PIC-kurs med egen program-uppgift

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag ser givetvis inte ner på nybörjare, det har vi alla varit, och kommer givetvis att titta in i nybörjararean också och svara om nu folk tycker mina svar är något att ha.

Rent principiellt i den här nu aktuella frågan så är det tveksamt om ett ideellt forum skall användas som en avlastning för en kurs. Det är ju läraren som skall förmedla kunskaperna där.

Dessutm är det nog tveksamt om det är så bra för eleverna att ha en hel flock "lärare" som var och en har sin personliga stil att lösa programmeringsuppgifter.

Det kräver dessutom en hel del att kunna förklara så nybörjare förstår. Det är så lätt att ta saker för givna och orsaka massor med missförstånd. Risken är att det bara blir rörigt.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Jag syftade inte till det du skrivit Marta, du har var väldigt välvillig och behjälplig i de trådar jag sett!

Men som sagt, det är var OT och jag har nu startat en tråd i forumsdelen om det istället!

Detta om detta!
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Forumet är ju öppet för alla som pysslar med elektronik, så att någon som läser en kurs ställer frågor här ser jag inte som något problem.

DÄREMOT är det väl ytterst tveksamt hur pass motiverade forummedlemmar kommer att känna sig när de vet att det faktiskt finns en lärare som är ansvarig för att hjälpa sina elever... Läraren i fråga får nog räkna med en hel del engagemang i forumet för att hans elever ska känna sig nöjda med handledningen! Att lasta över det ansvaret på privatpersoner och deras fritid framstår ju inte som professionellt direkt. Som student skulle jag nog inte godta det som "handledning"!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Rent principiellt i den här nu aktuella frågan så är det tveksamt om ett ideellt forum skall användas som en avlastning för en kurs.

Jag håller med. Att peka på att EF finns och att det är ett lämpligt forum (!) att få råd, hjälp och tips på är alldeles utmärkt, men att använda något som drivs på frivilligbasis som funktion i en skol/universitetskurs är i min mening olämpligt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Precis min åsikt också. Givetvis skall alla vara lika väkomna här oavsett vilka kurser eller utbildningar de går. Det är just ett organiserat utnyttjande som jag är mycket tveksam till.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag håller med. Att peka på att EF finns och att det är ett lämpligt forum (!) att få råd, hjälp och tips på är alldeles utmärkt, men att använda något som drivs på frivilligbasis som funktion i en skol/universitetskurs är i min mening olämpligt.
Håller med.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Bra, då jag i alla fall inte ensam om att tycka det... :-)
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

För att klargöra vad jag tycker om sakfrågan i inlägget (med tanke på mitt sidospår förut).

Jag anser -som flera andra- att om skolan vill ha hjälp med att sätta samman en kurs så är väl EF bra, men inte som hjälp istället för lärare, då är man fel ute, såvida man inte från skolans håll tänker gå inte och stötta forumet ekonomiskt och ge ersättning till tex ett par personer som kan jobba deltid med att svara på inlägg från elever!
Användarvisningsbild
DR-PIC
Kontakt:

Vilken härlig diskussion!

Inlägg av DR-PIC »

Hej igen!

Vilken härlig diskussion jag orsakat - är det alltid så här på ett diskussionsforum?

Den kurs jag leder är en kostnadsfri vidareutbildningskurs för yrkesverksamma eller studenter.
Alla deltagare ska välja en helt "egen" PIC-programmeringsuppgift och lösa den på sin fritid med sin egen utrustning.

När dom löser den uppgiften är det väl naturligt att ta kontakt med likasinnade för att utbyta erfarenheter -
och då har jag rekommenderat Elektronikforum.
Frågorna kommer säkert att handla om allt mellan "antenn och jord" eftersom uppgifterna ju väljs efter eget intresse.

Vad gäller kursen så har den både kursmaterial (öppet på webben för alla) och föreläsningar, och laborationer - så jag försöker inte smita från mitt ansvar att lära ut hur man blinkar med lysdioder, eller att svara på frågor, elementära eller ej! Till det behöver jag inget forum utöver vad skolan (KTH) redan har.
Skulle jag råka lära någon som inte är inskriven på kursen något så ju fler desto bättre!

Det enda som är gemensamt för kursomgångens 34 PIC-intresserade är användningen av Cc5x-kompilatorn och PICKit2-programmeraren.
Kanske skulle jag helt enkelt startat en tråd med den rubriken i stället?
Eller ingen tråd?

DR-PIC
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, bra med lite mer info kring vad det hela handlar om. En del av synpunkterna
hade kanske fallit lite annorlunda om även det där hade varit med från början.

Hur som helst, det låter som om du har hygglig koll på det hela.
Kanske bara låta det vara bra med det så får vi se vart det hela tar vägen...

> Vad gäller kursen så har den både kursmaterial (öppet på webben för alla)

Länk ?
CyberLeffe

Inlägg av CyberLeffe »

StreetBob

Inlägg av StreetBob »

Sødjan - Les først, spør etterpå. Er det ikke slik du pleier å si?

Se hva som står nederst på innlegget til DR-PIC!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Hursomhelst - välkommen till forumet DR PIC
Personligen skulle det vara kul att få en inblick i vad
dagens studenter läser, det var ju 100 år sedan man
själv var i skolbänken.... och ämnet har ju
utvecklats under åren,.. samma som universiteten

Swech
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

En liten synpunkt:
För att komma åt att utnyttja kretsen fullt ut, är det tänkt att man ska göra förändringar och omlödningar på kortet. Detta kommer kanske förstöra kortet innan Du hunnit göra alla laborationer Du önskar? Bättre är därför att komplettera med ett kopplingsdäck och flytta över PIC-processorn PIC16F690 till detta.
Löd i stället fast hylslister längs med PICen och på Vcc och Vss och dra till ett externt kopplingsdäck.
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Hej William

Kul att du hittat hit. Jag gick själv kursen för några år sedan, och tyckte den var en kanonrolig och mycket genomarbetad kurs, så jag kan varmt rekomendera nybörjare på inbyggda system att gå kursen. Eller även dem som jag som hade varit borta från detta med mikrodatorer och IDE för dessa i ett par "datorgenerationer".

Nej att folk inte vill sitta på sin fritid och hjälpa elever med labbar är ju klart, men denna projektuppgift kanske hamnar lite i gränslandet kanske, då det säkert är samma personer som går kursen, som sitter och pular här. Kurshemsidan som går att komma åt publikt är ju en guldgruva för att komma igång med småprocessorer, som William har suttit och knåpat ihop, så där är ju något vi å andra sidan får! :-)

Cc5x-kompilatorn var trevlig att jobba med, men det fanns väl ingen debug funktion? Tråkigt är dock att den inte är gratis, och köper man en obegränsad version så krävs det olika för de olika familjerna. Skulle varit trevligt om det gick att köra med GCC även för PIC.
Skriv svar