Hejsan från Västernorrland till alla cnc nerds :)
Köpes Liniär Lager
Nya / begagnade från 1 meter till 2 meter Bygger en Fräs med måtten 1000x1400 med rörlig portal ! 

Och vilken typ av linjärgejdrar är det du tänker dig då, och vilken storlek?
Lär ju inte precis bli billigt med den längden...
HIWIN som är budget-gejdrar går på ca 2500kr/st för 1800mm lång 25mm-räls med två vagnar nya.
THK eller liknande är ett par steg till upp på prisskalan.
HIWIN finns på www.worldofcnc.com
Lär ju inte precis bli billigt med den längden...
HIWIN som är budget-gejdrar går på ca 2500kr/st för 1800mm lång 25mm-räls med två vagnar nya.
THK eller liknande är ett par steg till upp på prisskalan.
HIWIN finns på www.worldofcnc.com
Kostar hellre på lite än att man ska svära över glappet som blir med billiga saker ! La ju ut den här för att det kunde ju tänkas att det fanns någon här på forumet som låg på nått som passade mitt bygge 
2st linjärgejdrar 35-40 och uppåt för X 1700-1800 längd
2st linjärgejdrar 20-35 för Y 1000-1200 längd

2st linjärgejdrar 35-40 och uppåt för X 1700-1800 längd
2st linjärgejdrar 20-35 för Y 1000-1200 längd
Här har du datat på hur precisa HIWIN's standardgejdrar är:
http://www.hiwin.com/html/extras/hg_accuracy.html
Som du ser kan du få rätt hög precision även på HIWINS billiga grejor om du är villig att betala för precisionsvarianter, naturligtvis beroende på vad du anser vara precist, är paralellism på 30µm nog på 2m så räcker standardserien.
Om du ska söka efter begagnade THK-grejor på eBay så är det HSR eller SHS-serien du vill ha skulle jag tro.
HIWIN är till skillnad från THK kanske inte designade för att fungera felfritt i femtio års daglig användning bara dom smörjs ordentligt men räcker ofta till för en lite mer normal användning och livslängd.
http://www.hiwin.com/html/extras/hg_accuracy.html
Som du ser kan du få rätt hög precision även på HIWINS billiga grejor om du är villig att betala för precisionsvarianter, naturligtvis beroende på vad du anser vara precist, är paralellism på 30µm nog på 2m så räcker standardserien.
Om du ska söka efter begagnade THK-grejor på eBay så är det HSR eller SHS-serien du vill ha skulle jag tro.
HIWIN är till skillnad från THK kanske inte designade för att fungera felfritt i femtio års daglig användning bara dom smörjs ordentligt men räcker ofta till för en lite mer normal användning och livslängd.