ER16 spindel projekt
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: ER16 spindel projekt
Så har man fixat lite med min lilla spindel. Lite pyssel kvar med att fixa till lilla tandremshjulet på en 1/4" axel samt att jag behöver göra om lite på mina fästen. Utväxlingen blir 3:1 så med min Isel UFM-1050 som varvar 11krpm till 25krpm blir det 3660 till 8330rpm och då har jag teoretiskt dryga 3000W till mitt förfogande.
Mer om detta lite längre fram.....

Mer om detta lite längre fram.....

Du har väl fortfarande bara 1000W tillgängligt, men däremot har du tredubbla vridmomentet?
Annars har du uppfunnit något bättre än en evighetsmaskin, något som tredubblar instoppad energi
Annars har du uppfunnit något bättre än en evighetsmaskin, något som tredubblar instoppad energi

- tecno
- Kontakt:
Klart att jag har
Menade precis som du skriver, jaja den får man bjussa på

Menade precis som du skriver, jaja den får man bjussa på

En undran; finns det någon mer fördel med höga varv än att man kan arbeta snabbare?
- tecno
- Kontakt:
Inte vad jag ser, däremot blir det fan så mycket dyrare då vertygen kostar mycket mer för dessa höga hastigheter.
En sak är väl om man massproducerar = tid är pengar men för en annan i 'korpen' gäller ju ekonomin dvs vad ens lilla penningbörs klarar av.
En sak är väl om man massproducerar = tid är pengar men för en annan i 'korpen' gäller ju ekonomin dvs vad ens lilla penningbörs klarar av.
Men hur funkar det med skärhastighet egentligen? De flesta verktyg verkar ju ha ett rekommenderat intervall, typ 30-80 m/min eller 150-300 m/min beroende på beläggning - och inte bara en maximal skärhastighet. Finns det verkligen inga nackdelar med att köra långsammare än rekommenderat (ja, förutom att det går långsammare då)?
Med smala verktyg, under dia 3-5 mm eller så, så blir det svårt att komma upp i minimal skärhastighet med 8000 rpm, t.o.m. med obelagda skär.
Med smala verktyg, under dia 3-5 mm eller så, så blir det svårt att komma upp i minimal skärhastighet med 8000 rpm, t.o.m. med obelagda skär.