Fagge skrev:Ett alternativ till stegmotor är ett RC-servo.
Jag satte nyss dit en sådan på shunten hemma, & det funkar helt perfekt.
Väcker en gammal tråd.
Du har inte lust att dela med dig med någon bild på hur du rent mekaniskt monterat servot? Är det tillräckligt starkt för att koppas 1:1 eller behövs nedväxling?
Det är dåligt med bilder. p.g.a att jag senare satte dit ett en ESBE motor, men ett par hittade jag...
Anledningen till det var att det lilla kina servot brann upp efter ca 3 månader. Men dom var nog häller inte gjorda för att vara i drift 24/7.
Annars var det inga som helst problem med styrkan.
Nått man får räkna med är att det högfrekventa pipet som servot ger i från sig, fortplantar sig lätt ut i rören. Så i mitt fall så fungerade sovrumselementet som en högtalare, vilket inte var så populärt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fullt dugliga bilder.
Hade du servot konstant aktivt? eller aktiverades servot enbart vid förflyttning? Hade du implementerat någon begränsning av arbetsområdet till shuntens 90grader? Tänker mig att servot inte mår så bra av att ligga och försöka vrida shunten över sitt mekaniska stopp på 10 markeringen?
Hade tänkt mig på någon sådan liknande snållösning för shuntreglering, men är livslängden bara några månader blir det ju inte så kul.
Ja av ren lathet så lät jag servot alltid vara spänningssatt. & är då potentiometern lite halvt knastrig innuti servot, så kan servot få för sig att jobba ihjäl sig självt med kompensering.
90c arbetsområdet fixade jag i mjukvaran. Men å andra sidan hade det inte gjort något eftersom min shunt inte har något mekanisk stopp. Vredet går att snurra runt runt...
Men fixar du bara till en funktion som kan fimpa strömmen till servot, så ska det nog bli bra!.
Är redan sedan någon dag ett kraftigt servo på väg från DX. Så då kanske det är värt att göra ett försök i alla fall, arbetstiden får man ju "bokföra" som utbildning.
Tänk på att shunten stundtals är väldigt varm bara elektronik och värme är ju aldrig bra kombination.
Min Shuntsensor visar tex flera % olika beroende på hur tempen ligger på framledningen TILL shunten. Detta är under åtgärdande men med tanke på att resten sitter på experimentplatta sen drygt ett år så...
Har nu fått fingrarna ur och har monterat klart shuntstyrningen. Det blev detta http://www.towerpro.com.tw/viewitem1.as ... 50&cat=163 servo så det borde finnas lite marginal så att livslängden blir vettig. Att styra framledningstempen har gått bra, har fått till en vettig ned/upp rampning av tempen till börvärdet.
Dock är det lite knivigare att styra framledningens börvärde efter innetempen. Huset är ju ganska trögt i tempändringen. Blir lätt lite självsvängningar på innetempen. Enklast kanske är att styra enbart efter utetempen efter en kurva. Men då förlorar man ju styrning då det kommer värme från annat håll (solinstrålning, bullbak, bastubad, människosamlingar osv).
Ni som gjort liknande styrningar hur har ni löst beräkningen av framledningstempen?
Jag tror personligen att det räcker ganska långt med att styra mote utekurva. Sen kan man komplettera med rumstermostater som klipper topparna vid solinstrålning, bullbak eller eldning i öppna spisen. Eftersom man ofta har flera rum på samma kurva blir det svårt att få någon bra referens inomhus. Dock ska termostaterna bara fungera som maxbegränsning så att de inte slår till/från hela tiden - då missar man ju finessen med att ha en jämn styrning av framledningen.
Ska man bara köra med utestyrning så måste man ha termostater på elementen innuti. Annars kommer det inte bli bra.
Jag kör med ute + termostater på elementern. Ska komplettera med innetempmätare nu och även sätta styrbara enheter på elementen så jag via min styrning kan ställa rum för rum.
Jag har en lite PIC-processor som helt enkelt styr en vanlig ESBE-motor. Funkar helt ok. Den ser till att hålla en bestämd temperatur innåt. Jag har formel som den beräknar detta värde efter. Jag läser av var 7e sekund just nu och om justering behövs rullar motorn i ca 30ms. Det betyder att det för tillfället tar närmare timmen att reglera från fullt öppet till stängt Den nya programvaran är bra mycke bättre och ska in snart.
De termostater som sitter på elementen nu är inte bra alls, så nu körs de totalöppna och värmen regleras enbart via shunten. Är relativt öppen planlösning så det blir hyffsat jämn temp i alla rum. Hur det blir mitt i vintern vet jag ej. Hade tänkt slippa investera i nya elementtermostater (18st) då det eventuellt kommer att läggas golvvärme framöver.
Får nog komplettera med en utegivare och låta innegivaren finjustera värmekurvan efter behov. Vad tror ni om den teorin?
Jag har en blandningsventil som styr temperaturen till värmegolven hemma och vill nu fixa en stegmotorstyrning som ska vrida termostaten automatiskt relativt utetemperaturen.
Det var ett tag sedan jag pysslade med stegmotorer och vill gärna ha tips på enkla styrningar. Kanske har någon redan gjort något liknande med en PCI? Styrningen ska vara linjär, tex ska 0 grader ute ge läge 5 på termostaten, -5 grader läge 6 osv. Eftersom det kommer att behövas lite trimning av kurvans lutning och offset måste den relativt lätt gå att flytta och vinkla, helst utan omprogrammering.
Sen ska den också vara billig...
Vad för styrning har du nu?, Blandningsventil och termostat säger inte mycket.
Har du rumstermostater, hur är den centrala shunten styrd, vad använder du som värmekälla, och hur är det styrt?
Men lite förklaring på hur ett värmesystem är tänkt att fungera för er som gissar och är oinsatta.
Man styr alltid i alla lägen värmesystemet eter utomhustemperaturen, eftersom det är den reglerande faktorn.
Radiator/rums-termostaterna har aldrig någon reglerande funktion.
Uppgiften för radiator/rums-termostaten är att klippa toppar som kan uppstå pga "onormal" värmetillförsel, dvs solinstråning, ökad aktivitet osv.
För att på ett enkelt sätt kunna justera in ett befintligt reglersystem, så börjar man med att plocka bort alla termostathuvuden, alt ökar rumstermostaterna till max/kopplar bort dem.
Därefter justerar man kurvan (dvs förhållandet mellan Utomhus och framledningstemperatur ) till standardkurnva, dvs den kurva som ligger i mitten.
Därefter mäter man temperaturerna i samtliga rum, och använder den lägsta temperaturen som riktvärde.
Man justerar därefter flödena till radiatorerna/golvvärmen, så att man erhåller samma temperatur i samtliga rum ( i princip).
Efter varje justering mäter man om temperaturen i rummen, det tar minst 24-timmar för att allt skall balansera ut sig.
När systemet är såpass balanserat, så att samma temperatur uppnås i samtliga rum, kan man börja justera in framledningstemperaturen, detta gör man vid två olika utomhustemperaturer, det man justerar in är dels kurvans lutning och dess parallellförflyttning.
man börjar oftast med parallell förflyttningen vid säg +5 ute, därefter när temperaturen understiger säg -10 eller så, justerar man kurvans lutning.
Först därefter kan man sätta på rums/radiator-termostaterna