Ingen kontakt i TV-uttag. Jag får fnatt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Han har ju vara risig signal när uttaget sitter mellan, inte när han har en ren kontakt.

Det kan väl också handla om att det blir viss utsläckning på grund av stående våg om man inte har slutmotstånd inkopplat på uttaget? Så stående våg i kombination med förgreningens dämpning gör att signalen blir dålig.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Den bästa förstärkaren är en stor antenn :)

Kjelle
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Håller med Kjelle. En stor antenn och inte inomhus. Men det klart, en stor antenn inomhus är bättre än en liten antenn inomhus. :)

Tycker det är konstigt med det hela i vilket fall. Får inte riktigt grepp på vad ett skarvuttag är. Är det en förgrening? Om det vore utsläckning borde inte bara vissa kanaler (frekvenser) ha de problemet?
Uttaget kan ju ha så hög dämpning att det förklarar varför signalen blir dålig när det är inkopplat.

Kan det vara så att något uttag har riktkoppling och att det är vänt fel väg! Skulle det förklara symptomen i Jimmys fall?

Jimmy har varit lite hemlighetsfull med vad han menar med bra signalstyrka. Fick för mig att han hade mätt, men isåfall hur mycket!
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Vi kan ju ta Lite roliga siffror istället.

Kod: Markera allt

Mätning ---------------Gränsvärde för bild ------Godkänt värde

Nivå till Boxer -------ca 30-35dBµV -------- ----48-74dBµV
BER före Viterbi ------Na------------------------NA
Ber efter Viterbi------2 E - 4 ------------------Mindre än E -7
MER -------------------Ca 20 dB------------------26 dB eller bättre
CSI -------------------40-45%--------------------Under 25%
C/N--------------------Ca 20 dB------------------27-29dB eller bättre

Gränsvärde och godkända värden för en terrest (svensk) COFDM-signal
[/b]

Dimension-----Ytterdiamter---Dämpning vid 100M 470MHz ---Dämpning vid 100M 860MHz ----Minsta böjradie

0.7 / 2.9 ------4,5mm --------------- 22dB -----------------------30dB---------------------45mm
0.8 / 3.6 ------5,5mm --------------- 18,5dB ---------------------25dB---------------------55mm
1.0 / 4.8 ------7mm ----------------- 15dB -----------------------20dB---------------------70mm
1.6 / 7.3 ------10mm ----------------- 10dB -----------------------14dB--------------------100mm
Senast redigerad av -=Fullmoon=- 21 november 2008, 16:33:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hemlighetsmakeriet var inte medvetet. Jag har skruvat och bytt uttag hit och dit, så större delen av tiden har det inte funnits någon signalstyrka att dokumentera. :)

Men nu ska ni få lite dokumentation i form av bilder.
Först och främst: Antennen sitter utanpå huset. Det är en helt ny antennkabel dragen ner till vardagsrummet. Kabeln är nånstans runt 20-25 meter lång.

Det omtalade skarvuttaget, här poserande med täcklocket:

Bild

Det ger rörliga bilder och signaldata som ser ut såhär:

Bild
Ni ser att jag har CRT-TV. :)

c/n kunde förstås ha varit mycket bättre, men det viktiga är ju att jag kan titta på TV.

Byter jag ut skarvuttaget mot ett riktigt väggmonterat antennuttag så blir det istället såhär:

Bild

Här vill inte c/n ens avslöjas. Troligen är det inte så mycket att ringa hem om direkt... :roll:

edit: Jag har mätt med ett riktigt mätinstrument för detta, men tyvärr är det i Falköping nu. :)
Minns inte vad jag fick för värden, men siffrorna i digitalboxen är iallafall motsvarande.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Dämpning lägsta nivå

Kabel 20m vid 860MHz: 20/100 * 20 db               = 4 dB
Uttag dämpning 2 dB                                = 2 dB
Tot dämpning                                       = 6 dB

Lägsta nivå i uttaget: 48dbµV
Lägsta nivå vid antennen: 48 dBµV + 6 dB = 54 dBµV

Lmin = 54 dBµV

Dämpning högsta nivå

Kabel 20m vid 470MHz: 20/100 * 15 dB                 = 3 dB
Uttag dämpning 2 dB                                  = 2 dB
Tot Dämpning                                         = 5 dB

Högsta nivå i uttaget 74 dBµV
Högsta nivå vid antennen: 74 dBµV + 5 dB = 79 dBµV

Lmax 79 dBµV
Alltså Kolla på Lmin och LMax. du får själv ändr ahur lång kablen är.
Har du någon delare på kabel? isf dämpar det dessutom.

