Mobil minneskortsläsare med bluetooth

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
BikerBoyIEO

Mobil minneskortsläsare med bluetooth

Inlägg av BikerBoyIEO »

Precis som tittlen säger så spånar jag på ett projekt som handlar om att bygga en portabel minnes/hårddisk enhet som man kan ansluta till olika devices t.ex. mobil telefener med bluetooth.

Jag har läst på lite om närliggande ämnen och fått för mig att ett minnes kort borde vara det optimala framför olika hårddiskar, har även funderat på solid state drive (flash disk)

Jag har inte mycket erfarenhet innom dessa områden så jag behöver råd och tipps!!!

Lite frågor:

1. Vad finns det för lämplig hårdvara att använda på marknaden?

Det jag vet jag behöver är: minneskorts läsare av någon sort(sd?), ett interface som kan hantera kortläsaren, bluetooth interface.

2. hur mycket ström kan en sådan här anordning dra?
3. fördelar nackdelar med minneskortd jämfört med ssd?

Det får bli allt för denna gång uppdaterar snart efter mer efterforskning.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

3.

Minneskort är billiga, SSD är mindre billiga.

SSD är snabbare - men blåtanden är ändå bra mycket långsammare än minneskorten, så du skulle inte ha någon nytta av snabbheten.

Minneskorten går enkelt att byta ut.

SD-kort pratar man med via ett enkelt seriellt gränssnitt (SPI) som man kan implementera med nästan vilken MCU som helst utan någon hårdvara förutom kontakten.
BikerBoyIEO

Inlägg av BikerBoyIEO »

Tack för svar!

alltså sd kortet har jag i en hållare som är kopplat till ett seriellt gränssnitt(SPI) som sedan är kopplat till en MCU(vad exakt är en MCU??)

och sen skickar MCU informationen vidare till ett Bluetooth gränsnitt ( några förslag på hårdvara?)

jag har inte gjort någon hårdvare programering i mitt liv, så kommer det vara komplecerat att få detta att funka programeringsmässigt?

om jag motförmodan skulle vilja använda en SSD kan jag använda SPI för att prata med den?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MCU = µC = Micro Controller Unit = mikroprocessor.

SSD är oftast med PATA-interface.

"så kommer det vara komplecerat att få detta att funka programeringsmässigt?"
Jepp!!!
BikerBoyIEO

Inlägg av BikerBoyIEO »

jag har kollat runt på elfa och tittat på olika komponenter och det finns en uppsjö av olika MCU's så vilken typ av MCU borde jag använda för detta ända målet?(antal bitar? fabrikat?)

Jag har inte hittat något SPI bara olika a/d konverterare och det är väl inte det jag ska använda?(en länk vore guld värt!!)

Är det något mer som jag inte har tänkt på som jag behöver för att få detta att funka?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För SPI se här

Ja, du bör ju klura ut hur mycket minne du behöver, det kan du räkna ut på ett ungefär om du kollar på stacken för BlueTooth och på hur du ska överföra data till/från minneskortet, sedan lägger man till en del för att ha "lite" arbetsminne också. Exakt hur mycket är svårt att svara på men "nog", under utvecklingen ser man till att ha "på tok" för mycket, man kan alltid rensa ut och snygga till senare och när allt kör vet man hur mycket man verkligen behöver.

Då bör du även veta på ett ungefär hur snabbt du behöver skyffla data (oftast det som tar tid), det ger en fingervisning om hur snabb µC'n behöver vara samt om det löner sig att gå till 16/32 bit.

Sedan behöver du ett par års erfarenhet i programmering på hårdvarunära system varefter du kan välja rätt µC baserat på det kriterier.

Men generellt kan man väl säga att är det minne nog i µC'n kan de flesta skapligt moderna nog klara jobbet, oftast är det faktisk programmeringsmiljön som är viktigare. Är det stora serier kan det löna sig att kolla på priset på kretsen för att välja rätt men oftast är skillnaden inte signifikant.
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Som jag fattat det så måste man skriva en hel sektor till SD/MMC-kort och en sektor är på 512 byte, så mer minne än så behöver du då.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

om man kör icke SDHC kort går det att minska blockstorleken.

CMD16 SET_BLOCKLEN

Det går som sagt ej på SDHC-kort, men kör man en mikrokontroller utan 512 byte ram så har man nog inte nytta av > 2GB ändå :)
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Ahh, ok
Men det känns som att det kan nog bli svårare och svårare att få tag på minneskort <=2GB (för rimliga priser) inom en överskådlig framtid
BikerBoyIEO

Inlägg av BikerBoyIEO »

tanken är att minnet ska kunna vara större än 2Gb. korten växer hela tiden och det är tanken att läsaren ska kunna följa den trenden.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Den bör ju förresten också kunna hantera ett filsystem, FAT16 eller FAT32 tror jag det är som används av de flesta enheter.

Det är nog ett tämligen avancerat projekt du ger dig in på... :)
BikerBoyIEO

Inlägg av BikerBoyIEO »

jo jag vet, men går det ut lyckat så blir det en hit :lol:

för att komma vidare nu tänkte jag sätta ihop ett schema över delarna och hur de ska sitta ihop, men jag har inte hittat något spi, borde finnas på elfa men jag har inte hittat nått. länk eller artickel nummer vore underbart!

vet nån var jag kan hitta en mer lämplig bluetooth modul än de som finns på elfa, de som finns där är är lite för överkvalificerade, jag behöver inte en räckvidd på 150m t.ex.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

BikerBoyIEO

Inlägg av BikerBoyIEO »

Jag har tittat på denna MCU: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 387258.pdf

det är en 32bit Arm
SPI, USART, USB bland annat.

Skullle detta kunna vara en lämplig MCU för ändamålet?

Vad är bästa tillvägagångsättet sen när det är dags att programera, vilken hårdvara måste jag köpa och så?

MCU'n kan köpas med up till 128 Kb flash minne och 20 Kb SRam, borde jag köpa den med max i båda eller vilken configuration borde jag ha?
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Jag skulle börja med den med maximalt med minne. Tråkigt att gå in i väggen halvvägs genom programmerandet :)

Ska det bli serieproduktion sen så går det ju alltid att skala ner till en mindre modell när programmet är klart och du vet hur mycket minne som behövdes.

Sen så har jag aldrig använt ARM själv, så där kan jag inte hjälpa till tyvärr. (Brukar köra PIC och AVR)
Skriv svar