Frågor om kylkompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

det är mindre viktigt för mig vilka tryck som appliceras på ytan bara det blir över hela ytan och det viktiga är att det blir någorlunda jämnt fördelat överallt. Har redan gjort flera hundra m2 sån här beläggning och strulat med tvingar, svetstänger (he he har länsat Jula, Biltema samt Clas isjön på svetstänger flera gånger :lol: ) och ändå bara fått press på ytterytorna. Utanför tvingarnas räckvidd har jag kämpat med sandsäckar och annan tung barlast.

sidokanalfläkten fungerar väl som en dammsugare fast lite mera effektiv, eller?

// Karl B.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Maxundertrycket är väl ungefär i samma härad, men friflödet är sämre än en dammsugare, med jämförbar motoreffekt.
Men det finns ju större ringkanalfläktar att välja på.

Verkningsgradsmässigt, det vete f*n, det blir ganska mycket varmluft ur båda, men måste jag välja blir det sidokanalen som vinner.
Ska du skaffa en sidokanalfläkt, köp gärna en med ljuddämpare i.
Det hörs att de är igång utan sådana. :wink:

Det är ju bara att räkna på trycket.
Om man tar t.ex. storlek R40 på fläkten, ~0,35bar undertryck gör ungefär 0,35kg per kvadratcentimeter.
100 kvadratcentimeter på en kvadratdecimeter = 100*0,35=35kg
100kvadratdecimetrar på en kvadratmeter = 100*35=3500kg
Alltså runt 3,5 ton per kvadratmeter med 0,35bar undertryck.
xxargs

Inlägg av xxargs »

sidkanalpumpen är lite som en damsugare men kan ge lite högre vakum och fortfarande hyffsat flöde (vid rätt modell) - till skillnad från dammsugaren så kyls inte motorn av den sugna luften och om jag tolkar rätt så kan de gå kontinuerligt även om luftflödet är litet/inget. Motor rusar heller inte när luftflödet stoppas .

---

att använda vakum för jämn ytbelastning är utmärkt metod och kanske den enda vägen att göra på rationellt sätt - men man kan inte komma över än 1 kg/cm hur man än gör om man inte börja köra med vattenpelar och bassäng ovanpå som komplemet... Med högvakum så får man till med 10 ton per m^2 yta och detta är inte lätt att fixa på annat sätt med pressining över så stora ytor....

---

Julapumpen (jag har en likadan) duger för att suga din bil-AC och fast monterad AC så länge den inte arbetar med minusgrader. för värmepumpar som jobbar med många minus i sin evaporator så bör man ha bättre grejor. Nu används dessa billiga även för värmepumpsanlägningar av privatpersoner, så det är som det är...

Det står 0.1 mBar som sluttryck men du får inte räkna med mer än ca 1 mBar sluttryck i bästa fall - Henry har en del erfarenheter av detta och sedan vet man inte hur exemplarberoende dessa är - finishen invändigt kunde ha varit högre om man säger så - det märker du själv när du plockar sönder den någon gång...

Julapumpen har jag haft igång i många timmar i sträck så det verkar klara kontinuerligt drift hyffsad bra - åtminstone i några hundra timmar... , men den avger oljedimma som verka helt omöjlig att fånga med filter inklusive sinterblock så den måste ut utanför lokalerna samt att man kontrollerar oljan dagligen om det går dygnet runt . Den måste också arbeta med tämligen hög vakum då dess smörjning bygger helt på att det är rejält undertryck på dess ingång. högre nivå än 200 mBar absoluttryck skulle jag inte köra på någon längre tid på denna vakumpump.

Jag tror inte den egentligen duger för kontinuerlig körning veckovis yrkesmässigt... men för labb duger den nog.

---
Kompressorn:

Ofta är det ett sugrör (den grövsta) , en servicerör som är ansluten på samma sätt som sugröret och sedan utgången från kompressorn som brukar vara smalast i dimension. - serviceröret är nästa alltid igenlödd med en bit kopparör i sådana här anläggningar.

oljan brukar ofta rinna ut lite av sig själv en stund ur sugledningen när man lutar/vänder upp och ned kompressorn - tills det blir lite undertryck och stannar av - och man får luta tillbaka så att den får suga in lite luft igen - och så får man hålla på och mjölka - se till att sugledningens uttag i kompressorkapslingen är den lägsta punkten så får du ut det mesta av oljan.

Har man tryckluft eller tryckluft på burk så kan man trycka upp _lite_ övertryck - max någon hekto och hålla emot och sedan får man luta ned igen och låta det rinna tills man är säker på att man fått ut mesta möjliga oljan - var noga med att mäta upp mängden och be till högre makter att inte en massa olja har runnit ut innan i hanteringen tidigare...

- sådana här kompressorer har av naturliga skäl inga nivåglas... tyvärr för den som vill använda den senare som surplus...

