Funderingar kring cnc bygge
-
Plasma !
Hej !
Nästan ingen plasma med låg effekt behöver högre hastighet än 3-5m/min.
Har jobbat med plasma i 10 år så än har jag inte sett en maskin som behöver gå snabbare än 10m i skärläget, men de flesta tilverkare envisas om att gör dem för2-40m/min. vilket är en onödig kostnad o belastning.
// johan
Nästan ingen plasma med låg effekt behöver högre hastighet än 3-5m/min.
Har jobbat med plasma i 10 år så än har jag inte sett en maskin som behöver gå snabbare än 10m i skärläget, men de flesta tilverkare envisas om att gör dem för2-40m/min. vilket är en onödig kostnad o belastning.
// johan
Accelerationen kanske blir rätt rejäl om man ska få nåt som liknar skarpa hörn och samtidigt hålla konstant 5 m/min. Vilket jag antar att man måste givet vad som står i tidigare inlägg.tecno skrev:Påfrestningar med plasma, berätta varför
5 m/min = 5000 mm/min = 83,3 mm/s. Med hörnradie <1 mm blir alltså accelerationen ca 85 mm/s².
Edit: fel, räknar om och återkommer...

Edit: jag får det till [s: sträcka; v: hastighet; a: acceleration]
s=vt=at²/2 ->
at² = 2vt ->
at = 2v ->
a = 2v/t, t=s/v ->
a = 2v²/s = 2*83,3²/1 = ca 13,9 m/s².
jo arvid är på rätt spår, ligger man och susar i 5m/min i x och sedan kommer till ett hörn ska x stanna ganska kvickt samtidigt som y skall starta och upp i fart ganska snabbt.
Sen har man lite massa som är i rörelse, 2 motorer, 2 stänger, brännare, ramen, mm. Nu är inte ritningen måttsatt men det kan nog bli jobbigt för dom frihängande stängerna.
Stål och alu ligger rätt nära i matning rostfritt ligger lägre.
Bra att veta är att tunna plåtar gärna reser sig när man skurit lite i dem, är det hobby man pysslar med så kan man lägga lite vikter här o där så funkar det hyffsat endå.
Sen har man lite massa som är i rörelse, 2 motorer, 2 stänger, brännare, ramen, mm. Nu är inte ritningen måttsatt men det kan nog bli jobbigt för dom frihängande stängerna.
Stål och alu ligger rätt nära i matning rostfritt ligger lägre.
Bra att veta är att tunna plåtar gärna reser sig när man skurit lite i dem, är det hobby man pysslar med så kan man lägga lite vikter här o där så funkar det hyffsat endå.
Det här är långt utanför mina kunskaperarvidb skrev: Edit: jag får det till [s: sträcka; v: hastighet; a: acceleration]
s=vt=at²/2 ->
at² = 2vt ->
at = 2v ->
a = 2v/t, t=s/v ->
a = 2v²/s = 2*83,3²/1 = ca 13,9 m/s².

