Jo, nog går det att optimera säkerligen... Första "dry run" jag körde med Ultiroute tog ca. 20 minuter på sig att rutta allt, sen ytterligare 2 minuter (Wow!) att optimera skiten.
Jag har inte särskilt stor erfarenhet av Electronics WorkBench, men jag har pysslat lite med en äldre version ett helt gäng år bakåt i tiden, då det inte fanns tillägg som routningsprogram, utan var fristående och svåråtkomliga, sen var det väldigt säregna krav på skrivare och / eller plotters
Hur som helst, "felet" jag gjorde var väl att jag ritade socklar istället för EWB fick för sig en massa konstiga saker och bl.a. tog för givet att jag skulle använda SMD-komponenter, så det blev helt fel första gången jag gjorde en ritning. Sen är det nåt trassel med biblioteket så vissa virituella komponenter bla bla bla bla...
Säkert ett jävla bra program när allt fungerar som det ska & när man kan med det åxå.
Det lite tråkiga med det hela är att det är ett otroligt enkelt schema egentligen, men ett helvete i EWB & tid tar det, & ändå får man ett skatbo med ledarbanor. Iofs, det finns en funktion där man kan låta programmet optimera kretsplaceringen, men jag gillade inte hur det blev.
Men, i vilket fall som helst ska jag nog göra om det hela tror jag, ifrån scratch.
Glömde nämna förresten att jag började kritsa i en äldre version av EWB, version 3-nånting tror jag det var, sen körde jag in det i version 5 (Skaplig skillnad mellan de versionerna lär jag säga), och alla komponenterna medföljde, som sånär på att I-kretsarna hade gjorts om till SMD
Som jag skrev en bit upp, det blir nog att beställa ett kort, när ekonomin tillåter (Efter jul..?), köpa mig en pelarborrmaskin + borrar samtidigt, sen kleta ihop det.
Sen kanske man kan börja fundera på att börja pilla med SMD & köpa nya kretsar osv för den här idén funkar så jag kommer säkert att göra flera såna här grunkor.