Bygga "Kabelsökare"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Jag antar att det inte kommer upp någon "suspekt" kabel i vare sig 1 eller 5?
Annars kanske man skulle ta och koppla in en lång kabel (typ vanlig installationskabel - FK) på den uppkommande kabeln och dra den till de misstänkta byggnaderna och testa sig fram med ohm-mätning!
industrilokal som numera används som förråd av min far.
Sa du att du förvarade din far i lokalen :shock:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Slagrute-tricket vägrar jag att tro på.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Fortum har väl utrustning för att hitta kablar som är både spänningssatta och spänningslösa.
Eller vad nu eran motsvarighet till Fortum heter där nere..
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

En vanlig metaldetektor, skulle inte det fungera?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Gimbal: Onödigt inlägg. Egentligen lika onödigt som detta..
Men en sak kan jag garantera: Det går att finna kabel med den metod som beskrivs här. Utövar den själv, och min far ännu flitigare som är i gräveribranschen. Man vill ju inte gräva av kabel i onödan..
Precisionen på en nedgrävd spänningssatt kabel är på centimetern.

Slagruta för att finna vatten däremot är jag mer tveksam till, även om den tekniken används också av far för att hitta vatten till brunnar. Han lyckas alltid hitta vatten, och de brunnar som grävs där ger alltid vatten. Men som sagt, att en "alepinne" skulle böja sig mot vatten.. Har sett det, men har ändå svårt att tro på det.

Sorry för offtopic, men gimbal har nog varken fakta eller nån tanke bakom det han vräkte ur sig. ajabaja. :wink:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man kan dela upp kabelsökaran i kapacitiv, induktiv och rf , + mänskliga med koppartrådar i näven :lol:

kapacitiv är att man bara lägger på en växelspänningspänning på något ledande föremål, och annvänder en kapacitiv prob och letar efter den spänningen, funkar på korta avstånd och om det inte finns något elektriskt ledande emellan proben och det man har signal på
eländigt att söka i kablar som delar sig , då smittar signalen och man hittar för mycket
ihop med frekvensomformare är det ibland omöjligt att annvända det

en induktiv så matar man en slinga med växelström. och söker med en induktiv prob, nackdel är att man måste ha en slinga, exempelvis en tråd som man vet var den börjar och slutar, då matar man i ena änen och kortsluter i andra, sendan är det lättsökt , man kan lätt höra signalen 2 m bort från slingan
eländigt i närheten av frekvensomformare
man kan inte söka lätt om det är magnetiskt ledande skärm mellan slingan och sökaren, exempelvis pansarör, föregångaren till vprör

ovan nämda säger jag att växelströmen/spänningen är i det hörbara området, vanligtvis i kilohzområdet
beroende på utrustningen kan man även mäta på kablar som är spänningssatta

man kan även ha en högre frekvens, och få andra egenskaper, många annvänder något hundratal Khz , som en liten radiosändare och en mottagare för att lyssna efter sändare

det kan man faktiskt göra med en vanlig kristallosscilolator och en en batteriradio, olagligt men föga bekymmersamt om man inte hittar på dumheter

sedan kan man gå upp i frkevens och ha bättre prylar men det är en annan och dyrbarare historia
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den som säger att slagruta fungerar kan enkelt tjäna en miljon dollar. www.randi.org

http://www.randi.org/jr/121302.html finns det en intressant historia just om hur lätt det är att luras att tro på slagruta. Sök på "Simon Nicholson".
Användarvisningsbild
Exs

Inlägg av Exs »

FormerMazda skrev:Gimbal: Onödigt inlägg. Egentligen lika onödigt som detta..
Men en sak kan jag garantera: Det går att finna kabel med den metod som beskrivs här. Utövar den själv, och min far ännu flitigare som är i gräveribranschen. Man vill ju inte gräva av kabel i onödan..
Precisionen på en nedgrävd spänningssatt kabel är på centimetern.

Slagruta för att finna vatten däremot är jag mer tveksam till, även om den tekniken används också av far för att hitta vatten till brunnar. Han lyckas alltid hitta vatten, och de brunnar som grävs där ger alltid vatten. Men som sagt, att en "alepinne" skulle böja sig mot vatten.. Har sett det, men har ändå svårt att tro på det.

Sorry för offtopic, men gimbal har nog varken fakta eller nån tanke bakom det han vräkte ur sig. ajabaja. :wink:
Låter väldigt intressant, är själv inne på att i första hand testa slagrutetekniken innan jag går vidare till något som involverar pengar. Dock har jag en liten fundering som Salle iofs redan gett mig svar på men jag är ändå osäker.. Går det att hitta en icke spänningssatt kabel med slagrutemetoden?

Planerar att ev. ordna lite 10 kvmm RK imorgon och testa med. Tror själv att metoden fungerar, är dock inte lika säker på att jag själv klarar att utöva den.

@ grym
Hur svårt och dyrt skulle det vara att köra på varianten med en radiosändare/kristalloscillator och någon typ av radio? Fungerar inte slagrutemetoden så låter ju detta vettigt..

