"Hjälp" med tillverkning av mönsterkort..? Dubbe

limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det låter som om du kan optimera om (ditt schema/layout) en hel del om du vill få ned antalet viahål.
Tänk på att 245 /373 struntar i vilken ordning databitarna kommer, en omsortering ger vanligen en mycket enklare layout, om du vill ha en "rakare" buss så kan du ju byta 373 mot 573 som har pinnarna i annan ordning.
245 och 373 är båda tänkta att ha bussen gåendes horisontellt och I/O vertikalt. 573 har både buss och I/O horisontellt.

Det blir inte "billigare" att göra själv än att köpa färdigt om man behöver mindre än ca 20 st, detta gäller med 0:-/h vid full debitering så ligger gränsen minst på 50st.
MEN man kan få exakt vad man vill ha vare sig mer eller mindre i exakt den mekaniken man önskar, och det har ju ett stort värde också :)
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Jo, nog går det att optimera säkerligen... Första "dry run" jag körde med Ultiroute tog ca. 20 minuter på sig att rutta allt, sen ytterligare 2 minuter (Wow!) att optimera skiten.

Jag har inte särskilt stor erfarenhet av Electronics WorkBench, men jag har pysslat lite med en äldre version ett helt gäng år bakåt i tiden, då det inte fanns tillägg som routningsprogram, utan var fristående och svåråtkomliga, sen var det väldigt säregna krav på skrivare och / eller plotters

Hur som helst, "felet" jag gjorde var väl att jag ritade socklar istället för EWB fick för sig en massa konstiga saker och bl.a. tog för givet att jag skulle använda SMD-komponenter, så det blev helt fel första gången jag gjorde en ritning. Sen är det nåt trassel med biblioteket så vissa virituella komponenter bla bla bla bla...

Säkert ett jävla bra program när allt fungerar som det ska & när man kan med det åxå.

Det lite tråkiga med det hela är att det är ett otroligt enkelt schema egentligen, men ett helvete i EWB & tid tar det, & ändå får man ett skatbo med ledarbanor. Iofs, det finns en funktion där man kan låta programmet optimera kretsplaceringen, men jag gillade inte hur det blev.

Men, i vilket fall som helst ska jag nog göra om det hela tror jag, ifrån scratch.

Glömde nämna förresten att jag började kritsa i en äldre version av EWB, version 3-nånting tror jag det var, sen körde jag in det i version 5 (Skaplig skillnad mellan de versionerna lär jag säga), och alla komponenterna medföljde, som sånär på att I-kretsarna hade gjorts om till SMD :evil:

Som jag skrev en bit upp, det blir nog att beställa ett kort, när ekonomin tillåter (Efter jul..?), köpa mig en pelarborrmaskin + borrar samtidigt, sen kleta ihop det.

Sen kanske man kan börja fundera på att börja pilla med SMD & köpa nya kretsar osv för den här idén funkar så jag kommer säkert att göra flera såna här grunkor.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Använd inte autorouter, gör det manuellt istället, så kan du säkert komma ner till en tiondel av antalet vior.

Edit: Ytmonterat blir billigare, enklare att routa och snabbare att montera. En av de där sällsynta win-win-situationerna, alltså. :) Dock lite problematiskt om du redan har köpt alla komponenter så klart.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Jo... Har som sagt nyligen installerat progget, inte plitat så mkt, men mer blir det :evil:

Kollade lite på Electro:kit's hemsida och satan i gatan vilken prisskillnad det är på komponenterna.

För sakens skull borde det fan vara billigare med hålmonterat och tvärs om.

Plitade lite snabbt och hamnade runt 70 spänn för alla komponenterna förutom den där 573 som de inte hade som annat än DIL-kapsel.

Det ska iaf bli ett jäkla pul nästa år, under förutsättningen att jag får de pengarna som jag fattat jag skulle få från FK, en höjning från 124 patetiska kronor, till omkring 1200. Då ska jag jädrar handla maskiner och material!

