Jag får väl förklara vad jag ska göra. Anledningen till att jag inte har gjort det är att hela projektet är ett "skolprojekt". Altså jag går inte på nån teknikskola eller så utan försöker lära mig hur saker fungerar. Om jag lägger fram hela grejen som jag ska göra (och det är inte nåt stort projekt precis) så får jag hela lösningen servererade av er på silverfat och har alltså inte löst det själv.
Men, men...Sitter man fast så sitter man fast. Så...Det jag alltså ska göra är ett sånt där spel som man för en stav med en ring längst upp längs en bana utan att vidröra själva banan (ni vet vad jag menar). Ifall jag kommer åt banan räknar displayen upp. Men man ska inte kunna fuska genom att hålla ringen intill banan hela vägen utan då ska den räkna upp ca varje sekund.
Funderade på flera lösningar. Att låta ringen/banan vara en strömbrytare till strömtillförseln till oscillatorn verkade inte vara en bra ide. När jag testade uppförde sig inte utgången som jag ville. Så därför ville jag att den skulle gå hela tiden:

Har ingen aning om detta skulle fungera. Så vad föreslår ni?
/Jörgen