@ AntiZ
Det kommer upp en kabelände i båda de lokalerna, dock så är den enligt mitt ögonmått klenare än den jag vill hitta och jag misstänker starkt att det är en och samma kabel som går mellan de byggnaderna. Med andra ord så har det inget att göra med kabeln jag söker. Tänkte dock ev. testa slagrutemetoden på denna kabel först eftersom terrängen är lättare och jag har en liten aning om vart den tar vägen.

@ lgrfbs
Jo, man kan tycka att det borde fungera men jag är inte alls säker. Dessutom så har jag inte en aning om vart jag ska hitta en metalldetektor och jag är inte så sugen på att köpa en bara för detta ändamålet heller. Ska man ha något vettigt så kostar det ofta en hel del med. Ett annat problem med det är att det ligger en hel del metallskrot (om än ganska små grejor) utspritt i marken på industriområdet. Men hade jag haft tillgång till en metalldetektor så hade jag nog i alla fall försökt.
salle

Inlägg av salle »

Menar ni att det är jag har fört tråden OT ? Överskriften är ju "bygga kabelsökare" och om man böjer 2 koppartrådar så kan man ju säga att man har byggt en kabelsökare (som funkar för en del men inte alla ), kanske inte just den modellen som Exs efterfrågade men det viktiga är väl att han hittar kabeländen.

Salle
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Får väl lägga till en kommentar runt slagrutorna.
När jag var ung och gick i skolan hade vi en projektvecka där det bland annat ingick att söka med slagruta.
Det vi letade efter var inte kablar utan något som heter Curry/Gitterlinjer som tydligen ska gå runt jorden. http://paranormal.se/mirror/Iona_Rosin/ ... agruta.htm
Se länken ovan om en som tydligen håller på med detta.
I skolan gick vi omkring på en fotbolsplan med dessa pinnar, och vad jag kommer ihåg är att vi fick ut ett rutnät svagt rombformat med linjerna ca 4-5 meter isär. Har för mig att man inte skulle ha huvudkudden i ett kors (där linjerna korsas alltså). men det kanske är mer feng shui än annat!
Vi hade naturligtvis diskutioner om varför, eller hur slagrutan kunde "vika ut sig" när man gick över en linje! Tror att gängse förklaring var att kroppen på något sätt kände av "linjen" och vred då händerna lite lite utåt eller innåt så pinnarna vek sig och la sig i linje med linjen (just det, pinnarna rättade in sig i linjen, iaf om man fick tro våran lärare). Jag fick det inte att funka något vidare, men det var ett par i klassen som fick gå och blunda och som fick träffar där våran lärare hade markerat en linje (eller kabel :-)) så jag tror att vissa kan känna detta och veta hur de ska visa det.
Men att en som aldrig gjort det innan ska lyckas hitta en kabel är jag mycket tveksam till.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Salle:
Lite ot igen.
Om du menar det jag skrev så var det mest att ganska många trådar på detta eminenta forum svävar iväg lite från målet. :D
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

FormerMazda skrev: Sorry för offtopic, men gimbal har nog varken fakta eller nån tanke bakom det han vräkte ur sig. ajabaja. :wink:
Jag "vräkte" ur mig vad jag TROR, eller rättare sagt vägrar tro.

Jag vet inte riktigt hur jag ska backa upp mitt påstående med fakta, men jag försäkrar, det är sant, jag tror inte på det. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gimbal, du behöver inte backa upp ditt påstående med fakta, det är för det mesta den som påstår att något fungerar som måste backa upp sitt påstående.

Finns en bra artikel om det på www.vof.se har jag för mig.

Där finns f.ö. också en utförlig genomgång av alla försök med slagruta som har gjorts, och det finns inget som tyder på att slagruta skulle ha bättre träffsäkerhet är slumpen.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nog om ståltrådar och träkvistar nu :twisted: Det är alldeles för otekniskt och dessutom inte praktiskt i alla lägen... Jag vill hitta kablar i vägg och då låter gryms idéer bättre... Är det någon som sitter på ritningar till en liten och relativt enkel induktiv, kapacitiv eller RF baserad sökare?

Jag skulle ibland behöva hitta stopp när man försöker dra tråd i VP-rör (t.ex. vid skarpa kurvor eller där någon lyckats dra i en spik mitt i röret). Tanken är att man kopplar ihop trådarna som man sedan matar in i VP-röret, skickar på lämplig signal och sedan kan scanna med passande prob och ganska exakt hitta stoppet för att kunna öppna väggen med dosborr eller liknande...

Lägger också till en länk till kabelsökare för markkabel...

Edit: hittade en till

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 16 oktober 2008, 23:03:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en induktiv byggar man lätt

sändaren vilken sak som helst som ger en växelström

jag var tvungen att ordna något snabbt och annvände en 4093 och en kraft mosfet

mottagaren var en spole från ett litet relä och en op , direkt in i ett par sketna walkmanlurar
Skriv svar