Var hitta gummimembran? Verkar vara löst nu, blev Projekt.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

wombat skrev:100mm diameter och 100mm tänjning!
Borde väl inte vara mer än någon millimeter i töjning?
Skall du flytta runt en manometer till flera mätställen?
Kan tänka mig att det blir en rejäl bubbla i gummit
när mottrycket försvinner.
Man får göra vätskesidan trycklös när man flyttar manometern.
Tänkte du köra luftmanometer-massor av luft-membran-arg vätska?
Mätvärdet blir lite missvisande på grund av membranet, om det nu inte
har oändligt lågt töjningsmotstånd. Fast då blir blir gummibubblan detsto
mäktigare.
Tillräckligt tunn och flexibel duk/membran bord inte ge så stort mätfel tycker jag.
Varför inte stående cylindrar med lock. Vätskan trycker luftpelaren ovanför
sig och längst upp sitter den maniska metern. Ju räddare man är för vätskan
desto högre cylinder.

Eller har jag missat något här? :roll:

/W
Vill inte köpa nya manometrar för ofta, de är rätt dyra, typ 3K styck eller så.
Vill av säkerhetsskäl skilja på vätska/luft.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Polyuretan eller silikon är nog vad du skall satsa på om du vill ha det hållbart.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Silikon tror jag är något av det bättre du kan välja till den här tillämpningen...
xxargs

Inlägg av xxargs »

om inte mebranet menligen skall påverka mätvärdena med sin spänning så måste den vara synnerligen löst inspänd, rejält veckad eller i påsform så att mebranytan gör en förflyttning i utrymmet utan att spännas upp - så fort det spänns det minsta så får man troligen olinjär, komprimering av manometerns skala. Har man oskadlig vätska i manometerutrymmet istället för luft så blir mebranrörelserna ytterst små, men istället lägesberoende nu när man vill mäta så lite som i kPa-området
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Varför inte använda en vanlig citroen-klocka? ;) Membran och ventil färdigmonterat
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Citroenklockorna är byggda för betydligt högre tryck och har ett rätt tjockt laminerat membran.

Ev olinjearitet kan jag kalibrera bort, gissar jag.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Sök efter "Tryckförmedlare"
612 svar svenska svar på Google
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Var inne på apoteket i dag och försökte köpa en pessar, dem tittade lite konstigt på mig :oops:, och undrade vad jag skulle använda den till.
Sedan förklarade de att pessarer utgått ur sortimentet, och att jag skulle försöka med barnmorskemottagning, tyvärr var det stängt.
Sedan hittade jag en leverantör, som också blev lite undrande över min förfrågan, men lovade att skicka en provkollektion till mig.
Skall bli kul att se kollegornas miner när jag får den.

Har konstaterat att latex-handskar i princip inte går att få tag på, alla är tillverkade av vinyl, vilket inte funkar.
Troligen beror det på att latex kan ge allergiska problem.

Sökning pågår, men pessaret verkar lovande.

En annan variant jag funderar på är att använda en kondom.

Kondomen fastsatt på ett mindre rör, anslutet till vätskesystemet, det hela monterat i ett större rör med täta ändar (hmm, låter detta bekant :razz:) det yttre röret förbundet med manometern.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Kom att tänka på när jag var på apoteket och skulle köpa en stor spruta (150cl) till att tanka mitt RC-plan med.

Framme vid kassan så bad jag helt enkelt om den största sprutan dom hade, kassörskan kollade minst sagt konstigt på mig och frågade vad jag skulle med den till?
Jag sa som det va: Jag ska ha metanol i den.
Då kollade hon ännu konstigare på min och sa att jag inte fick köpa några sprutor.
Efter lite förklarande från min sida så kom hon fram till att det var en dosör jag ville ha, men hon sa att dom var slut utan att ens kolla efter så jag vet inte riktigt om hon trodde på min förklaring vad jag skulle med den till.... :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Här finns latexhandskar, 64 öre styck.
Deras nitrilhandskar är dessutom väldigt bra när man ska mecka med gräsklipparmotorer, LHM och annat kletigt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

sedär, där fans det flera varianter av gummi - latex, nitril, polykloropren, vinyl

latex bör nog undvikas då den har ganska snabb åldringstakt i fel miljö - sedan beror det på vad man vill skilja ut då tex organiska ämnen gärna löser sig i gummi/plaster - det tränger igenom, sväller och lättflyktiga sådana kan tom. börja kondensera ut på fel sida - och dit räknas även vattenånga.

förstår varför tryckförmedlare oftast verka ha teflonmebran i sig...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

mrfrenzy skrev:Här finns latexhandskar, 64 öre styck.
Deras nitrilhandskar är dessutom väldigt bra när man ska mecka med gräsklipparmotorer, LHM och annat kletigt.
LHM, hur kommer det sig?
monoton

Inlägg av monoton »

En variant är att kasta klockan och använda typ en luftcylinder som man tar bort kolvstången på och kör in vätskan på ena sidan och manometern på andra. Principmässigt alltså. :)

Annars finns det latex att köpa på lösmeter men latex gillar inte alla vätskor så bra. Här kan man beställa varuprover gratis, kommer i olika ark ca 10x10cm. Det har jälpt mej när jag mekat cykeldämpare bla. Man behöver ju inte sy en helkroppsdräkt i gummi bara för 4d vill att man gör det, latex har många användningsområden. ;)

http://www.fourdrubber.com/
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det finns hur många lösningar som helst om man har tillgång till/mäta lite högre tryck - men skall man mäta enstaka kPa i förändring (1 kPa = 0.01 Bar) med hyffsad nogranhet så måste allt gå väldigt lätt och utan friktion - vilket knappast utmärker en cylinderkolv med sin tätning, speciellt om man inte vill ha hysteres. Därför mebranmetoden - och för små tryckskillnad/förändringar, stora och löst inspända mebranytor...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fick ett varuprov på en pessar idag.

Passar som en handske i mina sfärer.
Eftersom det var ett varuprov, så av "medicintekniska" skäl var det ett hål i den, så jag beställde 2 st riktiga, kommer i början nästa vecka.
Beställde storlek 90 och 95mm (dem hade bara en av varje i lager) ville egentligen ha två 90mm.

Som en liten kommentar, har själv aldrig sett en dylig i RTL, ej heller kollegorna, varken Kvinnliga eller manliga, alla stirrade storögt på den 85mm jag fick som prov och alla undrade "hur i h....."
Skriv svar