Sitter redan och filar på planer på att göra ett enkelt koordinatbord åt pelarborrmaskinen jag funderar på att köpa :lol:
En vidare fundering jag hade var att koppla in stegmotorer åxå.
:oops:

Det är planering på hög nivå här, det är lixom bara det där med ekonomin som hindrar en.

Haft så många funderingar. Ny pelarborrmaskin, ev CNC till den, lödstation, oscilloskop, bänkmultimeter. Har lixom 5 bord inne i mitt rum här, och alla utom ett har monitor(er) ståendes på dem. Har några gamla härken står åxå som man åtminstone kan köra Win98 på, och i extremfall XP.
Har en scanner, stor jädra kopiator (Halv-system-pryl), 4 st skrivare (3 bläck, 1 LED), men inga fungerar ordentligt. Ska antingen skaffa en ny skrivare eller ny patron. Litet dilemma i vart fall.

Sen är det juh åxå projektet med att bygga både UV-låda och ett ets-agg för jag tänker då fan inte köpa färdiga alltså. Landar man juh omkring 14-1500 spänn, plus åxå att det är (nästan) alltid roligare att bygga själv, plus att man får juh det som man vill ha det (ibland).
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hålmonterat är många gånger dyrare just pga hålen som du inte behöver (annat än genomföringar och större komponenter) så där spar du massor med jobb. Bla c:a 400 st på DINA kretsar ;)

Finns egentligen bara en stor nackdel med ytmonterat. De funkar inte i labbdäck :cry: men ofta är specarna exakt samma på hålmonterade kretsen så man kan labba med den sen köra skarpt med den ytmonterade.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Nån som vet vart man får tag i 74LS42, 74LS245, 74LS573 (Helst LS, men HCT funkar åxå) med SO-kapsel, på en & samma hemsida, utan att resortera till ELFA eller någon av de dyrare företagen?

Det är just 42:an och 573:an som är svåra att hitta märkte jag.
Finns många amerikanska företag som har dem vet jag, men usch vilka äckligt äckliga sidor de har. :jimmyhacker:
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Finns lite på
http://www.bhiab.se/perl/index.cgi

EDIT: Missade att det skulle vara ytmonterat.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Varför vill du hålla på med LS?
LS har bara en enda fördel och det är att en oansluten ingång är "HÖG" (och det tillhör INTE god konstruktionsed att använda den "fördelen") på alla andra sätt är dom sämre än HC mfl. (till nöds HCT om man skall koppla ihop sig med någon stenålderspryl).
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har försökt att förstå vad du vill göra och på nått sätt känns det inte helt rätt...
Varför använda en 42 istället för den betydligt vanligare 138?
Varför denna dubbelbuffring?
Varför latcha det som skall till LCD?
Det känns som du gör allt mycket jobbigare än vad som behövs egentligen.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Jag har försökt att förstå vad du vill göra och på nått sätt känns det inte helt rätt...
Varför använda en 42 istället för den betydligt vanligare 138?
Varför denna dubbelbuffring?
Varför latcha det som skall till LCD?
Det känns som du gör allt mycket jobbigare än vad som behövs egentligen.
Först tänkte jag använda en 138:a, men jag ville ha lite fler I/O, därav det valet.

Jag utgår från att du menar med dubbelbuffring att jag dels har 245:or och dels 373:or? Jag vill kunna bibehålla utsignalerna på 3 utgångar, LCD:erna var mindre viktiga eftersom de, som jag fattar, inte spelar någon roll med hur bussen är , om den är ansluten eller inte efter (74LS245) man skrivit det ska ska presenteras.

Om jag ombeskriver mitt projekt lite snabbt:

6 st utgångar, 8 bitar, varav 3 är latchade, 3 till LC-Displayerna
4 ingångar, 5 bitar.

42:an väljer mellan dessa 10 245:orna.
Jag valde att styra 42:an med en annan skrivarport för enkelhetens skull, och eftersom jag har en bunt med såna kort.

