellan ARM, PIC, AVR?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ARM är en kraftfull processor där det finns en hel del lågenergi-versioner, tyvärr kan det vara så att den processor man har använd efter inte så himla lång tid byts ut till en "likvärd" som kanske har annan pin-out.

Till alla processorerna finns det GNU-verktyg men ska man ha debugger (ICD) osv. börjar priset att skena, speciellt till ARM.

ARM 32bitars är en ganska annan klass än 8-bitars µC så det är lite som att jämföra äpplen och päron.

Att välja en ARM för att den har SPI är att inte riktigt veta vad som gäller, jag kör SPI med många kretsar, då som mjukvara-SPI men många PIC (& AVR) har serieportar som kan ställas i SPI-läge.

Ska jag vara ärlig tror jag att du med det kunnande jag kan härleda ur dina frågor har ungefär en snöbolls chans i helvete att ro detta i land, inte för att jag vill vara en messerschmitt eller allan ballan men du behöver helt enkelt mer erfarenhet innan du kommer i land med detta, visst kan du lära på vägen men detta projekt är stort, så stort att jag skulle använda en hel del tid på research innan jag ens definierade vilka komponenter och enheter jag skulle använda och jag har trots allt ett antal års erfarenhet av µC-design.

Så mitt råd är: ta det i steg. Få en grej att fungera, ta nästa och testa till den är med osv och ha inte som första mål att det "bara ska sys ihop", det kommer att vara MÅNGA problem på vägen.
Skriv svar