Min förstärkare har pajjat! :(

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

En del förstärkare har så att den "mjukstartar" bara för att slippa smällar i högtalaren. Om detta har ledsnat så blir det en hög ström när du slår på och då kan bägge säkringarna utlösa.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Hittils så funkar det bra. Jag använder samma högtalare som innan (skräp som man inte bryr sig om, om det skulle gå sönder).

Det där med mjukstarten... Smällarna och poffarna (:D) upphörde mitt under min musiksession och inte under starten.
Kan ju påpeka att säkringarna var tröga, kanske för att klara av det där poffet i början?
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Nu har jag letat på schemat till förstärkaren. Något "vänster respektive högerkanalens säkring(ar)" finns inte! Istället är det två stycken säkringar direkt efter diodbryggan i strömförsörjningen.

[img=http://img529.imageshack.us/img529/9240/namnlsae9.th.png]

DEN ÖVERSTA SÄKRINGEN GÅR VARJE GÅNG JAG SÄTTER PÅ FÖRSTÄRKAREN.

Alldeles efter säkringarna är det två fetingkondingar på 6800µF 45V...

Säg till om ni vill att jag ska kolla upp nått åt er, typ mäta spänningar, resistans..

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig :(
bearing

Inlägg av bearing »

Då har det antagligen blivit kortslutning i en eller flera komponenter. Transistorer, kanske.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Som du (rectumfrier) själv gissade på tidigare, så gissar jag också att det kan vara en elektrolytkondensator som gått sönder, eftersom förstärkaren pajjade utan anledning. Elektrolytkondesatorer åldras, och sen kan de pajja helt plötsligt, speciellt om de är av halvdålig kvalitet (har hänt mig två gånger i min Teac tuner). De kan vara sönder fast de visuellt ser fina ut. Sen kan ju nåt annat ha pajjat också som resultat av att en elektrolytkondensator gått sönder...
När du nu har schema (som f.ö. inte syns på siten du lämkade till) kan du ju försöka koppla loss mellan strömförsörjningen och resten av fösträrkaren och se om säkringarna brinner igen... Då vet du ju på vilken sida felet ligger. Sen om felet är i "resten" så är ett labbaggregat med strömbegränsning bra att mata "resten" med när du felsöker vidare...
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Jag har inget labbaggregat... speciellt inte som kan mata spänning upp till 35V. Jag tror jag har en aning om vilken kondensator som kan ha gett upp, finns det något sätt att kolla just den (förutom kapacitansmätare)?

Menar du att det inte gick att se bilden överhuvudtaget? :?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Om du tar loss kondensatorn kan du ju ladda upp den med ett batteri och kolla med en voltmätare att den kan hålla laddningen, dvs kolla att spänningen bara sjunker sakta sakta efter att du kopplat bort batteriet...

Nu ser jag "schemat", och jag måste bara säga att det var en förbaskat dålig och kringskuren bild det där!
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Bilden är verkligen av skitkass kvalité.. jag vet. Men så dåligt kringskuren är den väl inte? :( jag som var riktigt nöjd med skärningen eftersom det visar den kondensatorn som jag tror är pajj. Skit att man slängde schemana (stavning?) när man ärvde förstärkaren från farfar.

Aja, nu jäklar ska jag avlöda kondensator :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Här är ett mycket bra sätt att starta upp apparajter efter reparation, "Series light bulb trick":
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_monfa ... MONFAQ_005

Där var det iofs om TV och SMPS, men det är minst lika användbart på förstärkare.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Re: Min förstärkare har pajjat! :(

Inlägg av rectumfrier »

Jag har testat de stora (6800µF) kondingarna (direkt efter trafon), och dom verkar ok. (Dom håller spänningen väldigt stabilt när man har laddat upp dom). Nu blev det jävkla många paranteser här.
:P
Hur felsöker man en förstärkare egentligen? :shock:

Jag kan gärna skicka schemat i pdf till nån vänlig själ ifall det hjälper..
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

antagligen har sluttrissorna brunnit.....(de stora på kylflänsen)-jag har spelat sönder ..ja-vetefan hur många förstärkare....trafon likriktare och trissor...de svagaste punkterna...-jo -och även folie på kortet har brunnit av.-

de lättaste är att köpa pa slutsteg och en förförsärkare....de brinner iaf inte upp! så kör jag!-då har jag inga problem med effekten! -högtalarna brinner upp i stället....tyvvär.....

-bor du nära norberg kan jag laga skiten åt dig..- men de bästa är att besöka närmaste loppis!
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Hur kan man mäta (utan någon spänning tillförd apparaten) om effekttrissorna är paj? :?
Iallafall så tror jag mig har hittat ekvivalenter till originaltrissorna.. på elfa, för en tjuga styck.

Annars så bor jag bara några mil ifrån dig.. (Falun) :P
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

du löder loss dem från kortet på båda kanalerna! en i taget så att du inte blandar i hop dem. mät sedan mellan varje ben på trissorna med en ohm meter, är de kortslutning mellan alla tre eller mellan två ben är dom trasiga.

detta är de mest simpla sättet och kolla transistorerna på.-
skulle de nu vara så att de är trasiga så ska man mäta upp styrningen för att försäkra sig om att inget mer är trasigt.- då lär man ha tillgång till ett ocilloscop, för att få säkra mätvärden.

kolla även likriktan med en diod tester-(finns på de flesta multimetrar!)

lycka till! pma mig hur de går!
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Nu har jag kollat sluttrissorna.. dom verkade ok allihopa. Den var resistanser på flera Mohm mellan benen. Kollade även med diodtest, framspänning på 0.5-0.8V på samtliga transistorer.

Kikade på likriktaren. Samma resultat där, allt verkade vara under kontroll.

Kollade också lite random (blev nästan alla :P) trissor... alla såg ut att må bra.

Säkringen som jämt går är den på + linan... Det finns alltså en säkring för + och en för - .
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

ok. då är de inte så mycket kvar att kolla då. de var de standard fel som brukar uppstå... nu till de simpla - du får helt enkelt ta multimetern och följa banan på plus sidan och se om den ligger mor chassi någon stag samt att isolatorerna mellan transistorerna och kylflänsen är hela
Skriv svar