---

inte omöjligt att det är den sajten jag stötte på, det var länge sedan...
Knut

Inlägg av Knut »

Sov lite dåligt i natt och började tänka...

Trådskaparen ville ju ha en kylkompressor för att "suga" med. Kan man använda den som kompressor för tryckluft? Ja den är långsam men om man har en ganska stor tank och bara behöver lite däckpumpning eller renblåsning ibland.

Naturligtvis följer man råden om att byta olja osv som är detaljerat beskrivet tidigare i tråden.

Vilket tryck klarar en sånhär kompressor? 10bar?
Vilken sort är att föredra? Kyl eller frys?
Drifttiden blir ju ganska lång. Men det är väl knappast något problem?

Var får man tag i en kompressor? Antar att man inte kan gå och "låna" på återvinningsstationen? Gasen i systemet? Den bör släppas ut på kontrollerat sätt. Den är väl inte så bra för miljön?

Som sagt man hinner tänka en del om man har svårt att sova.

/Knut
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp det funkar. Den ger bra tryck. För att pumpa däck skulle jag rekommendera att köra utan tank, och ett öppet munstycke. Gasen är väl inte helt bra att släppa ut . Man kan ju försöka klippa så att man inte dränerar hela systemet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En stöddig fryskompressor (ju större desto kraftigare helt enkelt) kan ge upp emot 35 Bar men det är att ligga lite på gränsen. Att pumpa däck går som sagt bra men man får hålla lite koll på oljan i kompressorn i så fall då det alltid är en liten del som följer med ut och som till slut kan tömma den på olja.

Drifttid skall inte vara några problem på ett sätt men om du skall pumpa enbart luft en lite längre tid så är en fläkt riktad mot höljet förmodligen ett måste. Kompressorerna kyls normalt av en del av kylgasen som den pumpar och utan denna så blir de varmare, hur mycket varmare under en längre tids körning har jag dock aldrig testat. En liten kompressor blir kanske inte för varm men en större och ett högre tryck blir det med stor sannolikhet. Deras normala arbetstemperatur ligger på runt 60 grader men blir det över detta så behövs en fläkt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

danei skrev:Japp det funkar. Den ger bra tryck. För att pumpa däck skulle jag rekommendera att köra utan tank, och ett öppet munstycke. Gasen är väl inte helt bra att släppa ut . Man kan ju försöka klippa så att man inte dränerar hela systemet.
Man blir liksom miljöbov om man gör det.
R134a har ett GWP om ca 1300, dvs för varje kg R134a som släpps ut motsvarar det 1300 kg CO2, vilket ungefär motsvarar 1000 mils bilkörning.
Nej Gasen MÅSTE omhändertagas på rätt sätt, av rätt personal.
Man kan inte "knipsa" av rören och tro att gasen skall stanna kvar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I USA är det böter på jag vet inte hur många tusentals dollar om man gör det.

R134a har ett GWP om ca 1300

Satan är det så högt, ligger väl inte så värst långt ifrån R12 mfl?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I Sverige är det böter eller fängelse i upp till 2 år.
R12 har GWP om 8500
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

8500, huga.

Så de är stränga här med angående utsläpp, bra.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Till skillnad från koldioxid som ackumuleras i atmosfären. så bryts köldmediet ner. Halveringstiden är typ 10år.

Viker man ihop röret så blir det tämligen tätt.

Jag säger inte att det är bra, eller lagligt. Men å andra sidan är det olagligt att sälja vanliga frostade 15W lampor nästa år. För då är man mlijöbov. Men man får fortsätta att värma dåligt isolerade hus med olja eller el. Lite perspektiv på saker kan vara bra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Givetvis ska man ta vara på gasen av flera själ, men personligen tycker jag straffsatsen är löjlig, böter "miljöavgift" om en ocertifierad person arbetar med köldmedie på 10 000 SEK yrkesmässigt oavsett om han släpper ut något eller ej.

Samtidigt kan Svensson köpa kylspray, huliganhorn, tryckluft på burk mm på Biltema och spruta R134a rätt ut i luften.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja det om tex kylspray är sjukt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

danei skrev:Till skillnad från koldioxid som ackumuleras i atmosfären. så bryts köldmediet ner. Halveringstiden är typ 10år.
Och blir CO2.
Viker man ihop röret så blir det tämligen tätt.
"tämligen tätt" existerar inte, antingen är det tätt eller inte.
Nerre

Inlägg av Nerre »

danei skrev:Men å andra sidan är det olagligt att sälja vanliga frostade 15W lampor nästa år.
Källa? För det jag läst är att det är lampor med hög effekt som kommer förbjudas först, och det är inte i första hand tillverkning eller försäljning som kommer förbjudas (eftersom det kommer att finnas dispenser för vissa användningsformer).
Skriv svar