EDIT: du vet att du kan skruva lite på inställningarna på förstäkaren. kan ju hända att den står lite fel. spec när du bytt kabel (till tjockare modell?) då får du ju följa det jag har skrivit här som sagt.

Oftast om det bara är ett uttag hit eller dit så bruakr man kunna strunta i att räkna och bara kläma dit då man ligger innom felmaginalen.

som sagt ger för bra siganal och fördåligsignal felaktig bild.

Ska du sätta den på taket med rör? isf har jag monteringa anvisningar o sånt med ;)
Eller mja har typ allt om antenn och kabel-tv-teknik
Mindmapper

Re: Ingen kontakt i TV-uttag. Jag får fnatt...

Inlägg av Mindmapper »

JimmyAndersson skrev:När vi flyttade in i huset så kopplade jag in en ny antenn + kabel på vinden och ...
Jag hade fått för mig att du hade antenn inne på vindan. :D
Skarvuttaget var nästan som jag tänkt mig det. Hade tänkt mig det med en rak kontakt. :o Men blev osäker på slutet om det var en förgrening. En bild säger mer än 10 fågelskådare! 8)

Du kan inte satt uttaget från CO i fel riktning. Har för mig att uttag med riktkopplare ska sättas i en viss riktning för att få isolation mellan lägenheter ska bli rätt. Har isåfall en pil som visar riktningen som signalen ska gå. Inte alls säkert att det har riktkoppling. Men det var dyrt och dyrare uttag brukar ha det.

Håller med om att det verkar wacko!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Fullmoon:
Kabeln bytte jag ungefär samtidigt som jag skaffade antennen. Det är ingen skarv någonstans på vägen ner till uttaget. Som jag skrivit så får jag bra bild och tillräckligt bra data med skarvuttaget, så det är inget knas med kabeln eller förstärkaren (som är justerade till bästa möjliga signal jämfört med brus mm.)

"Ska du sätta den på taket med rör? isf har jag monteringa anvisningar o sånt med"

Tack, men det är inga problem. Jag har satt upp antenner många gånger förr. (Oftast för lokalradiostationer visserligen, men har även hunnit med en del tv-antenner.)

edit:
Mindmapper:
Tänkte på det med riktningen. Visst ska kabeln (från antennen) sitta i uttaget där pilen pekar innåt? Bra att dubbelkolla så jag inte tänkt galet. :)

"En bild säger mer än 10 fågelskådare!"

Så sant. :D

edit 2:
Brorsan hade ett annat knasigt problem efter att ha haft bra bild i något år:
Utan antennförstärkare fick han bara störningar och frysningar i bilden. Med antennförstärkare gick det bra. Men här kommer det udda: Utan antennförstärkare fick han även bra signaldata och bra bild när antennkabeln (10 meter) bara var inkopplad till digitalboxen och andra änden låg lös på golvet. :D
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Han kan ligga i en svacka där under vissa väderlekar så kan signalerna reflekteras mm och ge både felaktig bild och bra bild vid vissa tillfällen. sådanthär är rätt svårt att upptäcka som sagt.

man kan ju få in ryska gamla radiostationer om man hänger upp hemmabio/sourundsystem till daton/tv'n och på så sätt så de långa kablarna blir som antenner.. rätt roligt faktist.. skulle skitit nner mig en mörk novemberdag om jag hörde det:D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Men alltså.. så fort varierar inte väderleken att det hinner förändras under tiden som jag bara byter uttag. :D
Dessutom har det varit såhär i en månad. Dvs. Skarvuttag = alltid bra bild. Väggmonterat antennuttag = ingen signal alls i princip.

Ryska radiostationer är ganska vanligt förekommande i gitarrförstärkare. Riktigt kul fenomen. Brukar stanna upp och lyssna. :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Sitter något slutmotstånd monterat i det "riktiga" uttaget?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jimmy>sitta i uttaget där pilen pekar innåt?

Javisst, är det riktig riktning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det låter bra. Man vill ju inte att elektronerna ska åka mot färdriktningen. :)

Kimmen: Jag tror inte det. Resistansmätning ger ett väldigt lågt motstånd. Ca 0,1Ω.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

På platsen för utgående kabel ska det sitta en metallhylsa lika grov som en kabel, med ett 75Ω-motstånd i.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha!

Såhär ser det ut:

Bild

Ingående kabel till vänster vid skruven. På utgående finns det ingen skruv. Det är bara lött där på metallblecket. Mellan metallblecket och eh jord visar resistansmätningen att det iallafall är mer än 2MΩ (multimetern går inte högre).
Skriv svar