Spärra en signal efter en viss tid.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jorx
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 oktober 2008, 15:50:52
Ort: Oslo

Inlägg av jorx »

Otroligt aktivt forum. Jag är van att skicka en fråga en dag och få ett par svar till nästa kväll. Men här regnar det ju in svar. Och det är ju bra.

Jag får väl förklara vad jag ska göra. Anledningen till att jag inte har gjort det är att hela projektet är ett "skolprojekt". Altså jag går inte på nån teknikskola eller så utan försöker lära mig hur saker fungerar. Om jag lägger fram hela grejen som jag ska göra (och det är inte nåt stort projekt precis) så får jag hela lösningen servererade av er på silverfat och har alltså inte löst det själv.

Men, men...Sitter man fast så sitter man fast. Så...Det jag alltså ska göra är ett sånt där spel som man för en stav med en ring längst upp längs en bana utan att vidröra själva banan (ni vet vad jag menar). Ifall jag kommer åt banan räknar displayen upp. Men man ska inte kunna fuska genom att hålla ringen intill banan hela vägen utan då ska den räkna upp ca varje sekund.

Funderade på flera lösningar. Att låta ringen/banan vara en strömbrytare till strömtillförseln till oscillatorn verkade inte vara en bra ide. När jag testade uppförde sig inte utgången som jag ville. Så därför ville jag att den skulle gå hela tiden:

Bild

Har ingen aning om detta skulle fungera. Så vad föreslår ni?
/Jörgen
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26780
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Ah... då fattar man.

Varje "beröring" ska ge 1 uppräkning + 1 sekund "odödlighet".

Du är på rätt spår... men du behöver ingen oscillator.

1: "Banan" sitter till GND (störmässiga orsaker) och "ringen" via ett pull-up-motstånd till VDD.
2: När ringen rör banan (= man klantar sig) blir ringen '0', annars är den '1'.
3: Detta signal skickas till en räknare via en gate, då signalen är inverterat ska det vara en OR-gate.
4: När utgången på den gate går '0' ska räknaren räkna upp ett steg OCH starta en timer (ICM7555 eller 4538 eller ...) som skickar en '1' till andra ingången på OR-gaten.
5: Detta betyder att '0'-pulsen vid beröring blir till en '1' direkt timern är aktiverat.
6: När tiden har gått ut kommer en fortsatt beröring att utlösa '1'->'0'->'1' igen osv. Timern är alltså allt du behöver i oscillatorväg.

Självklart kan du fibbla med vilka nivåer som ska vara vad osv. men detta är den grundläggande skiss.
jorx
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 oktober 2008, 15:50:52
Ort: Oslo

Inlägg av jorx »

OK, så här då ungefär:

Bild

Men eftersom min räknare räknar upp på låg->hög så måste jag väl invertera signalen innan den går till räknaren.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26780
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jepp, du får nog göra en invertering då annars "dröjer" en räkning kvar då.

Du kan ju å andra sidan koppla räknaren till utgången av 555'an om den nu går '1' under pulstiden.
jorx
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 oktober 2008, 15:50:52
Ort: Oslo

Inlägg av jorx »

Ok, blir väl så här ungefär.
Bilden är större än 700 pixel

Men hur ska jag koppla kondensatorn som undviker kontaktstuds.
Jag kan säkert undvika 4011:an genom att koppla utgången på 555 till ingången på 4026
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26780
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Kontaktsstuds har ju ingen betydelse, "första" pulsen klipper av efterföljande i den inställda tiden.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31828
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Var det inte så att om man kommer åt banan typ 10 gånger på en sekund ska det öka på varje gång, men håller man mot hela tiden ska det bara räkna upp en gång i sekunden?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26780
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jo... det är förvisso inte så som jag har fattat det men så kan det ju vara också. Det skulle dock kräva lita ändringar i schemat.
jorx
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 oktober 2008, 15:50:52
Ort: Oslo

Inlägg av jorx »

Nej just det. En sekund odödlighet var det ju det blev. Det är ok det. Det var inte det jag tänkte från början men det går bra. Fast då är kanske en sekund är lite väl länge. Då är det bättre att man ändrar till 1/4 sekund. Det spelar ingen roll så länge det inte räknar upp flera gånger när man bara kommer åt banan.

Så då är det bara att ändra resistorn till 2500Ω
Det stämmer väl att 100 uF är samma som 0.0001 F
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Ändra heller kondensatorn till 22uF.

Protte
jorx
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 oktober 2008, 15:50:52
Ort: Oslo

Inlägg av jorx »

Ändra heller kondensatorn till 22uF.
Vad har det för betydelse?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26780
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

För låga motståndsvärden är inget bra, inte heller för höga kondensatorvärden.

En timer-kondensator på 100µF är MYCKET högt värde, vill du ha säker funktion får du dels montera ett liten seriemotstånd och dels sänka värdet på kondingen.

"Lagom" värde på den kondensator är runt 10µF och lägre.
jorx
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 oktober 2008, 15:50:52
Ort: Oslo

Inlägg av jorx »

Fungerar inte helt som jag har tänkt det.

Bilden är större än 700 pixel i bredd

Ska försöka förklara hur jag gör. Jag har en digitalindikator på 555:ans utgång. När jag trycker på knappen får jag en etta ut på 555:ans utgång som varar ca en sekund och räknaren räknar upp. Men ifall jag skulle hålla in knappen så länge att timertiden går ut ska ju ny signal ges åt timern. Men här är det händer nåt konstigt. Räknaren ställer sig på ett oavsett var den var innan, och de andra lamporna i displayet lyser svagt. Fattar inte vad som hänt här.

Ifall jag håller in knappen länge så den går över tiden så blir utgången etta hela tiden helt till jag släpper. Då blir den nolla med en gång. Hade 555:AN fått en ny triggersignal borde ju utgången hålla en sekund och inte styras av knappen.

Något är alltå fel. Det enda jag kan komma på at det är är att det kanske blir en för liten puls. Altså när utgången går till nolla och knappen fortfarande är nolla så att det en nolla ut från or-gaten så blir ju timern triggad en gång till. Men det blir väldigt liten tid från att 555.an skickar ut en etta och att den får en nolla på ingången.

Någon som ser felet? (svårt att felsöka sånnar här saker)

Tack på förhand.
/jørgen

Edit:
Ändrade en för bred bild till länk //lgrfbs
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26780
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Ditt sätt att rita schema på gör det närt intill omöjligt att klura ut hur det är kopplat, jag ids inte sitta och rita om det till logiska gates för att det ska bli rätt.
jorx
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 oktober 2008, 15:50:52
Ort: Oslo

Inlägg av jorx »

Ja, jag tänkte det först men så tänkte jag att det är bara en grind så ni kanske såg det iallafall. Alltså, det är bara en grind i hela schemat. Och det är den första eller-grinden i 4071:an. Ben 1 og 2 är ingångar och Ben 3 är utgång. Ritade med hela kretsen för att visa exakt hur jag kopplade upp.
Skriv svar