Såg en cnc plasma på youtube som hade 35mm stigning på kulskruven, det är väl lite mycket eller vad kan bli bäst?
/Mikael
Har räknat lite...
Om man har en skruv med 15mm stigning så blir 15/200=0,075 det är väl bra för att fräsa?
Men hur blir det på andra hållet blir det 466varv/m för att nå 7000mm/m?
har kolla lite på http://www.bergan.se/cgi-bin/store/comm ... orer&pid=6
Kan den funka?
/Mikael
Om man har en skruv med 15mm stigning så blir 15/200=0,075 det är väl bra för att fräsa?
Men hur blir det på andra hållet blir det 466varv/m för att nå 7000mm/m?
har kolla lite på http://www.bergan.se/cgi-bin/store/comm ... orer&pid=6
Kan den funka?
/Mikael
Det är accelerationen som krävs för att stanna på 1 mm om du kommer i 5 m/min, alternativt för att få upp farten till 5 m/min med 1 mm startsträcka.mmk skrev:Det här är långt utanför mina kunskaper, kan någon förklara?
Om du ska skära ett 90º hörn med 1 mm radie och hålla full fart under tiden så måste du stanna ena axeln och starta andra, båda inom 1 mm.
Det här ger iofs inte en perfekt konstant hastighet genom hörnet och en helt cirkulär radie, men det är iaf bara 1 mm² av hörnet som inte blir perfekt. Jag orkar inte räkna efter ordentligt, och jag tror inte att det lilla felet spelar någon roll...
arvidb skrev:Kod: Markera allt
a = 2v/t, t=s/v -> a = 2v²/s = 2*83,3²/1 = ca 13,9 m/s².
Kod: Markera allt
Eftersom att mededelhastigheten är hälften av v blir tiden t = s / (0,5v).
Vi kommer fram till den vanliga formeln för circulär acceleration; a = v²/r.
(Jag blir dock osäker på om det stämmer eftersom att accelerationen vid
cirkulär rörelse är sinusformad i längdriktningarna, så formlerna borde inte vara samma.)
a = 2v/t, t = s / (0,5v)
a = v²/s = v²/r = (5/60)^2/0.001 = 6.9 m/s²
Blev också nyfiken på att beräkna om stegmotorn klarar detta?
Kraften:
F(t) = m * a * cos(t / (r / 0,5v) * π / 2)
Hastigheten:
v(t) = v * sin(t / (r / 0,5v) * π / 2)
Effekten:
P(t) = F(t) * v(t)
P(t) = v * m * v²/r * sin(t / (r / 0,5v) * π / 2) * cos(t / (r / 0,5v) * π / 2)
Den funktionen borde ha sitt maxima vid 45 grader, vilket ger:
Pmax = m*v³ / r * 0,707² = m*v³ / 2r
Räknar med massan 2 kg.
Pmax = 2 * (5/60)³ / (2*0.001)= 0,57 W
Det blev en ganska låg effekt, så låg att jag tvivlar på om beräkningen stämmer.
Om jag räknat rätt borde det alltså gå enkelt.
Stegmotorn i databladet ovan verkar ge ca 30-40W.
Det är sant, jag blandar ihop medelhastighet och topphastighet. Beteckna medelhastighet v och topphastighet û (finns inget v med cirkumflex
).
Observera att jag räknar på linjär, inte cirkulär, acceleration. D.v.s. som jag sa i inlägget ovan så ger det inte perfekt konstant hastighet och perfekt radie.
Cirkulär acceleration kräver mer av maskinen, vilket ju också framgår av din uträkning. Visserligen är rörelsen sinusformad i längdriktningarna, men i början och slutet av accelerationen så sammanfaller ju den ena längdriktningen med rörelsens radie. D.v.s. din uträkning visar toppaccelerationen som behövs per axel under cirkulär acceleration.

s = vt = ût/2 = at²/2
ût = at²
û = at
a = û/t, t = 2s/û
a = û²/(2s) = 83,3²/(2*1) = ca 3472 mm/s² = ca 3,5 m/s²
Cirkulär acceleration kräver mer av maskinen, vilket ju också framgår av din uträkning. Visserligen är rörelsen sinusformad i längdriktningarna, men i början och slutet av accelerationen så sammanfaller ju den ena längdriktningen med rörelsens radie. D.v.s. din uträkning visar toppaccelerationen som behövs per axel under cirkulär acceleration.
Vad gäller effekten så får jag det till:Skönt att vi fick samma resultat.
Men visst känns det skumt lågt... 
F(t) = m * a(t)
a(t) = â * sin(ωt), ω = 2πû/r (û samma som ovan d.v.s. 0,0833 m/s)
v(t) = û * cos(ωt)
P(t) = m * â * û * sin(ωt) * cos(ωt)
En grafritande miniräknare säger samma sak som du, nämligen att funktionen har sitt maximum i π/4 = 45°, då sin(ωt) * cos(ωt) = 0,5.
Pmax = m * â * û * 0,5 = 2 * 6,9 * 0,0833 * 0,5 = ca 0,57 W (per motor).