Jag vill hålla det så enkelt som möjligt med addresseringen (till 245:orna), så jag vill inte hålla på med flera st. 138:or, grindlogik etc, sen hålla ordning på binär/decimaladressen därefter). Och dessutom räcker nog 3x8 bitars utgångar , och 4x5 bitars ingångar till det mesta, så man är nog ganska framtidsgarderad.

Edit:
Jag var in och kollade på den där hemsidan... Nog har de grejer allt, men urdålig beskrivning på t.ex. I-kretsarna.. Står lixom inte vilken kapseltyp det är. Sen var det inte världens bästa layout heller.

Edit 2:
Anledningen till att jag vill pyssla med LS är för att de är ganska okänsliga för ESD, och jag gillar inte MOS-kretsar, mkt av den anledningen åxå...

Sen vad jag har läst så har HC CMOS-nivåer, medan HCT är TTL-kompatibel, och det lär behövas när det är gamla TTL-skrivarportskort jag har.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Lite OT, men... :D

Och dessutom räcker nog 3x8 bitars utgångar , och 4x5 bitars ingångar till det mesta, så man är nog ganska framtidsgarderad.

Snott från PeterH:
"640 kilobyte borde räcka för vem som helst."
Bill Gates 1981
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Haha.. Jo, så kan man ju se det iofs...

Kortet är ju menat att sitta på utsidan av lägenheten i en låda, och några av funktionerna är dels att styra belysning (LCD:erna bl.a.), sen ska det även finnas minst en ledig 8-bitars port om man vill koppla in något roligt, som t.ex. LED-belysning eller som jag har sittandes utanför just nu; En döskalle med motordriven käft och "Creepy" glödande ögon i olika färger. Hade tänkt jag skulle sparka fjutt på skiten lagomt tills Halloween nästa år då jag hade tänkt att skrämma levande skiten ur kvartersbarnen med nåt animatroniskt. :shock:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Så du skall köra LCD displayerna i nibblemode (4 bitar)!
Annars så behövs ju minst 10 bitar (11 bitar underlättar). LCD displayerna behöver inte ha varsin 245 dom ligger ju på en buss det är det du använder "enable" till på displayerna. Och displayerna lastar din paralleport betydligt mindre än vad en LS krets gör.
Är du verkligen säker på att du har LS kompatibla utgångar från dina skrivarportar, sådana har jag inte sen 286-tiden allt därefter har varit CMOS kompatibelt.
En HC, HC, AC mm CMOS utgång kan alltid driva en LS ingång dock inte alltid tvärs om därför är de flesta utgångar sen 386-tiden CMOS kompatibla.
Ha gärna en 245 för att buffra/skydda skrivarporten sen en för alla övriga utbitar och en för inbitarna (då menar jag inte dina in och utbitar utan skrivarportens).
Men gör iochförsig som du vill det är bara helt onödigt och jobbigt
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Shit... Glömde bort att skriva att jag hade gjort en till "onödig" grej.
Jag hade lagt till 3 bitar för LC-displayerna, dessa kopplas via AND-kretsar till resp. display, ena ingången på dessa tre AND (1 krets per LCD) sammankopplas till en inverterare som kopplas vidare till /CS på 245:an (För resp. LCD) som då ska kopplas till kontrollporten. Dessa 3 bitar tas från LPT1 var tanken, samma som då ska styra bussen för alla I/O's.

Och slutligen, nej, hade inte tänk köra nibble mode, utan 8 bitar, men det framgick iofs ovan.

Sen vad det gäller själva grejen att ha en 245 för varje LCD... Jo, tänkte på det förut, sen kom jag på att jag kanske vill kunna byta eller växla mellan LCD och annan utrustning, så i princip är det utportar som de andra tre. Eller nåt sånt.

Funderar iaf på om jag ska använda HCT-serien för den verkar finnas (Förutom 573) som SO. Tänkte att kör jag den i DIL spelar det ingen roll eftersom man iaf måste borra, så kan man "offra" sig att borra typ 30 hål extra
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Skall du ha ett kort med 4-500 hål så bör det vara ett "riktigt" genompläterat.
Inte något där du får plätera via socklar... det kommer att
bli ett j***la jobb

Swech
Skriv svar