Pennhållare! Hjälp med hur jag ska koppla :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
watti

Inlägg av watti »

hehe tack! Allt ska ju vara så litet som möjligt har väl en platta på 3,5 x2 cm att arbeta på så trimpotar är väl att glömma :)

Är bara glad om jag får de att fungera, för jag har lärt mig en massa mer en vad jag kunde innan!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Finns små trimpotar som är typ 6x6 mm (vet inte om det finns ännu mindre).
watti

Inlägg av watti »

Låt oss säga att min knapp ide inte var sådär 100%ig :) Hur skulle man då lösa med IR-dioder som ni skrev tidigare? Ifall ni vill hjälpa mig på rätt väg hehe
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

watti skrev:...Allt ska ju vara så litet som möjligt har väl en platta på 3,5 x2 cm att arbeta på...
Och precis därför gav jag förslaget om en PIC, men lycka till att få plats med diskreta kretsar och komponenter, det lär bli en utmaning...

/Peter

PS. om du ber "swech" kanske han kan modda sin ATMEL Tiny26 för att passa, se denna länk hur han styr en RGB-LED :wink: Annars hittar du ett roligt projekt här som med lite modifiering kan passa...

Edit: en batteriversion finns här
watti

Inlägg av watti »

ah :) Har ju faktist fått de tidigare shemat så litet som jag vill ha, råkade köpa förstora kondensatorer, såg inte att de fanns mindre, så de bör gå.. Är väl de där med knappen, men pic låter ju intresant!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

har du ytmonterade kretsar då?

IR..... don't ask me.
watti

Inlägg av watti »

Hmm får de inte riktigt att fungera..

Bild

Tänkter lite bara, säker på att de första motståndet ska vara 100k

Menar vill inte elen ta den lättaste vägen, då lär de bara bli där i mellan? Blev iaf så för mig nu, tror jag.. Batteriet blev varmt i alla fall :oops:

Eller Ska de vara i andra ordnigen ?

1m, 100k 100k 100k ?

Nu har jag även satt minus på kondensatorerna mot 4011an, de stämmer väl?

I alla fall, tror jag löder om de fast i en större skala först, så jag kan felsöka allt hehe :) Måste köpa en ny spets till min kolv med, tror de är 5mm några tips på vart man kan köpa några okey? Just nu är de väl inte enns en spets på...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är inte så noga med motstånden.... allt över 10k upp till 1M duger bra, och batteriet ska inte bli varmt. Något måste alltså vara felkopplat. Kretsen bör inte dra mer än vad lysdioden drar. Lyser den?

>I alla fall, tror jag löder om de fast i en större skala först,

låter bra.... övning ger färdighet.
watti

Inlägg av watti »

nop.. Kondensatorerna blev också varma, Men har ju delar, bara börja om och göra rätt :) Man behöver bara tid dock.
Skriv svar